• Lillismaj

Fira lucia utomhus...

På dotterns förskola ska de fira lucia utomhus. Hon är 2½ år och började där i augusti. detta blir första lucian för henne. Jag blev ärligt besviken när jag fick veta att de ska vara ute. Känns som att den "mysiga stämningen" försvinner. Och inte så kul när det är ca -10 grader.
    Men men, kanske blir det bra ändå. Vi får se.

Min fråga är egentligen vad de har på sig? Vill helst ha Lucialinne men kan man trä på ärmarna över overallen även om man köper större? Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Fira lucia utomhus...
  • Shorona

Vårt dagis har alltid ute. Det är jättemysigt! Köp kläder i några storlekar större och lägg upp kjolen/byxorna provisoriskt. Det går hur bra som helst!

• pigglet

Samma på sonens. Han får ett linne som är några storlekar för stort, som jag fållat upp. Då går det på utanpå overallen.

• gladare

Vi har alltid lucia utomhus kl 7 på morgonen o jag tycker det är hur mysigt som helst. Jag har pojkar o de har overaller under tomte el pepparkaksdräkt o de små luciorna brukar också ha overall under lucialinnet o mössa under kronan. De sjunger lite o sen är vi alla inbjudna till resp avd där barnen bjuder på hembakta pepparkakor o kaffe. Sen ca 8 får vi gå till vårt o alla barnen får tomtegröt till frukost. Så har vi o jag gillar det men hos oss sägs det bli -25 på lucia så då funderar de på att ha det inne istället, vilket blir en ny upplevelse för mig isåfall. Trevlig lucia ts

• Lillismaj

Kul att höra att ni gillar det!
    Då funkar det alltså med ett linne i ngn storlek större, bra!

• Lillismaj

Ha ha, minus 25! Ja då är det nog dags att börja fundera på att vara inne.
    Jag tycker - 10 är för kallt.

• Anne69

Jag blev lika besviken.....vi ska också ha vårt första luciafirande. Men jag har nu köpt stoooora linnen som jag ska fålla - sen får vi se hur det blir. Förklaringen är att det är brandreglerna som inte tillåter så många människor i lokalen!

• Anne69

I vår fsk får vistas 100 personer. Det är 55 barn och ca 15 personal. Varje barn har oftast två föräldrar o så hänger gärna någon annan anhörig med. Om varje barn får tre som kommer o tittar blir det allts över 200 personer......

• Tigerwoman

Det är väldigt vanligt att man firar utomhus, det strider mot bestämmelserna att packa in hur mycket folk som helst i förskolans lokaler, bl a med tanke på brandskydd och dylikt. En del barn har både föräldrar, mor- eller farföräldrar och gudföräldrar med sig, det är ganska självklart att det inte funkar att vara inomhus. Det är bara att köpa kläder som går utanpå ytterkläderna, funkar hur bra som helst!

• kajsa73

På dotterns förskola firas lucia utomhus varje år och det är jättefint! man får bara , som flera andra redan skrivit skaffa lucialinne  i större storlek så det passar över overallen =)
    När det uppträtt färdigt går alla in och fikar på respektive avdelning.

• mithrandil

Vi ska också ha luciafirandet utomhus. Kommer bli fika ute också.
    Snacka om snopet. Jag blev faktiskt väldigt besviken men det kanske blir hur mysigt som helst.
    Har redan köpt tomtedräkt så det kommer ju behöva köpas en ny för han kommer ju inte kunna ha den utanpå overallen.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Anne69

Jag har nu provat lucialinnena......det räcker faktiskt med en storlek större för att få dem över vinteroverallen. Visst ser de ut som stoppade korvar men det kommer nog bli bra. Fick lägga upp dem ca 15 cm. Använde snabbfållnignsband som man stryker på.

• elinl

Min dotter ska vara tomtegumma. Har köpt ett rött förkläde som hon kommer ha utanpå overallen + tomteluva. Förklädet kommer hon ha stor användning för efter lucia.

• frk Carlsson

Oh! Vi har alltid Lucia utomhus på vår fsk (- 10 och vindstilla ska det dock vara).De tänder eldar på gården och marschaller och det är jättestämningsfullt

DET ÄR SKITMYSIGT!

Nu i år ser det ut att bli svinkallt, så då måste de nog vara inne i en trist gympahall istället.
    Mina tjejer har lucialinnena utanpå overallen bara och luciakroorna utanpå mössan. Så har alla barnen.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Cecci78

Jag hade blivit glad om vi hade lucia ute, men istället ska alla barn o vuxna trängas i ett litet rum där det är knökfullt.... inte kul i magsjuke- och förkylningstider

Svar på tråden Fira lucia utomhus...