• s89

Urinvägsbesvär efter Kejsarsnitt?

Hej

Födde våran lilla dotter för exakt 3 veckor sen idag. Har haft sveda när jag kissar sedan dess. Vet att katetern kan göra att det svider. Men hur länge ska man vänta tills det släpper?

Har ringt in, men sålänge jag inte har feber så är det ingen idè att åka in tycker dem.

Någon som vet? 

• Svar på tråden Urinvägsbesvär efter Kejsarsnitt?
  • annabella

Jag vet inte faktiskt. Jag har varit inlagd för andra komplikationer efter mitt snitt och när jag nämnde att jag hade besvär när jag kissar, så har man tagit prov och skickat på odling. Men det är negativt och jag har inte fått värre besvär, så de sa att det troligen är från katetern. Har fått två veckor för min del och det har inte släppt helt.

Men jag minns att jag upplevde samma sak förra gången efter mitt första snitt, så det kan säkert stämma att det är katetern, för då gick det över av sig självt. Minns inte hur lång tid det tog exakt då.

• Hanna36

jag hade ingen UVi efteråt, men ont när jag kissade i flera veckor, sen gick det bara över..

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Bambusa

första gångerna ja skulle kissa gortde de ont, men inte sen, jag tappade känseln typ, kände inte att ja va kissnödig, och fick kolla på klockan å gå å kissa för ja trodde de va gads snart.. fick rejäl uvi,fick sånna smrtor att de va värre än förlossningsvrkar (hann till 9½cm innan akutsnittet) fick dunderkur pencilin och smärtstillande.. sen va ja bra, men de tog lång tid innan ja kände att ja va kissnödig, över ett år innan ja kände mig som vanligt igen.. inga problem å hålla tätt iaf, så de är ju skönt..

• s89

Tack för era svar. Idag känns det lite bättre. Men som någon nämt så känner jag heller inte av att jag är kissnödig. Får gå in då o då på toan o kissa! Glad

• Bambusa

ja, va noga att gå ofta nog, annars får man uvi.. och de va INTE kul.. fick åka in akut å hade såå ont.. då va ja ständigt kissnödig. va en plåga att bara åka 2mil till läkarn.. knaprade dexofen+alvedon som ja fått efter snittet (sköterskan ja ringde och boka läkartiden hos sa att ja skulle ta de) nej, ks är verkligen inte "den lätta vägen ut" som många verkar tro.. aldrig mer säger jag..

• Lindreas

Jag födde visserligen vaginalt, men fick kateter ändå, och drog på mig en övre uvi, vilket egentligen inte syntes på odlingarna, men som konstaterades kliniskt. Jag hade ont i ryggen, och när jag tryckte på urinblåsan (när jag inte kissat) så strålade det uppåt. Det kan vara värt att kolla även om du inte har feber kanske...

• Bambusa
    Lindreas skrev 2010-12-09 22:11:49 följande:
    Jag födde visserligen vaginalt, men fick kateter ändå, och drog på mig en övre uvi, vilket egentligen inte syntes på odlingarna, men som konstaterades kliniskt. Jag hade ont i ryggen, och när jag tryckte på urinblåsan (när jag inte kissat) så strålade det uppåt. Det kan vara värt att kolla även om du inte har feber kanske...
    ja, de får nog många som föder vaginalt med, ja började vaginalt och fick inte gå upp och kissa när ville,fast ja inte fått nå smärtstillande (hade tänkt röra mig så de skulle gå snabbare, men fick inte för ja hade så hög puls och feber) så mig tömde dom, men sen vart de ju akutsnitt ändå, hade redan då infektion i mig, men fick massa dropp och sen tabletter, hann bara äta klart tabletterna så fick ja uvi´n från h*lvetet... de va ju lixom pricken över i.. har fått hur mkt komplickationer som helst efter snittet Rynkar på näsan  tur ja fick igång amningen iaf, så ja hade nå att va glad över.. men även de krävde massa ansträngningar..
  • Lindreas
    Bambusa skrev 2010-12-09 22:18:17 följande:
    ja, de får nog många som föder vaginalt med, ja började vaginalt och fick inte gå upp och kissa när ville,fast ja inte fått nå smärtstillande (hade tänkt röra mig så de skulle gå snabbare, men fick inte för ja hade så hög puls och feber) så mig tömde dom, men sen vart de ju akutsnitt ändå, hade redan då infektion i mig, men fick massa dropp och sen tabletter, hann bara äta klart tabletterna så fick ja uvi´n från h*lvetet... de va ju lixom pricken över i.. har fått hur mkt komplickationer som helst efter snittet Rynkar på näsan  tur ja fick igång amningen iaf, så ja hade nå att va glad över.. men även de krävde massa ansträngningar..
    Fy fan, din stackare! :S
  • Bambusa
    Lindreas skrev 2010-12-09 22:19:05 följande:
    Fy fan, din stackare! :S
    tack.. d va ju 2år sen snart nu, och till viss del glömmer man ju, men aldrig mer snitt säger ja iaf.. höll på svimma av att titta på ärret, och när stygnen skulle tas snurrade hela rummet å ja mådde jätte illa..  värkar i 7timmar va inte så farligt.. jag som valde att inte ta nått mot smärtan.. ville ha en naturlig förlossning..  men bättre lycka nästa gång..  Skrattande  vilket jag hoppas på blir snart.. men de är ju två viljor om de.. 
  • s89

Var och lämnade urinprov idag. Visade att det var en uvi. Så får äta pencilin 3 ggr per dag i 5 dagar nu.

Hoppas det hjälper.

Svar på tråden Urinvägsbesvär efter Kejsarsnitt?