• Mammantill3

Mitt tips till alla som ska göra kejsarsnitt!

Måste bara få tipsa alla om en sak. Jag födde med snitt för ca 3 1/2 månad sen och började tejpa ärret med kirurgtejp ( sån vanlig man köper på apoteket ) dagen då klamrarna togs bort. Sen har jag låtit den sitta dygnet runt ( självklart har jag bytt då den börjat lossna ). Idag syns knappt mitt ärr. När jag hittade info om tejpen så stod det att man ska ha den minst ett halvår...Men är ärret så fint nu så ser jag fram emot hur det kommer se ut om ytterligare 3 månader=)

Så ni som ska snittas, prova!!! Är ju alltid värt ett försökGlad

• Svar på tråden Mitt tips till alla som ska göra kejsarsnitt!
  • Queenie70

Jag snittades för 2.5 år sedan. Hade tejpen från sjukan tills den ramlade av, inget mer. Mitt ärr syns knappt heller. Tunnt som ett hårstrå, jag fick nästan leta efter det häromdagen. Handlar nog om vilket läkkött man har också.

• Liten men naggande

tack bra tips!

• Skogsflickan

Snittades i mars. Bandaget togs bort dagen efter operationen och sårtejpen dom lade på togs bort vid hemgång (48timmar efter snittet). Idag syns snittet knappt utan man ska kolla väldigt,väldigt nära för att se. Stygnen jag hade var inåtvändiga och dom föll av sig själva.

• Tingeling12

Tack för tipset! Ska snittas på torsdag nästa vecka.

• Amlin

Jag fick ett helt annat tips. Nu hade jag inte klamrar utan stygn som försvann av sig självt, men jag fick tipset att ganska snart efter snittet börja smörja området runt snittet med en kräm. Skulle tydligen främja läkningen så att det blev jämnt och snyggt.

Jag väntade lite längre än vad barnmorskan som skrev ut mig sa att jag skulle göra (hon hade jobbat inom plastikkirurgi tidigare så det var nog hennes bakgrund till tipset) men jag började smörja när det inte längre kändes som att det borde kunna orsaka infektion. Jag har ett jättefint ärr men jag tror nog att det mest hänger på vilket läkkött man har och huruvuda man klarar sig utan infektioner och annat som kan störa läkningen.

• Hallonmaja
    Amlin skrev 2010-12-30 22:42:48 följande:

Jag fick ett helt annat tips. Nu hade jag inte klamrar utan stygn som försvann av sig självt, men jag fick tipset att ganska snart efter snittet börja smörja området runt snittet med en kräm. Skulle tydligen främja läkningen så att det blev jämnt och snyggt.

Jag väntade lite längre än vad barnmorskan som skrev ut mig sa att jag skulle göra (hon hade jobbat inom plastikkirurgi tidigare så det var nog hennes bakgrund till tipset) men jag började smörja när det inte längre kändes som att det borde kunna orsaka infektion. Jag har ett jättefint ärr men jag tror nog att det mest hänger på vilket läkkött man har och huruvuda man klarar sig utan infektioner och annat som kan störa läkningen.

Nån speciell kräm?
    dotter 2008 & bebis i magen bf 5/3-11
  • jådåsåatt

Jag gjorde ingenting förutom att lyfta för tungt så att snittet gick upp och blev infekterat, det syns knappt ändå.

• Amlin
    Hallonmaja skrev 2011-01-03 19:39:23 följande:
    Nån speciell kräm?
    Nä, hon sa att jag skulle ta något tämligen fett som jag hade hemma. Kommer inte ihåg vad jag smörjde med men det var någon vanlig kräm.
  • ceropegia

Vad jag förstod det som så beror ärrets utseende mest på vilken typ av hud man har. Jag har lätt för keloidbildning och fick tipset att prova med kirurgisk tejp som jag skall byta ofta. De mest nitiska byter tydligen varje dag! Men har man bra läkekött behövs nog inget extra.

Molly 2009 & Viggo 2010 <3
  • 3 barns mamma84

snittades för 2008 hade sjukhus tejp tills den rammlade av och snyggt ärr
    snittades för 8 veckor sen 8 dec och hade pinda framför mit snitt och tun tejp av läkaren till jag tog bort agraffen 20dec snyggt ärr ..

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Mitt tips till alla som ska göra kejsarsnitt!