• Northman

Persisk mat

Skulle vilja ha recept på olika persiska maträtter. En av mina bästa vänner när jag gick skola var från iran och jag har ätit så fantastisk god mat i deras hem så nu skulle jag gärna prov laga lite själv

• Svar på tråden Persisk mat
  • solens

Hejsan

Jag kan en hel del Persiska mat,vad vi du lära dig ?

• solens

Abgusht

Lite om maträtten

Denna rätt är en väldigt traditionell rätt som det därför så klart finns hundratals varianter av beroende på var i i Iran den tillagas. Rätten i sig är rätt så mäktig så av denna anledning så serveras den oftast med vatten och aldrig med mjölk som anses vara för fet som kompliment till maten. Jag tycker dock att den är väldigt god och bör testas åtminstonde en gång i livet. En sak att hålla i åtanke är att det är oerhört viktigt att köttet blir väldigt mjukt och mört innan man sluta koka den. Med det i åtanke så här kommer själva receptet, mycket nöje.

Det här behövs för 4 personer

50g vardera av kikärter och vita bönor 400g lammkött, helst med ben, t ex tunnbringa, sadel eller lägg 2 medelstora gula lökar 4-5 medelstora skalade potatisar 1 msk gurkmeja 3 msk tomatpure eller 50g soltorkade tomater 1 tsk salt ½ tsk svartpeppar Vatten

Gör så här

Blötlägg bönor och ärter minst i 2 timmar, men helst från dagen innan rätten ska tillagas. Häll bort vattnet.
    Lägg kött, bönor, ärter och lök som skurits i klyftor, i kokande vatten. Det ska nu koka i ca 4-6 tommar (ju längre det kokar ju bättre resultat blir det) på låg värme.
    Tillsätt skalade hela potatisar och tomatpure eller hackade tomater, kryddor ungifär när en timme är kvar på kokningen).
    Smaka av och se till att potatisen i stort sett är sönderkokad.

Sila av skyn och häll i en skål.
    Personligen så gör min familj så att vi tar var och en hur mycket av skyn vi vill ha i en djup tallrik och sen tar vi bröd (oftast liba bröd) och delar det i mindre bitar som vi lägger i skyn. Sen äts detta som förrätt till resterande maten.

Men för att återgå till receptet så ta nu bort benen och lämna köttet. Mosa nu bönor, ärter, potatis och kött med potatisstöt. Lägg sedan upp det i en djup skål som alla kan portionera upp ifrån till sina egna tallrikar.

Denna rätt serveras med Shirazisallad, torshi, färska kryddgrönsaker eller skalad, skivad rödlök eller hackad schalottenlök eller shur samt bröd.

Abghosht är en lunchrätt, och den äts oftast när släkt och vänner är på besök och därför görs denna rätt oftast i väldigt stora satser.

• ske
    Northman skrev 2010-12-08 22:30:11 följande:
    Skulle vilja ha recept på olika persiska maträtter. En av mina bästa vänner när jag gick skola var från iran och jag har ätit så fantastisk god mat i deras hem så nu skulle jag gärna prov laga lite själv
    Kommer du ihåg vad maten heter ?
    Det finns många resturanger serverar Persisk mat,
  • Lemonysnickets

jag har atit ett underbart gott persiskt ris med vad jag tror ar hackade kikartor i...vad kan det vara? Recept? Kram!

happy feet!
Svar på tråden Persisk mat