• Anonym (Nene)

Kollar dom med skolan?

Alltså ja känner en vän som gått klart sin utbildning men har IG i två kurser. Nu har vännen blivit kallad till en intervju och kommer förmodligen få jobbet, problemet är att h*n måste visa upp sna betyg. Det h*n säger är att h*n ska förfalska betygen och skriva G istället men jag fattar inte jobbet kollar väl upp detta med skolan alltså? H*n säger att de inte gör det och att de inte har tid med sånt är det verkligen så lätt?

Jag har sagt att jag aldrig skulle våga göra så för det är jo olagligt säkert.

• Svar på tråden Kollar dom med skolan?
  • Anonym (Nene)

Någon som vet?

• Anonym

Det är inte säkert att de kollar upp det nej. Däremot kommer hon åka dit som fan om de kommer på henne och förmodligen aldrig kunna få ett jobb i branschen nånsin igen.

Dessutom kan hon ju inte ha tagit ut någon examen om hon inte har betyg i alla kurser?

• Anonym

Jag tror att de flesta företag inte skulle kolla med skolan. Däremot har de rätt att sparka henne på fläcken till och med flera år senare om det kommer fram att hon förfalskat sina betyg.

• Anonym (Nene)
    Anonym skrev 2010-12-09 00:32:32 följande:
    Det är inte säkert att de kollar upp det nej. Däremot kommer hon åka dit som fan om de kommer på henne och förmodligen aldrig kunna få ett jobb i branschen nånsin igen.

Dessutom kan hon ju inte ha tagit ut någon examen om hon inte har betyg i alla kurser?
    H*n har gått klart gymnasiet och allt det där, detta var en utbildning som varade 44 veckor.

Jo jag sa till h*n att de kanske kommer på h*n, men h*n brydde sig inte utan sa istället att tills dess så har de vant sig vid h*n, och inte kommer vilja sparka h*n. Verkar som att h*n lever i en fantasivärld.

Trodde faktikst att jobben tog mer seriöst på sånt här. 
  • Anonym (Nene)

Nån mer som vet?

• Anonym
    Anonym (Nene) skrev 2010-12-09 13:57:40 följande:
    Nån mer som vet?
    Vad är det för jobb hon söker?
  • Anonym (Nene)
    Anonym skrev 2010-12-09 14:00:52 följande:
    Vad är det för jobb hon söker?
    Inom vården, men lustigt att alla fått för sig att det är en hon
  • Anonym (Marit)

Men varför fuska med ett gymnasiebetyg? Är det verkligen värt besväret?

Jag jobbar som enhetschef inom omsorgen. Jag har anställt folk med IG i betyg, men om jag fick reda på att någon förfalskat ett betyg... Jag frågar mig bara: Varför?

• Anonym (Nene)
    Anonym (Marit) skrev 2010-12-09 16:41:16 följande:
    Men varför fuska med ett gymnasiebetyg? Är det verkligen värt besväret?

Jag jobbar som enhetschef inom omsorgen. Jag har anställt folk med IG i betyg, men om jag fick reda på att någon förfalskat ett betyg... Jag frågar mig bara: Varför?
    För att man måste ha 1300 poäng för att få bli anställd.
  • Anonym (Marit)
    Anonym (Nene) skrev 2010-12-09 17:26:12 följande:
    För att man måste ha 1300 poäng för att få bli anställd.
    Aha, då förstår jag. Olika kommuner/företag har olika regler. Jag tycker ändå att det är fel att fuska. H*n tar ju jobb från någon annan som faktiskt är utbildad då!
Svar på tråden Kollar dom med skolan?