Tårta - era bästa recept??
Min man fyller år snart och ska göra fler tårtor är tanken (morgonen, jobbet samt festen) men vet har hittat några bra recept. Hoppas ni vill dela med er.
Min man fyller år snart och ska göra fler tårtor är tanken (morgonen, jobbet samt festen) men vet har hittat några bra recept. Hoppas ni vill dela med er.
Petras hjärtetårta är jättegod.
http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Recept/?TypeId=13&SortMode=Latest&SortDirection=Ascending&Page=4&RecipeId=7412&epslanguage=sv
Tack. Den ser även fin ut..
Några fler recept?
Brukar alltid göra flera olika tårtor när vi har födelsedagsfirande.
Har några favoriter. Säg vad du vill ha recept på, måste skriva av recept då jag inte har dem på datorn.
Flarntårta med grädde.
Daimtårta med mandel och grädde. (glutenfri)
Marsipantårta med fyllning av marsan och grädde.
Chokladtårta med glasyr.
Cirkustårta med glasyr och nötter.
Gräddtårta med ett lager syltfyllning och ett lager med marsan- och bananfyllning.
Flarntårtan brukar nästan alltid få vara med då den är så enkel att göra. Sen varierar det lite beroende på vad jag känner för att göra.
Det finns mängder av tårtor om man googlar :)
Chokladtårta:
2 ägg 2,5 dl socker vispas poröst
2 msk kakao 1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver 3 dl mjöl
1,5 dl mjölk 100 gram smält margarin
Vispas ihop. Sätts i 2-liters form 175 grader 30-45 minuter
Kakan ska vara fast som sockerkaka.
Glasyr: 50 gram margarin 1 dl grädde
2 msk socker 1 tsk vetemjöl
1,5 msk kakao.
Vispa ihop glasyren. Låt sjuda några minuter. Glasyren hälls varm över ljummen kaka.
Strö över hackade nötter eller strössel.
Flarntårta:
150 gram smält margarin 2 dl havregryn
2 dl vetemjöl 2 dl socker
0,5 dl grädde 0,5 dl sirap
0,5 tsk bakpulver
Rör ihop alla ingredienser. Fördela smeten i 2 runda kakor på varsinn plåt.
Grädda i 200 grader i 10 minuter.
Låt bottnarna kallna. Vispa 2,5 dl grädde och sätt emellan. Låt stå i kylen över natten så
tårtan blir seg och god. Garnera eventuellt med smält choklad.
Cirkustårta:
Till kaksmeten
2 dl vetemjöl 1,5 dl socker
2-3 msk kakako 1 dl malda nötter (brukar ha hasselnötter)
0,5 tsk salt 2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2.5 dl mjölk 2 msk smält margarin
Till glasyren
2 msk kakao 1 dl farinsocker
1 dl strösocker
2 dl kokande vatten
Blanda samman de torra ingredienserna till kaksmeten. Tillsätt mjölk och margarin. Rör om ordentligt.
Häll smeten i en smord men inte bröad form (1,5 liter). Blanda kakao, farinsocker och strösocker separat innan det strös över smeten. Häll försiktigt över det kokande vattnet. Det ska se kladdigt ut.
Grädda c:a 45 minuter i nedre delen av ugnen 175 grader.
Låt kakan stå kvar i formen och bli riktigt kall. Då kan kakan stjälpas upp och serveras med en klick grädde till.
Har tyvärr ingen bild på cirkustårtan. De andra bilderna är väl inte de bästa men det var vad jag hittade. Chokladtårtan hade ju svettats lite så den inte ser så fin ut med strösslet. Är dålig på fotografera mina bakverk.
Min favoriter är nog daimtårta och marsipantårta, men alla är ju goda .
Flarntårta är den tårta som nästan alltid brukar få komma med just för den är så enkel att göra.
Tusen tack! Jättesnällt av dig. Bilderna är jättebra för då vet jag hur de ska se ut hehehe. Jag tar gärna receptet på daimtårtan också om det är ok. Återigen tack, här ska det bakas om någon vecka.
Juste kan man göra de andra två dagen innan eller är det bara flarntårtan?