• Anonym (orolig)

Rikligt med blod i avföringen

Jag börjar bli riktigt orolig nu för min sambo, Varje gång han är på Toa och gör nummer två vilket han gör flera gånger om dagen så är det diarré  och kommer massa blod! Det e rött klart blod men det e extremt mycket! Han har även ont i magen ibland.
    Min sambo vägrar uppsöka läkare för han tror att det inte är farligt men han blir såklart lite nervös av att det kommer så mycket blod!
    När han sitter på toa så kan han ropa till mig att han blöder igen och då har jag kollat! Bara för att se hur mycket det är och så att det inte är svart! Jag är inte äckelmagad eftersom jag jobbat på äldreboende och på dagis.
    Men jag blev orolig när jag såg det och jag kan ju tyvärr inte tvinga honom uppsöka läkare. När han torkar sig är det massa blod.
    Först trodde vi att han hade hemorojjder och köpte salva men det försvinner ju inte.
    Min sambo tränar regelbundet och äter bara nyttigt.
    Detta har hållt på i mer än ett halvår. Jag kan inte mer än att be honom söka vård.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Rikligt med blod i avföringen
  • Anonym (Ulcerös kolit?)

Jag tycker också att han bör uppsöka vård. Min make hade likadant, och det visade sig vara ulcerös kolit, en kronisk tarmsjukdom. Du kan givetvis inte tvinga honom till det, men du kan boka en tid åt honom och sticka den under näsan på honom och böna och be att han FÖR DIN SKULL (och alltså inte bara för sin egen) går och låter undersöka sig.

• Anonym

När bloder är färskt så brukar de tyda på att det är långt ner i tarmen är det högre upp så brukar bajset bli svart som du skriver. Och man kan ju ha hemorojder och få blödningar av det men även annat som känslig tarm. Hemorojder kan ju även sitta inuti som man inte ser. Men jag tycker att han ska gå och kolla upp det. Skicka han till vårdcentralen.

Mvh Lisa

• Anonym

Jag förstår verkligen din oro, klart att man inte ska tvinga någon, men här får du nog nästan göra det, ändå.
    Ett halvår är en lång tid att blöda, tjata på att han ska gå och få detta undersökt.

• Skruff

Blod i avföringen ska Alltid kollas upp! Förstår att det är svårt när han inte vill själv, han är säkert väldigt rädd! Finns det någon förutom dig som han lyssnar på som kan övertyga honom att gå till läkare?

• Anonym (orolig)

Tack så mycket för alla svar. Han e ju såklart väldigt orolig själv.
    Men jag ska få honom att söka vård.
    Han pratade med sin mamma en gång om detta, men hon sa till honom att det inte var farligt!!!
    Men jag tycker som ni säger att man borde kolla upp det om det kommer blod ur avföringen.

• Anonym (orolig)
    Skruff skrev 2010-12-09 10:38:22 följande:
    Blod i avföringen ska Alltid kollas upp! Förstår att det är svårt när han inte vill själv, han är säkert väldigt rädd! Finns det någon förutom dig som han lyssnar på som kan övertyga honom att gå till läkare?
    Han lyssnar alltid på sin mamma men hon hade sagt att det inte var någon fara.
    Jag försökte prata med henne men hon höll fast i det hon sa. =S
  • Skruff
    Anonym (orolig) skrev 2010-12-09 10:50:47 följande:
    Han lyssnar alltid på sin mamma men hon hade sagt att det inte var någon fara.
    Jag försökte prata med henne men hon höll fast i det hon sa. =S
    Trist att hon inte förstår allvaret i det. Nu menar jag inte att blod i avföringen per automatik betyder cancer, det finns ju andra åkommor med såna symtom som behöver behandlas. Men det är som sagt jätteviktigt att kolla upp!
  • Anonym (orolig)
    Skruff skrev 2010-12-09 10:58:01 följande:
    Trist att hon inte förstår allvaret i det. Nu menar jag inte att blod i avföringen per automatik betyder cancer, det finns ju andra åkommor med såna symtom som behöver behandlas. Men det är som sagt jätteviktigt att kolla upp!

Ja det är det. Jag ringde nu sjukvårdsupplysning och ska höra lite. Sen får jag väl boka en tid, men det är nog bra att jag pratar med dom så att jag sedan kan säga till min sambo vad dom sagt. DÅ kanske han lyssnar .
Svar på tråden Rikligt med blod i avföringen