Mitt uppe i skilsmässa och kärare än nånsin (i en ny) - hjälp!
Hoppas några orkar läsa detta, finns risk att det blir långt...
Har varit separerad från min man ett par månader nu, och hade från början förhoppningen om att jag skulle känna en längtan efter honom, och att det inte skulle bli skilsmässa... Men jag kan nog säga nu att jag inte kan fortsätta, att jag måste prata med min man om att det inte finns nåt annat alternativ än skilsmässa... Som ni säkert förstår, så kom initiativet till separation från mig, och min man vill inget hellre än att jag ska "hitta tillbaka"...
Som grund till allt så finns det även en annan man inblandad, det är inte för honom jag lämnar min man, men han finns där i bakgrunden och rör till mina tankar och känslor... På ett vis var det tack vare honom som tanken om skilsmässa etablerades från början, det dök upp känslor hos mig som jag inte känt på mycket, mycket länge! Både fysisk upphetsning och en stegrande förälskelse allt eftersom tiden går... Min man och jag har dock inte haft det bra på mycket länge, och våra kommunikationsproblem går säkert till viss del att lösa (vi går på familjerådgivning nu tex) och praktiskt i hemmet (ansvarsfördelning etc) borde också gå att lösa till det bättre iaf... Men känslorna är inte med mig...
Jag känner att min man bara är i vägen när vi ses, att jag bara blir irriterad och arg på att han ställer till saker på sätt som inte passar mig.. Jag har en enorm ovilja att kompromissa, och jag börjar fundera på om jag nånsin kan tänka mig att leva ihop med en man igen... Ett förhållande är en sak, men att bo ihop en annan, det känns som det tar mer än vad det ger... Jag har alltid mått som bäst de korta perioder då jag levt ensam...
Nu är det förstås inte så enkelt att det bara rör mig och min man, vi har två små killar också... De är bara 2 och 3 år gamla... Hade det inte varit för dem, så hade jag nog lämnat för länge sen. Men livet har rullat på, och jag har trott att småbarnslivet är såhär... Avsaknad av attraktion, känslor, inget liv att tala om, allmän nedstämdhet och irritation etc... Men så öppnar sig en ny värld för mig! Jag får ett jobb och kommer hemifån, tänker att nu när det blir bättre ekonomiskt och jag får komma hemifrån så kommer allt att ordna sig! Jo, tjena! Det första som händer är att jag upptäcker att det inte alls är nåt fel på min sexlust, redan första veckan på jobbet känner jag en enorm attraktion till en kollega, och detta vänder upp och ner på mycket i min tillvaro! Det var alltså inget fel på lusten i sig, bara att jag inte har någon som helst lust till min man...
Inget mer händer i detta, annat än att jag får uppskattande blickar från kollegan titt som tätt... Liten jobbflirt som piggar upp helt enkelt! Jag tänker inte ens så mycket på det i det läget, livet fortsätter rulla på och jag känner mig hyfsat tillfreds med livet... Känner dock en ovilja att komma hem... Det är inte det livet jag är tillfreds med, utan istället livet utanför hemmet... Det är lätt att ta på sig mycket jobb, och det blir en hel del övertid. Samtidigt som hemmet också måste skötas, även om min man gör saker så är det alltid jag som måste mana på honom, annars händer inget...
Tiden går, sommaren och semestern kommer. Vi har sommarfest på jobbet inför semestern och jag inser att jag inget hellre vill än att kasta mig i armarna på min kollega!! Men semestern kommer som sagt... Ingen kontakt med kollegan... Tillbaka på jobbet, och vårt flirtande eskalerar, det blir mer och mer jargong via sms som antyder en vilja till något... Jag tar steget till att tillåta min man att ha sex med andra för att få bort den pressen från vårt förhållande, och att detta förstås ska gälla även för mig... Återigen personalaktiviteter med jobbet, och jag antyder vår överrenskommelse till min kollega... Han anser dock fortfarande att jag är gift, och att det därmed är otänkbart, och tar ett steg tillbaka för att inte göra nåt han ångrar... Skriver i sms att han inte kunde tänka sig att hänga med ut på stan pga risken att vilja ha med mig hem...
Blickarna på jobbet på måndagen var inte av denna värld!! Allt stannade runt omkring när han tittade på mig på sitt speciella sätt, och jag tappade allt fokus på vad jag höll på med! Fick smsa honom om att han inte fick ge såna blickar på möten... Jag måste ju göra mitt jobb! Nästa helg visste jag att han var ute och festade, och jag visste också att han är lite mer öppen om detta när han är opnykter, kan vara lite sluten annars... Så vi hördes via sms och telefon, och detta slutade med att jag berättade att jag ville ha sex med honom men fick då återigen till svar att det inte han bli något, jag har redan en man. Då brast det för mig! Det var mycket tankar och tårar den kvällen ska ni veta, och min man var inte hemma då förstås... Jag insåg att min man var i vägen för att jag ska kunna gå vidare i livet! Att känslorna var borta, om de nu funnits alls... Såhär i efterhand så har tanken slagit mig att jag varit mer kär i det liv jag kunnat få med min man (barn, giftemål, hus, stor familj etc), än i min man som person...
Efter alla tankeväxlingar den kvällen, och till slut ett långt samtal med en vän (först fick jag inte tag på nån via telefon, och det var jättejobbigt), beslutade jag mig för att ordna barnavkt dagen efter och ta upp allt med min man. Hade inte tänkt berätta om detta med kollegan, och framför allt inte vem det var, men allt berättades till slut... Han tog det som förväntat väldigt hårt, och ville inte separera...
Dagarna efter var upp och ner, och till slut efter att ha varit på familjerådgivningen första gången, så blev resultatet iaf att vi skulle separera tillfälligt... Detta var dryga två månader sedan... Jag har en etta som jag är i när jag är själv, tiden med barnen är jag i vårt hus, då är min man inte där... Så barnen har inte flyttat nåt än, vilket innebär en så liten omställning som möjligt för dem än så länge, och det känns bra... Men håller förstås inte i längden det heller... Det är jobbigt att dela ett hem även om vi inte är där samtidigt...
Familjerådgivaren har gett rådet att inte spendera för mycket tid med kollegan, att den bekräftelse jag får därifrån kan förväxlas med kärlekskänslor just för att jag är så mottaglig för bekräftelse just nu... Men vi har setts lite emellanåt iaf, det har jag inte kunnat hålla mig ifrån... Dock bara som vänner, och med något pyrade i botten, som får sitt uttryck i blickar och emellanåt antydande i sms och ord... Han vet dock inget om att det ligger mer än attraktion i detta från min sida, jag har iaf inte sagt något. När jag ventilerar situationen med mina vänner så tror de att han definitivt har ett intresse för mig, men att han måste få tid att ta till sig allt, att erkänna för sig själv vad som sker... Som det är nu så ryggar han gärna tillbaka om det blir för tät kontakt, då är han avvaktande några dagar... Om jag ger en "oskyldig" invit till något, så svarar han gärna på ett skämtsamt sätt som avfärdar det hela... Alltså inget rakt nej heller... Kan ju nämna att han är några år äldre än mig, och har varit singel (med kortare förbindelser) i runt 20 år nu...
Vi leker nån sorts katt och råtta-lek, och jag vacklar mellan att bara låta tiden bero och se vad som händer, och att ibland bara vilja ställa honom mot väggen och tala om vad jag känner och att jag vill veta på ett rent ärligt plan vad han tänker och känner om det hela! Anledningarna till att jag väntar är många, dels vill jag inte att han ska tro att jag skiljer mig enbart för att vara med honom. Dels vill jag "göra klart" med skilsmässan med min man först för att för egen del känna att jag lämnar honom av egna skäl, jag vill inte att ett nej från den nya ska orsaka att jag får för mig att försöka på nytt med min man bara "för att", eftersom jag innerst inne vet att det inte blir bra i längden...
Senast igår fick jag rådet av en vän att jag måste fokusera på nåt annat i livet just nu, försöka få distans till min kollega... Just nu vänder jag och vrider på dessa tankar konstant, och analyserar allt som händer mellan oss... Jag läser in massa positiva tecken på att han nog måste vara intresserad, samtidigt som jag läser in en massa som gör att jag inte våga hoppas, så att det är enormt slitigt just nu.. Och nu är det också en sån dag då jag varit lite "för på" ett par dagar, och han har ryggat tillbaka igen...
Så hur sjutton gör jag för att fokusera på annat? Förstår att det inte kan vara många som orkat läsa såhär långt, men ni som gjort det, snälla skriv om hur ni ser på min situation! Jag behöver nya ögon att se med! Och tack för att ni orkar läsa! Känns skönt bara att skriva, men just att få nya inblickar i det hela skulle ge enormt mycket just nu...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-27 22:42
Har ju uppdaterat läget i senare inlägg, men kanske någon bara läser trådstarten...
Nu har det ju gått en tid, min man och jag har varit på semester för att se vad det kunde ge, och även bott tillsammans ett tag efter det... Men det ledde inte till nåt positivt mellan oss, inte från mitt perspektiv iaf! Kändes ok med kontakten ibland, men i botten inte, så nu har vi skickat in skilsmässopapprena...
Känslorna för kollegan finns kvar, efter en utekväll tror jag dessutom att han känner en del han också. Jag är dock väldigt blyg tillsammans med honom när jag är nykter, vågar inte ens avsluta en trevlig fika-kväll med en kram... Så den tröskeln vet jag inte hur jag ska komma över!
Inbillar mig att det nog är bra att vänta med närmare kontakt tills jag kommit på plats i den nya bostad som jag ska ha tillsammans med min småkillar (varannan vecka). Känns inte riktigt som rätt tillfälle att baka in den nya i mitt liv mitt i allt materiellt fixande som en flytt innebär, mer än kanske hjälp med själva flytten! Men då kommer jag ju be fler om hjälp...
Fram tills att jag landat får det nog bli nån fika emellanåt, precis som nu... Så får vi se... Det borde väl vara det bästa?