• Bebis050810

Kan man vara allergisk mot kanel?(bullar)

Min dotter har nu två nätter vaknat av kliande utslag på kroppen.
    Utslag som knottror/nässelutslag på händerna som går upp en bit på handlederna, fläckar på ryggen, på magen, fötterna och ljumskarna. De kliar massor men sen har hon somnat om och på morgonen är de borta!
    Hon var även röd runt munnen och på kinderna.

Hon har ätit bullar i två kvällar nu, i förrgår åt hon bullar med madelmassa/kanel och choklad/kanel (hembakade) och igår kväll åt hon 2 stycken med choklad/kanel.
    Jag tror inte att det är mandelmassan hon reagerar på eftersom det igår kväll inte va mandelmassa i bullarna hon åt utan KANEL.

Kan man vara allergisk mot det??
    Nån som varit med om samma på sitt barn?

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005, 2008, 2010 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Kan man vara allergisk mot kanel?(bullar)
  • pp08

Kan nog vara det. Om du mistänker detta, undvik kanel; eller testa någon gång på morgonen och kolla när kliandet uppträder. Oftast uppträder allergisk reaktion inom närmaste timmar/timmarna efter intagandet.

• Mar ia

Min mellersta grabb blossar upp rött runt munnen när han äter t.ex. gröt med kanel. Så hon kan säkert vara känslig för det.

• Bebis050810
    pp08 skrev 2010-12-09 11:06:37 följande:

Kan nog vara det. Om du mistänker detta, undvik kanel; eller testa någon gång på morgonen och kolla när kliandet uppträder. Oftast uppträder allergisk reaktion inom närmaste timmar/timmarna efter intagandet.

ja utslagen o klådan kommer ca 3-4 timmar efter hon åt dom.
  • miracle maker

Min dotter blir också illröd runt munnen när hon äter kanel, men så som du beskriver din dotters symptom ovan reagerar min dotter när hon fått i sig ägg. Hon har dock aldrig ätit ägg själv utan bara fått i sig via bröstmjölken, och i hennes fall räcker det att jag äter en liten småkaka som penslats med ägg för att hon ska få eksem och nässelutslag. Kanske var bullarna hon åt penslade med ägg?

• Dr Mupp

Kanelallergi är ovanligt. Det är vanligt att de blossar upp runt munnen när de äter kanel, men det är inte en allergi utan en reaktion på att kanel är ganska starkt mot huden. Två av mina barn har reagerat på det sättet.

Nässelutslag låter mer som ägg, nötter (choklad brukar innehålla spår av nötter) eller mjölk.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Allrona

Vi har misstänkt att dottern reagerat på kanel. Men nu i jul har vi gett henne pepparkakor med kanel i och dem reagerade hon inte på så det måste har varit något annat hon reagerade på de gånger hon reagerade på kanelbullar. Testa ge något annat med kanel i tex pepparkakor och se om hon reagerar även då.

• Fröken85
    Dr Mupp skrev 2010-12-15 08:40:00 följande:
    Kanelallergi är ovanligt. Det är vanligt att de blossar upp runt munnen när de äter kanel, men det är inte en allergi utan en reaktion på att kanel är ganska starkt mot huden. Två av mina barn har reagerat på det sättet.

Nässelutslag låter mer som ägg, nötter (choklad brukar innehålla spår av nötter) eller mjölk.
    Det där låter verkligen rimligt!! Dottern reagerar ju när hon exempelvis äter fil med kanel, om hon får det runt munnen! Då blir hon knallröd. Men jag har inte upplevt att hon fått utslag någon annanstans än just där det kommit kanel.

Hon är förresten likadan med annat som kommer runt munnen, dressing exempelvis.
  • Bebis050810

var hos läkaren i fredags han trodde att det berodde på att hennes infektion med hosta hade slagit ut hennes immunförsvar och därav kom nässelutslagen. Han sa även att det är jättevanligt med sånna utslag som kommer och går då och då! speciellt på barn.
    Han trodde inte på kanelallergi, isf på ägg. men han trodde eg. inte på nån allergi överhuvudtaget.

Svar på tråden Kan man vara allergisk mot kanel?(bullar)