• NadiaoLea

Är natthosta vanligt?

Min dotter som är 15 månader hostar på nätterna. Detta har pågått ca 3 månader nu. Läkaren sa att det kan vara för att hon har känsliga luftvägar. Dessutom har hon en morbror som är astmatiker. Oftast hostar hon i sömnen. Men ibland hostar hon så att hon vaknar av det! På dagarna hostar hon inte alls.
    Är detta normalt, går det över?
    Finns det någon därute som varit/är med om samma sak?

• Svar på tråden Är natthosta vanligt?
  • Vickan I

Vi har det likadant med vår 22 månaders Han har också hostat mer eller mindre sedan några månader tillbaka. Trodde först att det var för han blev sjuk (förkyld) men sedan dess har han blivit frisk och sjuk och frisk igen (börjat förskola) men hostar ändå. Som du beskriver det är det endast på natten och oavsett om han verkar frisk eller förkyld i övrigt. Ibland i sömnen, men ibland så han vaknar och gråter och då måste man lyfta upp honom så han får "hosta ur sig" i upprätt läge i famnen. Jättejobbigt då det förstår mycket av hans sömn i perioder.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Plärtan

Samma sak här med min 20månaders. Han hostar lite ibland på dagen, men efter han somnat brukar det ta 30 min-en timme till han brukar hosta och sen hostar han hela kvällen/natten, ibland så han vaknar av det och inte får luft. Undrar om det kan vara astma? Kan läkare ens kolla om så små barn har astma?

• Flickan och kråkan

Tycker ni ska ta och kolla upp infektionsastma. Typiskt är ju just hosta som inte ger med sig vid förkylningar.....och hosta på natten.

• Flickan och kråkan
    Plärtan skrev 2010-12-09 21:45:32 följande:
    Samma sak här med min 20månaders. Han hostar lite ibland på dagen, men efter han somnat brukar det ta 30 min-en timme till han brukar hosta och sen hostar han hela kvällen/natten, ibland så han vaknar av det och inte får luft. Undrar om det kan vara astma? Kan läkare ens kolla om så små barn har astma?
    Kolla absolut upp infektionsastma - jättevanligt. Min yngsta har det. Debuterade när han var runt 10 månader med hosta..
  • viseversa

min dotter har förkylningsastma och det visade sig så att hon hostade hela nätterna igenom. Man blev galen av att aldrig få sova. Varken hon eller vi fick någon sömn.

Nu har vi medicin till henne som vi ger när hon blir förkyld och det hjälper en hel del faktiskt. Tycker du ska utreda för astma ts. Konstigt av eran läkare att han/Hon inte gjort det tidigare. Låter lite som han viftar bort probklemet. Att hosta i tre månader är väldigt lång tid och det ska varken hon eller ni behöva stå ut med. Klart ni ska få hjälp. BYT läkare ts!

• annica75

vi har samma problem med vår 3,5 åring. har kollat honom för förkylningsastma minst 2 gånger med det var inte det. jag pratade med barnläkaren och hon ville att jag skulle föra dagbok över hur han hostar. vilken tid på natten/hur länge/om jag ger någon hostmedicin eller vatten osv... så har dom mer att gå på om man vill gå vidare med detta.

kanske ett tips att ta till för er så är ni lite mer förberedda på läkarens frågor om ni väljer att gå vidare med det.

/annica

• Lokatten Jo

Kan bara svara för egen del (har inga barn), är astmatiker sen barnsben och har både allergisk och icke-allergisk astma. Jag hostar nästan alltid om nätterna om jag inte medicinerar, det är väldigt typiskt för astma (oavsett vad den beror på).. Så jag tycker nog att det är något som du bör kolla upp mer, det finns mycket bra mediciner (vet dock självklart inte hur man gör med ett så pass ungt barn). Men som sagt..håll koll på det hela och tala med läkaren om det.

• NadiaoLea

Hur kollar läkaren upp om det är infektionsastma?
    Är förklylningsastma och infektionsastma samma sak?

• Skogsmullen

En till med ett hostande barn...Vet inte hur länge hon hostat, kanske från hon var 1? Är 3.5 nu.
    Vi har fått Lepheton- hjälper inte
    "kalle anka-medicin", Pulmicort och airomir- hjälper inte
    För tillfället prövar vi kortisonnässpray (tappat namnet) och singulair- astmamedicin där med fast som fungerar på ett annat sätt än luftvigdande.....förebyggande på ngt sätt, dåligt påläst.
    Även röntgat lungor.
    Iaf så jag jag till vid sista besöket att kolla hennes polyper. Det hon såg var ...ngt jag oxå tappat namnet på nu, men polyper som fanns i ena näsborren som hängde "över" (därav kortison sprayen) Fick även en remiss till öron, näsa hals för att kolla polyper längre in...

En vän till mig har nämligen haft problem med hostande barn, tills de av en slump upptäckte polyper i massor, opererade bort det å vips var hostan borta oxå.

Min dotter hostar ibland så hon kräks. Slem då.
    Efter vi nu börjat med singulair å sprayen så har hon varit bra! Tills för ett par dgr sen, då kom hostan igen.
    Så det är ju så svårt att veta vad som hjälper och inte. Det kan ju vara en tillfällighet att hon inte heller har hostat just när man påbörjar medicinering. Och hostan som kom nu, kanske det är en annan sort, mer förknippat med förkylning denna ggn mm mm?

Jobbigt är det iaf, svårt att veta vad man ska göra när de hostar, gråter, kräks...  =(

Svar på tråden Är natthosta vanligt?