• LillaEm

Flytväst till halvåring. Kan den räcka upp till ett år?

Vi ska åka utomlands när min dotter är ett halvår och jag skulle vilja skaffa en flytväst om vi åker ut på sjön. Vad kommer hon väga vid halvåret ungefär och sedan vid ett års ålder? Finns det flytväst som kommer funka även nästa sommar när hon är ett år tror ni?

• Svar på tråden Flytväst till halvåring. Kan den räcka upp till ett år?
  • Nana 24

De flytvästar man köper (eller de vi har köpt till våra små) är från 0-15 kg och det räcker till de är ett år.
    Det finns speciella babyflytvästar tror jag mig ha sett, men det man gör med dessa 0-15 kg är att det finns två fastsättningar mellan benen, man fäster det högre upp när de är mindre och sedan när de börjar bli större så sätter man den längst ner (precis som man gör för vuxna). Funkar alldeles utmärkt. F ö kan jag säga att den 0-15 kg hade vi till vår son var tre år. I år när han var fyra bytte vi till 15-30 kg.

• LillaEm

Vad bra. Tack! Tips på var det är bra att köpa?

• wozzgirl

0-15 kg till en 3-åring? Oj.. Olivers är för liten och han fyllde 1 i somras. Han håller precis på at gå över 15 kg oxå.

• Cecka

Vi har precis köpt en flytväst som räcker från 10-25 kg.,, den räknar vi ska räcka upp till 4-6 år.
    Det viktiga är att flytvästen passar i storlek och inte är för stor. Barnet kommer att flyta med den oavsett några kilo för mycket eller ej. Vi fick prova på babysimmet och västen upp till 25 kilo bar mig som väger 60 kg. Så kolla att det inte finns risk att barnet glider ur eller att huvudet inte lyfts upp ordentligt av halskrage.
    Vi fick pröva olika modeller o alla i min grupp kände att Helly Hansen var bäst. Barnets huvud var ovan vattenytan, barnet vändes rätt då det låg i vattnet (vilket inte alla gjorde som man givetvis tror o förväntar sig).
    Lycka Till!

Svar på tråden Flytväst till halvåring. Kan den räcka upp till ett år?