• MammaBecca

Äta katt till middag?

Ja, varför inte?

Jag har aldrig riktigt förstått varför man tycker att det är okej att äta vissa djur, men inte andra. Kött som kött.
    Jag tror ju inte att alla djur är lika goda att äta, men allt kött kommer ju från djur.
    När man pratar om att man inte kan äta hund och katt, tar man gärna upp att de är så söta. Lamm, grisar, kalvar och kor är ju också söta.
    Det enda som jag reagerar på, är när man behandlar djuern illa. Jag gillar djur, inte bara att äta alltså, utan jag tycker att de skall ha ett bra liv osv.

Om man skulle kunna köpa hund- och kattkött i butik, hade jag nog kunnat köpa det.
    Hur känner du?

Efterklokhet är en exakt vetenskap
  • Svar på tråden Äta katt till middag?
  • GulTussilago

Nej, jag hade inte velat äta det!

Jag förstår din frågeställning.. Kanske äter vi inte hund och kattkött eftersom vi har dem som sällskapsdjur?

Man skulle ju i princip även kunna äta människokött.. Vi är ju djur vi också! (Men fy!)

• Birgitta2

Nej, sällskapsdjur äter jag INTE. Men i vissa länder, där hundar och katter inte ses som familjemedlemmar, säljs de ju både på restaurang och gatukök.. Jag äter inte heller kanin, marsvin eller annat sällskapsdjur.

• Mariohn

Jag skulle kunna tänka mig att äta människa. Är nyfiken på hur människa smakar. 

• MammaBecca
    GulTussilago skrev 2010-12-09 13:32:02 följande:
    Nej, jag hade inte velat äta det!

Jag förstår din frågeställning.. Kanske äter vi inte hund och kattkött eftersom vi har dem som sällskapsdjur?

Man skulle ju i princip även kunna äta människokött.. Vi är ju djur vi också! (Men fy!)
    Ja, fast då blir det ju kanniballism, dte är ju en helt annan fråga.
    Jag tror dessutom inte heller att människa är särskilt gott. Blä!

Jo, precis, man tittar ju inte direkt på grannens Golden retriver och försöker komma på vilken sås som skulle passa till, haha!
    Men det finns ju dem som har kaniner som sällskapsdjur och dem kan vi ju äta?
  • 4mychildren

Nej det skulle jag inte vilja äta, inte husdjur. Det är skillnad då kor, gris, och lamm föds upp med det syftet att de ska slaktas och ätas. Det känns mer... Ja, vad ska man säga.. Det känns mer.... ätbart då? Eller nåt...

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • MammaBecca
    kmp skrev 2010-12-09 13:34:02 följande:
    Är du inte klok?
    Som spekulerar lite kring olika matvanor?
  • jennyc

kanin är jättegott...hästkött är jättevanligt men dock inte lika vanligt att det faktiskt står vad de är för kött...inte så konstigt att folk låter bli rött kött då man inte alltid kan lita på vad de är man äter...häst är väl vanligast som pålägg men hade inte förvånat mig om jag ätit de som nån filé...

• Eshka

Jag förstår din tanke, men jag personligen skulle aldrig i helvete kunna steka upp en kattfilé och sedan äta det med gott samvete. Jag är kattmänniska ut i fingerspetsarna så du förstår nog varför jag inte skulle klara av det.

Ja, kor, grisar och lamm (inte får) är förbannat söta de också men det är väl en "vanesak" antar jag varför man äter dessa djur. Jag äter dock inte lamm. Sedan har det kanske att göra med vad dessa djur själva äter. En katt kan ju har sprungit ute och käkat en råtta med gift i sig t.ex. Hur bra är det att äta den katten sen då?

• lykantrophona

Jag tycker att det känns som ett extremt slöseri att äta rovdjur. Man föder upp kött, för att mata rovdjur, som man sedan äter köttet av. Slösaktigt. Men rent moraliskt, ifall någon bjöd mig på hund, så skulle jag inte tacka nej bara för att det är ett vanligt sällskapsdjur. Finns ju folk som har minigrisar, eller kaniner? Löjligt. Som om lidandet blev större för djuret bara för att det är gulligt. Däremot, om jag hade känt djuret väl, att det hade varit en väns eller mitt eget sällskapsdjur, så hade jag haft svårt att äta det.

Svar på tråden Äta katt till middag?