• hnnie

Bebisen brände sig!

För några dagar sedan lyckades min 7-månaders rycka åt sig plattången som var på när jag vände ryggen åt 1 sekund. Han skrek men blev tyst så fort jag tog upp han. Jag kollade igenom hela han efter rodnader och hittade ingenting. Nu några dagar senare ser jag två brännblåsor på hans fingrar, spruckna blåsor. Är det farligt? Han har inte haft ont eller visat någonting när jag tex torkat händerna på han.
    Ni behöver inte berätta att jag är en dålig mamma tack.

• Svar på tråden Bebisen brände sig!
  • 4mychildren

Så länge det inte är någon allvarlig brännskada så är det säkert ingen fara, det läker ihop snart ska du se.

Jag har en vän vars dotter brände sig på kaminen hemma hos dom. Hon lade hela handflatan på och skollade huden. De fick åka till sjukhuset och få ett omslag på handen. Men hon klarade sig fint, lite ärr efteråt men inget mer än så. Så det händer andra också, du är ingen dålig mamma för det. En olycka sker så lätt och fort.  

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • Mother of 5

Hej hej...

Herregud, sånt händer. Och jag lovar dig att han kommer att göra sig illa igen...många ggr. Det betyder INTE att du är en dålig förälder...det är bara så att barn är snabba som små vesslor ibland.

Nej, det är inte farligt. Men håll gärna rent tills du ser att det är torrt, så det inte inte kommer in smuts och infekterar.

• Sharleene

Vill bara säga att du är INTE en dålig mamma ts, olycker händer så lätt räcker med att man kollar bort en sekund så kan något hända.
    Och nej det är inte farligt det du beskriver, man brukar råda att man tar kontakt med sjukvården om bränskadan är röd, infekterad och savar, även om bränskadan är lika stor som barnets handflata.
    Det är ju skönt att barnet inte tycks ha ont, bara det säger ju att det inte är någon fara. Så oroa dig inte, håll rent och kolla hur det läker

• Mariohn

Men om det händer i framtiden att han bränner sig kan det vara bra att veta följande saker: Det syns ofta inte direkt att man fått en brännskada! Du ska skölja det brända stället under svalt vatten en bra stund. OBS SVALT vatten! inte iskallt för då kan han få köldskador istället! Barn bränner sig, snubblar, dänger huvudet i golvet och spiller. Det gör ingen till en dålig förälder

• hnnie

TACK :)

Det är "torrt" nu så det håller väl på läka antar jag men jag fick skitdåligt samvete att jag inte ringde sjukan samma dag..

Svar på tråden Bebisen brände sig!