• Anonym

Dricker mkt....

Hej

Har en 2-åring som i ca 1 årstid, sen han slutade med välling dricker vatten ien nappflaska. Det har varit ca 1 flaska/kväll o vissa kvällar inget alls.
    Men dom 2 senaste kvällrna har han druckit mer, första kvällen drack han ca 4-5 dl o igår kväll 6 dl på en dryg timme. Men på dagarna har det inte varit mer än normalt. Har inte ätt nåt speciellt salt eller så.

Är det nåt vi ska hålla lite koll på eller behöver vi inte oroa oss alls? Min första tanke va diabetes vilket jag hoppas o tro inte det är. Men borde det kollas för säkerhets skull.

• Svar på tråden Dricker mkt....
  • Anonym

Drickier det ur flaskan på kvällen

• BVC Sköterskan

Hej!

Barn som drabbas av diabetes är normalt i skolåldern och puberteten, men visst förekommer det även bland små barn. De första symtomen brukar vara ökad törst, ökad urinmängd, trötthet, avmagring och hunger. 

Barn kan dricka mycket av olika skäl, t e x kan feber göra att barn dricker mycket eller att de varit fysiskt aktiva. Även stress kan göra att barn dricker mer, men min erfarenhet är att de oftast är större barn-tonåringar som i så fall gör det. Kan man inte kan se något samband, så tycker jag att man absolut ska ta kontakt med VC för kontroll.  

Jag tycker att ni har extra koll på hans urinmängder och hur mycket han dricker under den närmaste veckan. Märker ni att det ökat så kontaktar ni VC eller Barnläkarmottagning.

Hoppas ni får klarhet i detta snart!

MVH Christine 

Svar på tråden Dricker mkt....