• Lukka

Problem med tarmar och mage, någon annan?

Jag är gravid i vecka 14 (det här är min andra graviditet) och ända sedan jag blev gravid så har jag haft besvär med tarm och mage och jag börjar känna mig orolig. Jag har hela tiden ganska lös avföring, nästan diarre ibland, och har mycket luft i magen. (När jag nästan nyss blivit gravid, kring vecka 7, hade jag under några dagar fruktansvärda kramper i tarmar och mage och kunde av och till varken stå eller gå och blev grundligt undersökt, men de hittade ingenting, men sedan passerade det hela och nu är det mer följande beskrivna problem jag har.)

Luften i mage och tarm kan ibland orsaka rejäl värk och kramper (nästan dagligen) och när det börjar bli dags att göra sig av med avföring så kan jag få sådana kramper ibland att jag inte kan stå/sitta upprätt. Dessutom lider jag av en hel del illamående fortfarande och värst är det när jag HAR ätit, alltså inte INNAN jag ätit som det var till att börja med. Nu verkar det nästan som att illamåendet mer beror på det här med tarmarna.

Dessutom när jag sitter på toa och ska göra nr 2 så blir jag jätte illamående vid krystning. Det här är alltsamman väldigt jobbigt och jag ska prata med min BM i nästa vecka, men tills dess vill jag höra efter om någon här känner igen sig? Är det här "normalt"??? Eller ska man bli orolig?

• Svar på tråden Problem med tarmar och mage, någon annan?
  • Jezamine

Det gick ju bara 11 min innan du skrev trådstarten.Det kanske inte är någon som kunde svara så tidigt?

Jag är INTE avstängd
  • wifen

Hej,

Jag blev diagnoserad med svår IBS (irretable bowl syndrome) under min förra grav. Denna grav är tarmarna och magen ännu värre Har flera gånger fått söka akut pga massiva buksmärtor och ont varje dag. Mår fortfarande väldigt illa (v27) och sover bara om jag tar medicin. Håller extrem koll på vad jag äter/kan äta - underlättar mag/tarmbalansenmen, blir sämre av stress, förkylningar mm så det är ett himla kämpande dagarna igenom att få i sig mat, behålla den, tömma tarmen (har för det mesta lite förstoppning men helt plötsligt värsta diarrerna vilket är typiskt för IBS). Är extremt less på det hela men vad gör man... blev bättre efter förlossningen förra gången men inte helt återställd tyvärr.

Är heltidssjukskriven pga av dessa besvär som även ger mig mycket sammandragningar och då vi fick en liten prematur förra gången gör vi allt för att skjuta upp förlossningen så länge det går denna gången. Tar Losec/Omeprazol när magen kör som värst, hjälper att dämpa magkatarren. Lergigan på natten för att kunna sova (flytande då tabletter gör magen ännu värre). Äter "snäll mat" och undviker fullkorn, bönor, lök, stekt/friterad mat - dvs allt som är jobigt för magen att bryta ner.

Har du någon känsla för när besvären är bättre alt sämra?

Lider med dig, asjobbigt det här...

• Kallebus

Oj, era stackare!
    Jag ska aldrig mer gnälla när min mage inte beteer sig som vanligt under graviditeten, för det gör den verkligen inte, men så där illa är ju rent hemskt att ni ska må.

• wifen
    Kallebus skrev 2010-12-09 16:30:19 följande:

Oj, era stackare!
    Jag ska aldrig mer gnälla när min mage inte beteer sig som vanligt under graviditeten, för det gör den verkligen inte, men så där illa är ju rent hemskt att ni ska må.

Tack för omtanken

Andra och sista grav för oss, fullständigt helvete att gå igenom men tröstar mig med att liten verkar iaf må bra. Bara 3 månader kvar... hehe
  • FruLööve
    wifen skrev 2010-12-09 16:22:39 följande:
    Hej,

Jag blev diagnoserad med svår IBS (irretable bowl syndrome) under min förra grav. Denna grav är tarmarna och magen ännu värre Har flera gånger fått söka akut pga massiva buksmärtor och ont varje dag. Mår fortfarande väldigt illa (v27) och sover bara om jag tar medicin. Håller extrem koll på vad jag äter/kan äta - underlättar mag/tarmbalansenmen, blir sämre av stress, förkylningar mm så det är ett himla kämpande dagarna igenom att få i sig mat, behålla den, tömma tarmen (har för det mesta lite förstoppning men helt plötsligt värsta diarrerna vilket är typiskt för IBS). Är extremt less på det hela men vad gör man... blev bättre efter förlossningen förra gången men inte helt återställd tyvärr.

Är heltidssjukskriven pga av dessa besvär som även ger mig mycket sammandragningar och då vi fick en liten prematur förra gången gör vi allt för att skjuta upp förlossningen så länge det går denna gången. Tar Losec/Omeprazol när magen kör som värst, hjälper att dämpa magkatarren. Lergigan på natten för att kunna sova (flytande då tabletter gör magen ännu värre). Äter "snäll mat" och undviker fullkorn, bönor, lök, stekt/friterad mat - dvs allt som är jobigt för magen att bryta ner.

Har du någon känsla för när besvären är bättre alt sämra?

Lider med dig, asjobbigt det här...
    Har likadant, är i v 22 och de blir bara värre! hade ibs redan innan grav!
    Hur länge har du avrit sjukskriven?
  • wifen
    FruLööve skrev 2010-12-09 21:28:10 följande:
    Har likadant, är i v 22 och de blir bara värre! hade ibs redan innan grav!
    Hur länge har du avrit sjukskriven?
    Hej! Stackare...

Då livet varit mer el mindre kaos sen förra grav (magproblemen, sen prematurt barn med grav kolik, födoämneskänsligheter, extremt infektionskänslig som till slut inte kunde gå kvar på dagis mm pga viktnedgång bla) så gick jag i väggen i början av juni (klämde dessutom min disputation mitt i allt detta). 3 veckor senare testade jag positivt... vart helt chockad då min ägglossning lagt av under vintern/våren men här sitter man med magen i vädret...

Lider även av Hyperemesis Gravidarium med så jag har varit sjukskriven sen start. Extremt less på de här väggarna nu Känns som det enda jag gjort de sista 3 åren är att vara hemma...

Hur mår du nu och är du sjukskriven? Vad hjälper dig (mat, mediciner mm)?
  • FruLööve

Men usch vilka grejer du ahr gått igenom!

Jo, innan grav så imellan varven så gick maten bara rakt igenom och då bota jag de med imodium plus och snäll mat!
    Nu har den ändrat taktik så jag är förstoppad och har så ont i magen att jag tror jag ska avlida ibland!
    Har aldrig varit med om sån magknip eller vad man ska kalla de! Sen när jag väl fått ut de hård så blir de löst!
    Har väldigt liten aptit nu och får inte i mig så mycket mat och även svårt att sova om nätterna, sover väldigt oroligt!! Och allt detta resulterar i att man blir yr,trött och huvudvärk!
    Inte passande att sitta och nicka till när man jobbar som taxiförare!
    Just nu kan jag inte göra nåt förutom att ta laktolos varje dag och inte ens de hjälper!
    Spelar ingen roll vad jag äter heller, inget mönster i de och har aldrig varit!

Ska till läkaren på fredag och höra om de finns någon chans att bli sjukskriven!
    Orkar inte helt enkelt! Är helt slut

• Lussekatten

Istället för att starta upp en ny tråd så fortsätter jag på den här. Hoppas det är ok.

Jag har de senste dagarna också fått problem med tarmar och mage. Tills för en vecka sen så fick jag enorm aptit i jämförelse med tidigare. Och häromdagen så insåg jag att troligen har min matsmältningsapparat glidit ner på sidan... vid vänster midja. Jag hör "mag-muller" från sidan iallafall.

Från att tidigare har varit hård i magen och gjort nr 2 ca var tredje dag så är jag nu istället gasig och får springa på toaletten ca 1 timme efter jag har ätit. Om jag hade mått dåligt också så skulle jag ha trott att jag har fått magsjukan. Men jag mår hur bra som helst. Bortsett från springandet på toa.

Finns det nån mer med den här erfarenheten? Finns det nåt jag kan göra? Det känns lite konstigt att ringa BM och fråga eftersom det bara har gått ca 3 dagar med det här. Eller?

• FruLööve

Vad jag har märkat så är de tydligen vanligt att va IBS-symtom under grav!
    Så där har jag de från och till innan min grav fast då gick de 10-15 min och fick springa till dass!

Finns ett receptbelagt medel som stabeliserar magen! Kanske de hade  varit nåt om de fprtsätter?
    Annars tycker jag att du ska försöka äta snällt några dagar coh se om magen bara kanske behöver lite lugn!

• spontaneous86

Här är en till. Min mage är hur orolig som helst. Har magknip och får springa på toa med lösmage och gaser väldigt ofta alltid efter jag ätit eller ansträngt mig. Skit jobbigt! Har försökt att se till att äta bra mat. Vad ska man göra? Är det farligt eller är det normalt att ha så ont i magen och va så lös i magen så länge? Ska man ta upp det med bm kanske?

Svar på tråden Problem med tarmar och mage, någon annan?