Barnmatsburkar för 5-månaders?
När min äldsta dotter fick smakportioner fanns det burkar som var anpassade för 5-månaders. T ex Biff Stroganoff. Finns inte det längre? Kan inte hitta det nämligen...
Om det inte finns, vet någon varför?
När min äldsta dotter fick smakportioner fanns det burkar som var anpassade för 5-månaders. T ex Biff Stroganoff. Finns inte det längre? Kan inte hitta det nämligen...
Om det inte finns, vet någon varför?
Semper har några stycken. Kyckling och grönsaker,rödspätta och potatis och Nestle också! Det är nog 5-6 månader men iaf.
Nestle har det för 5-6 månader.
Det behövs ju inte burkmat för varenda månad. Ofta är det storleken på matbitarna som är skillnaden. Är man t.ex. fyra månader måste man ofta ära puré, men är man sex månader kan man ibland äta små bitar.
Vid fyra månader är det även dags för smakisar, inte hela måltider. Ofta är ju fyramånadersburkar t.ex. endast potatis eller endast majs.
Kollade sempers hemsida och dom var från 6 månader. Kanske var därför jag började med 6 månaders maten redan vid 5 månader. ;)
Jo,Nestle´s är från 5-6 månader. :)
Åldern på burkarna är riktlinjer, när man gått igenom 4 månaders burkarna och det fungerar bra är det bara att gå upp på 6 månaders burkarna.
Det finns några små burkar i 6 måndaders maten och den är ganska slät precis som 4 månaders men lite matigare, prova dem.
Sedan är det ju främst storleken på bitarna som skiljer de olika månaderna åt. Det är lite ingredienser också, exempelvis har jag läst att bebisar under sex månader helst inte skall äta fisk. Men annars så kan du ju testa andra matsorter från sex månader. Exempelvis Hipps barnmat är väldigt puréad även till sexmånaders medan sempers har lite mer bitar i sin.
se.babycenter.com/baby/startingsolids/feedbabywhatwhen/
" Fisk Det finns en liten risk att fisk ger upphov till allergiska reaktioner, så rådet är att undvika att ge fisk före sex månaders ålder.
Barn bör heller inte äta haj eller svärdfisk. Detta är på grund av höga kvicksilverhalter som uppmätts i större rovfisk.
Ge inte råa skaldjur till barn, eftersom de för med sig hög risk för matförgiftning. Fisk och då särskilt fet fisk, bör ingå i en balanserad kost. Barn och vuxna rekommenderas att äta minst två portioner fisk varje vecka, varav minst en fet fisk. Färsk fisk som lax, forell, torsk, kolja, konserverad fisk som sardiner och ansjovis, samt fiskprodukter som fiskpinnar och fiskbullar är näringsrik mat för små barn. Undvik att ge fisk som konserverats i saltlake p g a hög salthalt och försök välja fisk som lagts in i olja istället."