• Soffen

Hur många av alla graviditeter slutar i missfall (i procent)?

Jag är gravid i 6:e veckan och är jätteorolig för att få missfall. Jag har aldrig varit gravid och fått missfall innan så jag har inga skäl för att vara så orolig egentligen. Det jag undrar är dock om ngn vet följande:

1) Hur mng av alla graviditeter slutar i olika former av missfall? (typ i procent)

2) Minskar risken för missfall lite varje vecka ju längre man går, eller är risken konstant
    fram till vecka 12?

• Svar på tråden Hur många av alla graviditeter slutar i missfall (i procent)?
  • Linda och Fredrik

all form av statestik finner du www.scb.se
    Försök bara att ta det varligt den första tiden, och ring till din BM om du är orolig. Önskar dig all lycka med din graviditet passa på att njuta.

• Singela

Jag har läst att det finns ingenting som du kan göra för att inte få ett missfall. Du ska träna och leva som vanligt i den mån du kan och orkar. Missfall i procent ligger mellan 10-33% beroende på olika faktorer som ålder och annat. Men vet du eftersom ingenting finns att göra om det kommer, njut av det du har idag och oroa dig inte för det som kan hända för det kan du ingenting göra åt iallafall.

Vilka fina ord jag fick till, är själv i v. 5+4 och har inte ens fattat att jag har nåt som växer där än :)

Kram på dig

• Soffen

Tack för uppmuntran!

Jag har även letat fram lite egna svar på min egen fråga:

"...att 25% av graviditeter slutar i missfall och många av dessa redan väldigt tidigt. Ibland i så tidigt skede att kvinnan inte ens vetat om att hon varit gravid, sk. prekliniska missfall." www.familjeliv.se/Gravid/graviditetstest.php

Möjlig mamma säger: "För att ta statistik 4 av 10 graviditeter slutar negativt. Av dessa är det nog 1-2/10 som får reda på detta under de sex första veckorna. Efter v12. minskar risken för missfall, men det förekommer ganska många missfall fram till v20. Efter detta är det mer "säkert" att du inte kommer få ett missfall."
    www.familjeliv.se/Forum-4-47/m675810.html

Men fråga 2 har jag inte hittat svar på ännu...

• Soffen

Tack för de positiva orden

Jag har letat fram lite egna svar på min egen fråga:

"...att 25% av graviditeter slutar i missfall och många av dessa redan väldigt tidigt. Ibland i så tidigt skede att kvinnan inte ens vetat om att hon varit gravid, sk. prekliniska missfall." www.familjeliv.se/Gravid/graviditetstest.php

Möjlig mamma säger: "För att ta statistik 4 av 10 graviditeter slutar negativt. Av dessa är det nog 1-2/10 som får reda på detta under de sex första veckorna. Efter v12. minskar risken för missfall, men det förekommer ganska många missfall fram till v20. Efter detta är det mer "säkert" att du inte kommer få ett missfall."
    www.familjeliv.se/Forum-4-47/m675810.html

Men fråga 2 har jag inte hittat svar på ännu...

• Mamma till Tyra

hej!jag har läst att efter v10 minskar risken något.men som de andra skrev,det finns inte något man kan göra för att förhindra ett missfall,o oftast när det sker innan v12 så är det något "fel" på barnet.jag håller tummarna för dej!

• Tate

Man brukar väl säga att har man sett ett hjärta slå så är risken väldigt liten för missfall. Hjärtat börjar slå tidigt, ibland kan man se det redan i vecka sex. Jag antar att det där med att få ett hjärta och eget blodomlopp helt enkelt är den stora svåra processen.

De flesta missfall sker väldigt tidigt, men många upptäcks inte direkt eftersom det kan ta ett par veckor innan kroppen fattar att det inte bidde något.

• snattran

Om man får tro den här tråden - www.familjeliv.se/Forum-4-47/m5512011.html - så är missfallsrisken som högst vecka 6 och sedan ganska lika fram till vecka 12. Vecka 9-11 (eller så) brukar ibland anges som "högriskveckor", men vecka 5 och 6 är underrepresenterade i "officiella" siffror tror jag, eftersom många då får missfall utan att kontakta sjukvården. Om man ser på den totala risken att få missfall så minskar den ju, rent statistiskt, ju längre in i graviditeten du har kommit. Det kan kanske kännas bra att tänka på. Dvs även om risken att du ska få missfall just den här veckan är lika stor som (eller större än) förra veckan, så har risken att graviditeten slutar med missfall minskat, då du har färre veckor kvar.

Svar på tråden Hur många av alla graviditeter slutar i missfall (i procent)?