• Ior gumman

Gluten eller något annat?

hejsan!
    Har en fundering....
    Innan jag var gravid så kännde jag av ibland när jag åt bröd att magen blev uppblåst och mer bruttig. Men bydde mig inte så efter som jag "bara" har blivit uppblåst och bruttig. Kännde inget under graviditeten försen nu när vår dotter är 6månader så har jag haft ont magnen ibland på morgonen men varje kväll.
    Jag tog bort smörgås, men inte mjöl i mat eller bullar, äter ganska mycket smörgås ca 5skivor per dag kanske. När jag har tagit bort smörgås så har jag inte ont (har alltså bara kvar mjölet i maten) kan jag ha blivit lite känslig för gluten? eller kan det vara något annat eller sitter det i huvudet på mig ?
    (Min mamma är gluten)

gäna ett ärligt svar!
    /Ellinor

• Svar på tråden Gluten eller något annat?
  • Allergiexperten

Hej! En del reagerar mot vete och kan utveckla en veteallergi, det har inget med gluten att göra. Glutenintolerans kan man få diagnostiserad även i vuxen ålder och om din mamma har glutenintolerans och du är känslig för sädesslag och mår bra när du inte äter detta så kan det tala för glutenintolerans. Men det finns även andra orsaker till känslig mage. En del har känslighet för sädesslag och blir bubblig och gasig i magen utan att det är allergi eller glutenintolerans, dom har helt enkelt en ökad känslighet i magslemhinnan.
    Glutenintolerans kan ge väldigt diffusa besvär i vuxen ålder, några av de mer tydliga besvären kan vara trötthet, sämre aptit, viktnedgång, lösa avföringar etc. Om du inte känner dig frisk så tycker jag du ska ta kontakt med din husläkare för en bedömning och tala då om att din mamma har glutenintolerans så detta tas med i bedömningen.
    Med vänlig hälsning Anitha

Svar på tråden Gluten eller något annat?