• doppel

Prata med banken om ett samlingslån!

Hej!

Hur ser mina chanser ut att få ett lån på 150.000:- enligt följande data:

Bet.anm: Nej
    Förfrågningar hos UC: Massor
    Bank: Swedbank (Kan tänka mig att byta)

IN:
    Inkomst: 24800/mån brutto
                    16864/mån netto

UT:
    Hyra: 3500:- inkl el
    Lån & Krediter: 6800/mån (totalt 134.000)
    Mat: 1500-1700
    A-kassa: 250
    Hund: 200
    Hemförsäkring: 69
    Livförsäkring: 70
    Totalt: 12589:-

Över: 4275:- i dagsläget, men med ett samlingslån skulle den summan kunna vara 7575:-, då räknar jag med en summa på 3500:- i månaden på det nya lånet (räknade med högre ränta)

4275 över varje månad är väl kanske inget att gråta floder över, men sanningen är den att dom 4275 har hamnat under kolumnen övrigt varje månad. Vet inte vart dom tar vägen. Men anledningen till lånet är att jag vill få bättre koll på min ekonomi, vilket jag har börjat få, men vill strukturera upp den. Få mer över varje månad, starta ett sparande, återuppta mitt pensionssparande m.m. Jag mår verkligen dåligt över att leva lön till lön och inte ha någon buffert.

Så vad tror ni, är mina chanser goda att kunna få ett lån 150.000, trots massor med UCsökningar?

• Svar på tråden Prata med banken om ett samlingslån!
  • Flisis

Jag har svårt att tro det. Men vem vet. Läste i nån annan tråd där någon rekomenderade att vänta ett år för att visa banken att man tagit sig i kragen och inte fått fler försfrågningar. Men du kan ju alltid testa. Men då får du en förfrågning till.

• Anonym

Boka ett möte med någon på banken, visa dina siffror och förklara hur du tänkt dig.

Det är ju fortfarande så att din bank har möjlighet att tjäna pengar på att du betalar ränta, pengar som du nu betalar till någon annan.

Men de vill samtidigt undvika att förlora pengar, ifall du inte kan betala. Därför har de ju vissa villkor.

Om du kan visa upp en god ekonomi, ett ändrat synsätt på din ekonomi (ifrån det scenariot där du tog en massa smålån och krediter) och helt enkelt ge ett gott, genomtänkt intryck... Så kan du mycket väl få lånet. Var tydlig med att du inte vill ha ytterligare en förfrågan, utan bara först en bedömning! Och funkar det inte med din bank, så bokar du ett möte på en annan bank.

Lycka till!

Svar på tråden Prata med banken om ett samlingslån!