Cinnalinna...
Att använda sig av bur är absolut inget fel, om man gör det rätt.
Självklart är inte lösningen att stänga in en hund som får panik och sedan lämna den där i 4 timmar. Knappast.
Men man börjar träna hunden när man är hemma. Gör burn till vovvens egna lilla krypin. Dess trygga plats och tillhåll. Ett ställe den förknippar med trygghet och vila. Dit är det en lång, och ofta slitsam väg... men det är det värt!
När jag påbörjade min instruktörsutbildning öste mina vänner frågor och funderingar över mig, många har nämligen hund i vår bekantskapskrets.
Den svåraste utmaningen har varit att hjälpa en väninna med en pudel som har total skräck för att bli lämnad ensam.
Jag föreslog bur. Hon fick börja träna hunden genom att ge henne ett ben eller något annat gott som vovven fick smaska på i buren, utan att stänga den. Under hela tiden fanns hon i samma rum, satt intill buren och bara "fanns"
Sedan får man bygga på det hela... försvinna ur rumet, gå på toaletten med stängd dörr osv osv.
Idag tar hon ett ben, eller godis, säger "buren" och hunden hoppas in... sedan kan hon stänga till och försvinna utan att hunden bryr sig det minsta. Buren har helt enkelt blivit en lugn och trygg plats, som aldrig får användas som något "straff". Alltså, inte stänga in hunden där när den gjort något dumt. Utan den används som hunden själv vill när dom båda är hemma... och sedan stängd när hon försvinner ut någon timme.
Nästa steg är att låta buren vara öppen men att avgränsa lägenheten. Tex ha buren i köket, men att hunden sedan inte kan ta sig ut ur köket, där är vi nu, och det går bra... men hon är inte klar riktigt än.
Om en bur inte används som något straff, utan som vovvens egna myshörna, finns det absolut ingenting att invända mot den. En bur är ett hjälpmedel som är mycket bra när den fungerar som den ska.
Dessutom kan man sedan ta med sig buren om man tex åker bort... hunden behöver inte bli stressad om man är på ett kalas med mycket folk osv, utan man kan ta med buren och låta hunden ligga och skrota där med ett ben.
Jag vill absolut slå ett slag för buren!