• tifflan

hund som inte kan vara ensam..

hur sjutton tränar man bort det?
    I början gick det bra med henne, men nu är det helt jäkla omöjligt. Hon förstör så mycket saker när hon är ensam att ni skulle storkna om jag börjar räkna upp dem här.

nån som har något bra tips?

• Svar på tråden hund som inte kan vara ensam..
  • Knådd till våren

Hejsan! Har själv haft en sådan hund, fast hon protestsket på golvet och sprang upp och ner i trappen helatiden och ylade. Hon var totalt färdig då man kom tillbaka. Grannarna frågade vad hon höll på med då vi var borta!

Problemet avhjälptes med att begränsa hennes utrymme. En transportbur som hon inte kunde ta sig ut ur.
    Blev som natt och dag på henne då vi lämnade henne....max 4 tim dock!
    Hon låg oftast och snarkade i buren då vi kom hem.
    Från början var hon inte så förtjust i den, fast senare blev hon jättetrygg iden, och sov i den jämt. Den stod alltid framme.

Man ska ju inte lämna hundar ensam så länge...4-5 tim brukar man ju säja är max!
    Måste man lämna dem längre så är det bättre ta med dem el. ha hundvakt!

Kanske någon du känner har en bur som du kan testa med....annars så kan du ju begränsa henne med att stänga in henne i ett litet rum.

Ju större de har att holla koll på, desto otryggare kan det vara för dem.

• Herus

Helt klart tycker jag du ska testa att avgränsa hennes utrymme som ovan har skrivigt..
    Oftast så känner dom att dom inte kan hålla koll på allt och börjar därför att ta sönder saker..
    Sen är det ju bra med en ordentlig rastning innan man går så att dom är trötta.

• Cinnalinna

Jag har haft hund hela livet och jag blir beklämd när jag ser folk rekommendera att sätta hunden i bur. Hundar som får ångest av att vara ensamma hemma kan tränas långsamt genom att börja med att vara borta korta perioder och sedan alltid belöna med något gott man har med sig när man kommer tillbaka. Sedan successivt öka tiden. Lämna även saker framme som hunden FÅR tugga på. Ge den alternativ!

Det handlar om att avleda den från att ha sönder FEL saker, inte om att stänga in den. Den har ångest och det kan man jobba bort med lite tålamod.

• tifflan

hon har redan begränsat utrymme. Inte bur , men vi har spärrat av så hon har bara tillgång till hallen och köket. Vi har alltid tuggben och leksaker hemma och allt annat bortplockat. Det ändå roligare att dra ner omtag till gardiner och äta golvmatta.

• Brollie

Min hund är i sovrummet när han ska vara själv. Lämnar honom även där ibland när jag är hemma så det inte blir "konstigt" för honom att bli instängd.
    Har alltid på radion utanför sovrummet o en lampa tänd. Han får leksaker, sin filt och super duper goda tuggben som han BARA får när han är själv. Då är han aktiverad o lugn + jag vet vad han gjort när jag kommer!
    Så har jag gjort sen han var liten och det funkar nu efter mycket om o men. Gjorde som dig innan, han fick springa fritt och jagade bara upp sig om jag så bara lämnade honom tre minuter. Detta har funkat för min hund!
    Hunden ska vara rastad o lugn när man börjar träningen, öva korta stunder, många gånger om dagen. Var hemma i början så han vänjer sig att vara i rummet o att han lär sig att han måste passa på att äta tuggbenen! Hunden ska lära sig att du ALLTID kommer tillbaka. Lycka till!

• Herus

Cinnalinna... nej inte bur helt rätt..
    men avbegränsat utrymme.. te x hallen och köket.. beror ju på hur stor man har..

Tifflan.. Hur mycket har du rastat henne innan då..
    och hur länge lämnar du henne..
    Du kanske måste börja om från valp stadiet och bara gå ut några minuter och berömma när du kommer in..

• frulan

Hur gammal är hon?

Tror oxå på att du får börja om från början och på begränsat utrymme.
    Tänk på att hon ska vara lagom motionerad och lagom mentalt stimulerad innan annars är det risk för att hon är för mycket uppe i varv när hon väl ska vara ensam.

Lycka till

• Ciccin3

Cinnalinna...

Att använda sig av bur är absolut inget fel, om man gör det rätt.

Självklart är inte lösningen att stänga in en hund som får panik och sedan lämna den där i 4 timmar. Knappast.

Men man börjar träna hunden när man är hemma. Gör burn till vovvens egna lilla krypin. Dess trygga plats och tillhåll. Ett ställe den förknippar med trygghet och vila. Dit är det en lång, och ofta slitsam väg... men det är det värt!

När jag påbörjade min instruktörsutbildning öste mina vänner frågor och funderingar över mig, många har nämligen hund i vår bekantskapskrets.
    Den svåraste utmaningen har varit att hjälpa en väninna med en pudel som har total skräck för att bli lämnad ensam.

Jag föreslog bur. Hon fick börja träna hunden genom att ge henne ett ben eller något annat gott som vovven fick smaska på i buren, utan att stänga den. Under hela tiden fanns hon i samma rum, satt intill buren och bara "fanns"
    Sedan får man bygga på det hela... försvinna ur rumet, gå på toaletten med stängd dörr osv osv.

Idag tar hon ett ben, eller godis, säger "buren" och hunden hoppas in... sedan kan hon stänga till och försvinna utan att hunden bryr sig det minsta. Buren har helt enkelt blivit en lugn och trygg plats, som aldrig får användas som något "straff". Alltså, inte stänga in hunden där när den gjort något dumt. Utan den används som hunden själv vill när dom båda är hemma... och sedan stängd när hon försvinner ut någon timme.

Nästa steg är att låta buren vara öppen men att avgränsa lägenheten. Tex ha buren i köket, men att hunden sedan inte kan ta sig ut ur köket, där är vi nu, och det går bra... men hon är inte klar riktigt än.

Om en bur inte används som något straff, utan som vovvens egna myshörna, finns det absolut ingenting att invända mot den. En bur är ett hjälpmedel som är mycket bra när den fungerar som den ska.

Dessutom kan man sedan ta med sig buren om man tex åker bort... hunden behöver inte bli stressad om man är på ett kalas med mycket folk osv, utan man kan ta med buren och låta hunden ligga och skrota där med ett ben.

Jag vill absolut slå ett slag för buren!

• Knådd till våren

Man får väl kanske testa vad hunden faktiskt är lugnast och mår bäst av. Jag menar ju givetvis inte en bur som hunden inte kan ha full sitt + ståhöjd i el. som hunden inte kan ligga som vanligt i utan att måsta se ut som en makaron!!!

De flesta hundar älskar ju att vara med i bilen i det lilla utrymme som finns i en sedan el. kombibil! Inte är väl det något konstigt att ha hunden i begränsat utrymme då? ...tex när man handlar m.m.

Många gör felet att förmänskliga hundar till den grad att de tror det är bäbisar och inte ett flockdjur. Flockdjur är inte trygga ensamma i stora utrymmen. Skulle den situationen komma i det vilda så gömmer de sig i trånga hålor, under granar m.m.

Man måste tänka sig in i hur HUNDEN är beskaffad mentalt, och utgå från det i hur man tränar och bemöter den m.m. Utgå från att det är en varg i grund och botten. Instinkterna finns där, om än utsuddade av hundratals års avel.

Det kryllar av hundpsykologer numera....varför det?...jo, folk glömmer bort att det är ett flockdjur som är beroende av en tydlig ledare och rutiner. Och som kanske inte har de kundkaper som är nödvändiga för just den hunden de äger, som de trodde de hade.

Detta med separationsångest är inget lätt problem att handskas med.
    Kan bero på många faktorer. Sedan är det också hur uttalat det visar sig som ett problem för hunden att vara ensam.

TIPS: lita på dej själv och vad du tycker, använd de råd du tycker funkar för ER!
    det är DU som känner din hund. Ev. träna hunden på att vara ensam i bilen först!...om den gillar åka bil, är ju rätt årstid nu för det. Är den lugn där...så prova ett mindre utrymme hemma...kanske toan...och utöka eftersom. Hundar mår sämre av stress på stora utrymmen än av lugn och ro i små utrymmen...då man måste lämna dem.

• Knådd till våren

Ciccin3:
    Jättebra formulerat om träning med bur! Håller med och vet själv att det fungerar kanonbra. När min vovve blev opererad i buken, blev jag tvungen att ha den begränsad första dygnen för att inte slita upp stygnen i buken....var aldrig något problem, för den var trygg där. Hunden tom väljer att sova där på nätterna självmant.

Och som du sa...det får aldrig vara ett straff att vistas i buren!

• tifflan

Min hund är 14 månader. Ligga i bilen går jättebra, även längre stunder. Jag vet inte om jag vill ha henne liggandes i bur, känns som det blir lite väl litet utrymme åt henne då, men man kanske ska prova ändå. Tack för alla bra tips. Någon som har nåt mer tips?

• vichy

Tifflan, det finns burar som ær lika stora eller større æn ett bagageutrymme i en bil. Det var ænda løsningen før oss eftersom vår hund total førstørde ALLT nær han læmnades ensam. Då ska tillæggas att jag ær "hemmafru =)" och han aldrig læmnas mer æn 4h.

Jag rekommenderar verkligen bur, och måste sæga att Ciccin3 har gjort ett toppen inlægg!!!

Cinnalina ibland måste man begrænsa en hunds utrymme speciellt om den ær en fara før sig sjælv. Vår hund sover alltid i buren på nætterna men då med øppen dørr såklart och han ser det som sitt krypin, vilket ær toppen.

Ps. Tifflan skriv ett inlægg i min gæstbok om du vill att jag ska maila dig ett foto på vår bur så kan du se hur STOR den ær..... Jag får plats flera gånger om och vår boxer skulle kunna ha 2-3 kompisar dærinne, ha,ha.

• hundtokiga tjejen

ensamhetstränining pröva det.

Lämnba först hunden några sekunder, beröm när du är tillbaka, utöka till en minut och sedan minut för minut. Tar tid, men det är det värt

• lill klas

Våran hund har sitt eget rum(tvättstugan) när han är själv hemma. Vi började att ha honom där även små stunder när vi var hemma. (Tvättstugan ligger vid köket och vi har ett kompostgaller i dörren)
    Detta funkar kanon! Så fort vi ska åka iväg får han vara där ca 10 min innan. Detta gör att han är lugn och går och lägger sig istället för att stressas upp och svansa runt oss när vi börjar klä på oss ytterkläderna. Våran förra hund "dog" bara vi gick till postlådan. Jag tror att det berodde på att hon hade så mycket utrymme när hon var själv så hon sprang från fönster till fönster och blev bara mer och mer uppe i varv. Denna energi och stress visade sig i söndriga saker + kissat och bajsat inne.
    Skulle inte tveka att använda bur redan från valpstadiet. När man är ensam ska man ligga ner, vila och ta det lugnt. Jag ger aldrig min hund leksaker att roa sig med, för jag vet att börjar han leka, kan han inte själv bryta och varva ner utan kommer bli mer och mer stressad.

Begränsat utrymme!! Kan vi nog alla hålla med om!

Lycka till!!

• JcJ

ha kvar utrymmena i hall o kök, men ta bort allt som hunden kan komma åt. träna hunden på att vara hemma själv genom att du tar på dig jacka o skor tar nycklar med dig , går ut o låser dörren. står där ca 5-10 min. går in igen, va helt neutral..ta av dig kläderna o gå t ex o sätt dig i soffan en stund sen kan du gå o hälsa på hunden, berömmer du hunden direkt när du kommer hem kan hunden bli "hispig"...det har funkat på många hundar...lycka till..

• JcJ

glömde säga att detta får du träna på ett tag...

• Dayna Lee

Våran kaxiga briardkille hittar alltid på hyss när han är själv. Så nu har vi börjat tömma hall och kök från värdefulla ting när vi lämnar honom. Han har sina tuggben överallt men det är är alltid skor och tröjor som är bäst tycker han. Han har förstört många tusenlappar här hemma. *haha* Inte så kul men vad gör man.. Han är ju bara en unghund än så länge. Det försvinner sen!

Öva upp hunden genom att ha den själv i ett rum där den inte kan förstöra nåt. Lämna den en kort stund och öka sedan tiden mer och mer. Ge mycket beröm när ni kommit hem (om allt är välbehållet). Med kärlek kommer man långt!

• kozzan

hej du... känner så väl igen ditt problem. vi tog våran hund från spanien när han var 7 mån och inte alls var van att vara inomhus över huvudtaget. när vi lämna han ensam rev han ner gardinerna, ber sönder mattan, hoppa på fönsterbrädorna så att blommorna ramla och krukorna gick sönder, han yla och ja vet inte vad. vi kontakta en hundpsykolog som sa att bästa träningen är att lura hunden att den är ensam hemma och så fort den börjar dumma sig, spruta vatten på den. vi skulle stänga in hunden i sovrummet, låtsas gå ut genomo dörren, smyga oss utanför sovrumsdörren och vänta på att han börja riva eller yla, öppna då snabbt dörren och spruta citronvatten i ansiktet på han. vi skulle inte heller säga hejdå när vi gick utan bara gå som om det inte var något med det. med daglig träning tog det ca 1månad att få bukt med problemet... om det är väldigt svårt att få bukt med probemet kanske psykolog är något för er oxå. eran hund kanske har panik och ångest när ni går och blir rädd och därför beter sig som den gör... lycka till /Jessica

Svar på tråden hund som inte kan vara ensam..