Det känns som att allt rasar..
Jag behöver råd om vad vi ska göra, hur jag ska tänka eller vart vi ska vända oss! Jag har en dotter på 3,5 månad som redan från början har gått upp dåligt i vikt. Hon har tappat 1½ kurva nu, går lite ner på huvudomfång och längd men inte lika mycket (följer ungefär normalkurva). Problemet är att hon flaskvägrar, vi har testat, testat och testat. Olika flaskor, dinappar, matat med sked, snipa, mugg, tillmatningsset. Inget fungerar bra, vi får i henne max 30 ml om vi kämpar i timmar. Hon är även mjölkallergiker, men trots min strikta diet påverkar det inte vikten.
Nu känns det som att allt bara rasar. Jag väcks 5-10 ggr/natt (det har blivit oftare och oftare) hon äter mest på natten, svårt att få henne att amma på dagen. Jag har på 3½ månad inte fått sova längre än 2-3 timmar i sträck. Nu tror jag att jag snart kraschar - hon sover dåligt på natten, sover och äter dåligt på dagen, är helt röd kring ögonen av ständig trötthet och gråt. Sen en vecka tillbaka gråter jag mest, jag har ingen matlust längre, har gått ner till 48 kg från startvikt innan grav. på 51, mina ögonvitor har inte varit vita sen i somras. Jag känner att utdrivningsreflexen tar längre å längre tid - nu ofta flera minuter. Hela dagarna går åt till att antingen försöka få henne att äta eller sova. Jag tycker det känns skitjobbigt när det är dags för natt och jag tycker det är jättejobbigt när vi vaknar att det är morgon igen. Efter att ha varit en aktiv och glad mammaledig med bra energi och tyckt att livet är underbart, orkar jag nu ingenting. Maten har blivit en sån stor ångest och jag får bara mindre och mindre sömn.
Jag slår knut på mig själv och allt jag gör känns förgävet. Har du några tips för att komma ur den här nedåtgående spiralen?!
/Mamma till Moa