• mrs lundin

Billig och lätt vegetarisk mat!

Är inte vegetarianer, men vill gärna byta ut en måltid i veckan för att minska köttkonsumptionen lite iaf! Har dock svårt att komma på vad vi ska äta! Jag äter inte bönor och linser, vilket försvårar lite. Bor i danmark och utbudet av sojakorvar, quornfärs och tufu är lite begränsat i de närmaste affärerna, vill heller inte byta ut det mot "fejk-kött" utan mer grönsaker osv.
    Gör soppor av lite olika slag emellanåt och de brukar bli riktigt goda! Men vad kan vi mer hitta på? Någon som har några bra tips?! Ska helst inte var allt för komplicerat heller...

• Svar på tråden Billig och lätt vegetarisk mat!
  • Lumo

Ekologiska Grönsakalådor från årstiderna.com är super. De är från danmark ursprungligen men levererar lådor hem även i sverige. Jag tar en låda per vecka. Blur billugare i längden då du inte handlar lika ofta o inget skit. Du får superkvalitet på grönsakerna som du inte hittar i affärerna. O många udda sorter. Prova en baslåda tex.

• mandala

Jag gillar precis som du att det ska vara enkelt att laga (inte alltid kanske men ofta), jag är inte heller vegeterian men har börjat tänka att jag vill minska köttätandet precis som du säger. På min blogg lägger jag upp en del recept och om du tittar under vegetariskt tror jag att du kan hitta nån rätter som passar. Gillar du halloumi? Det tycker jag är perfekt som veg.mat.

Förr gillade jag inte linser o ärtor men bestämde mig en dag för att jag ville ändra på det och lite smått har jag lagat mat med linser i grytor så det inte smakar så mkt och sen ökat på, nu kan jag äta mycket mer med sånt och tycker att det är roligt att jag har börjat vänja mig vid den typen av mat också, tror det underlättar för veg.mat.

http://mammamandala.wordpress.com/category/recept/vegetariskt-recept/

• mrs lundin

Beställa hem kassar med grönsaker känns inte så akutellt för oss just nu iaf. Vi bor verkligen nära några affärer även om de inte är så välsorterade (netto o lidl). Vill framför allt veta vad jag kan göra med grönsakerna för att byta ut köttet! Så det är mest recepten som vore intressant då!

jo, hallumi är gott! Finns dock inte i alla affärer här som det gör i sverige, men hittar det ibland och köper gärna in då.
    Hm, kanske borde försöka mig på lite linser eller bönor och se om jag kan vänja mig vid det. Kan äta gröna bönor (herticoverts) och vanliga ärtor om de inte är sönderkokade (är själva mjöligheten som jag inte klarar av!) Men min make gillar bönor så det vore ju smidigt om jag med kunde äta det. Blir jag bjuden på typ chili con carne så brukar jag försöka äta upp bönorna så länge det inte är allt för många. Får man bara blandat i det tillräckligt med annat så det inte smakar så mycket kan det gå ner.
    Ska ta och kika på bloggen och se om jag hittar några bra tips! tack

• mandala

Ja men det låter precis som jag för kanske ett år sen. Eller jag gillade inte ens gröna ärtor. Men börja med tex en gryta att lägga i liite linser, du kan göra det i en köttfärssås eller något sånt o sen öka på med mängden. I somras gjorde jag en röra med linser, pesto o soltorkade tomater, jätteenkelt och gott o jag blev så glad när jag tyckte det var gott. Kokar du egna så blir det billigare och lägg i lagom portionspåsar i frysen så blir det lätt att ta fram lite då och då för att hälla i grytor/tomatröror mm.

• Pippina

Om du inte gillar bönor och sånt så kan du ju ha nötter som proteinkälla. Woka lite grönsaker (morot, vitkål, broccoli, you name it) tillsammans med ingefära, vitlök och chili och strö på jordnötter eller cashewnötter.

Eller gör en risotto med svamp, lök, squash och hackade nötter.

Ett annat tips är att göra en passerad soppa med potatis och purjolök. När du mixar den mixar du ner lite vita bönor. Då märks inte smaken. Krydda med salt, peppar, vitlök och persilja.

• randigadamen

Ja, gör nötfärslimpa. Så jävla gott! Säger de som äter det, jag är allergisk mot nötter.

Svar på tråden Billig och lätt vegetarisk mat!