Fylld kalkon..?
Tips på era bästa fyllda kalkoner vill jag ha! =D
Tips på era bästa fyllda kalkoner vill jag ha! =D
Ingen?
Jag brukar göra kalkon eftersom min man är amerikan.
Jag gör små hål i skinnet och trycker in en blandning av smör och färska örter, typ salvia.
Jag fyller den gärna med äppelbitar, brödkrutonger (gör egna av vetebröd), bitar av plommon. Jag steker fyllningen en stund i rikligt med smör i stekpanna och låter det svalna innan jag fyller fågeln.
Jag gör så mkt fyllning att en del ligger runtom kalkonen på formen.
Efteråt häller jag av spadet och blandar med grädde och några matskedar svart vinbärsgelé och salt & peppar för att göra en jättegod sås till. Mums!!
Om man har utrymme i kylen är det ju kanon att marinera kalkonen först, men de tar ju en enorm plats.
Och - glöm inte att ösa kalkonen med massor av smör varje halvtimme och vända den enligt recept i din standardkokbok.
Det här året ska jag nog göra fyllt kalkonbröst istället för hel kalkon...orkar inte med den där jättefågeln i år haha! Jag tänker banka ut ett kalkonbröst och fylla med godsaker. Sedan knyter jag snöre om och ugnssteker.
Bor du i någon större stad rekommenderar jag att handla din kalkon på: http://www.ingelstakalkon.se
Du kan beställa den där i förväg så att du är säker på att det finns en fin kalkon i rätt storlek till dig när det är dags.
Jag hackar lök, äpple, katrinplommon och blandar med kycklingbuljong och vitt bröd till en gegga.
fyller kalkonen och häller på smör och kryddor. lägger i en stekpåse och häll resten av buljongen i påsen.
2 äpplen
1 gul lök
5 katrinplommon
2 skivor vit formfranska
1 liter kycklingbuljong
smör
kryddor tex knorr grillkrydda