• Anonym

Snabba svar ang bebis och kalk vatten??

Har en liten tjej på fem veckor som helt plötsligt fått för sig att vägra amma.
    Hon blir hysterisk så fort hon ligger vid bröstet.
    Provade med flaska och den tog hon med en gång.
    Men nu är problemet (om det nu är ett problem?) att vi har egen brunn och MYCKET
    kalk i vattnet.
    Kokar man så är det som en "mjöl" hinna kvar i kastrullen och det man kokar har även den hinna.
    Ska ge henne ersättning nu till natten då jag inte får ur mer nu när jag pumpar och hon ej är nöjd, men hur ska jag göra ang kalket?
    Vet ju att man ska koka när man har egen brunn men eftersom det blir som mjöl.. :S
    Ska sätta dit en avskiljare, men det blir till våren när det ska hit snickare och vattenpumpen ska flyttas..
    Så tills dess?
    Tacksam för svar/ Förvirrad mamma

• Svar på tråden Snabba svar ang bebis och kalk vatten??
  • Anonym (1)

Om du blandar ersättning nu ikväll på det kokade vattnet så lär det väl inte vara någon fara om det sker en gång. I morgon så ringer du till BVC och frågar dom eller så går du så lång som att ta ett vattenprov.
    Om inte annat så får ni köpa ej kolsyrat vatten på flaska och blanda ersättningen på

• Lille Gris

Har ni tagit vattenprov nyligen? Om inte så bör ni göra det innan ni börjar ge barnet vatten från brunnen för att se exakt hur ert vatten ser ut. I många kommuner får man göra det gratis om man har småbarn, fråga på din BVC.
    En del ämnen försvinner nämligen inte vid kokning, och vissa av dessa bör ej ges till spädbarn. (men enstaka gånger är säkert ingen fara, menar inte att skrämma upp dig om du nu redan har gett barnet vattenblandad ersättning)
    Men kalk är väl inget farligt vad jag vet, kanske bara lite otrevlig konsistens om den där mjölhinnan är tjock. Kan du kanske sila vattnet genom ett kaffefilter för att få bort det?

Och kämpa på med amningen (om du vill fortsätta amma). Det är mycket vanligt med en krångelperiod där runt 5 veckors ålder, en sk tillväxtperiod när de aldrig verkar nöjda, blir hysteriska vid bröstet osv. Det brukar ge sig efter några dagar. Amma så mycket du orkar för att öka produktionen även om det verkar som att det inte kommer något. Kanske är det så att hon är så ivrig och inte tycker att mjölken kommer tillräckligt snabbt, ett tips kan vara att handmjölka igång flödet så att det kommer mjölk på en gång när hon börjar snutta.

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Cia o krabaten

Du bör göra ett vattenprov och få det analyserat, innan du vet så ska du inte ge barnet vattnet.
    Vi har hög Kalcium halt i vårt vatten och det skulle ine ges till barn under 18mån har jag för mig att dte var för det kan bla ge fläckar på de permanenta tänderna.
    Har man ännu högre än vad vi hade så var nästa gräns typ 8år. 

• Anonym

Har ej gett henne av vattnet.
    Fick till att pumpa ur igår så hon var nöjd och nu på morgon tog hon bröstet.
    Men nu när hon skulle äta blev hon lika hysterisk igen, maten kom och hungrig är hon.
    Så vet inte alls. jag vill ju amma.
    Jo vi har skickat till nåt företag där man ska skicka in vatten för prov, men det är ju nästan 20 minus nu.
    Så då borde det ju frysa i postlådan.
    Sen tänkte jag på när man ska skölja nappar m.m?
    Måste det ju vara kokat vatten då också?

• Lille Gris
    Cia o krabaten skrev 2010-12-10 08:14:39 följande:
    Du bör göra ett vattenprov och få det analyserat, innan du vet så ska du inte ge barnet vattnet.
    Vi har hög Kalcium halt i vårt vatten och det skulle ine ges till barn under 18mån har jag för mig att dte var för det kan bla ge fläckar på de permanenta tänderna.
    Har man ännu högre än vad vi hade så var nästa gräns typ 8år. 
    Det är nog fluor du tänker på, inte kalcium.
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Cia o krabaten
    Lille Gris skrev 2010-12-10 13:54:14 följande:
    Det är nog fluor du tänker på, inte kalcium.
    Så rätt inser jag nu när jag läser det. Sorry TS!
Svar på tråden Snabba svar ang bebis och kalk vatten??