• Anonym (nojig)

Ser springmask ut som ett hårstrå?

Jag har sån jä-a kli i rumpan! På sjukvårdsrådgivningen sa de att inte inte bahndla med maskmedel förrän man sett en mask eftersom det kan vara annat som orsakar klådan. Hur som helst, jag kollar och kollar och kollar och nojar som fan. Idag fick jag nåt på papperet som mycket väl kunde ha varit ett litet hårstrå. Men KAN Det ha varit en mask?!!? Är de inte lite tjockare än hårstrån? Eller vad säger ni?

• Svar på tråden Ser springmask ut som ett hårstrå?
  • Anonym (pip)

Springmaskar är vita och om man kollar på pappret ser det nog mer ut som om några millimeter långt, vitt, ihoprullat blött papper.

• Anonym (nojig)

Okej, tack snälla för ditt snabba svar. Det här såg mer ut som ett vitt/genomskinligt centimeterllångt hårstrå. (VIlket det säkert var också, men jag är som sagt äcklad och nojig just nu..)

• Anonym

ger tipset man ger till alla föräldrar, sätt en luten tejpbit över analen när du går och lägger dig, ju nogrannare du fästerdit den tätt desto bättre. maskarna kommer nämligen ut ibland för att lägga äggen på huden utanför analen och då fastnar de på tejpen, på morgonen efter kan du inpektera tejpen och se om det fastnat några små maskar. ett tips kan vara att ta svart eltejp så syns de bättre. lycka till!

ps, OM det skulle vara mask så var nu SJUKT noga med att tvätta dina händer och kläder ofta. sprita händerna hela tiden för du kan få äggen på fingrarna när du kliar och sedan sprida dem vidare som en löpeld till arbetskamrater/familjemedlemmar och andra.

• Anonym

Det kan ha varit en springmask som släppt alla äggen och ska dö då blir de genomskinliga. Dock är de tjockare än hårstrå ungefär 2-3mm tjocka. Hårstrå är ju bara någon mm.

/parasitelogen

• Anonym

Ett vitt centimerlångt "hårstrå" tycker jag låter precis som springmask.  Du kan köpa vanquin på apoteket, det är ett färgämne som dödar maskarna och det gör inget om man använder det fastän man inte har mask, det gör ingen skada.  Kuren ska upprepas efter ett par veckor eftersom medlet inte tar kål på äggen. Under den tiden är det också noggrann rengöring som gäller; av händer, badrum, säng och golv.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-10 12:13:22 följande:
    Det kan ha varit en springmask som släppt alla äggen och ska dö då blir de genomskinliga. Dock är de tjockare än hårstrå ungefär 2-3mm tjocka. Hårstrå är ju bara någon mm.

/parasitelogen
    Vi har haft springmask härhemma och de var inte så tjocka, som små sytrådar ungefär.

Vad gör en parasitelog? Försökte googla, men ordet fanns inte....
  • Anonym (nojig)

Tack för alla svar. Jag får väl ta och avmaska hela familjen hur det än är... Små sytrådar och hårstrån är ju onekligen rätt lika... Uääääk!

• Anonym

Uhhh, jag lider med er.... Springmask är hemskt, både äckligt och sen för att man måste städa och tvätta så kopiöst....Sen är det ju så jäkla smittsamt, har en så har alla, typ....

• Anonym (nojig)

Ja usch, tanken äcklar mig nåt fruktansvärt! Jag vill helst att kliet ska komma från nåt annat ;) Och att maskarna INTE kan se ut som hårstrån. blääää

• Neelah
    Anonym skrev 2010-12-10 12:18:10 följande:
    Vad gör en parasitelog? Försökte googla, men ordet fanns inte....
    Det heter "parasitolog" - googla på det så får du massor av träffar. :)
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Anonym (nojig)

Tack alla! Ja fy, jag är så äcklad. Hoppas ändå på nåt sätt att det INTE är mask..

• Anonym

håller med en annan i tråden, testa med tejp över natten! då får du ju veta om det är det eller ej.
    man kan bli sjukt kliig av andra orsaker också, om man haft svamp i underlivet kan man få klåda. om man har varit förstoppad/haft hemorrojder kan man få klåda, om man "läcker" lite vätska därbak(rätt vanligt) så kan det klia nåt otroligt.

testa med tejp så får du besked!
    är det inte mask så finns det såna där analsalvor som är bedövande på apoteket de lindrar även klådan så huden kan få läka i fred.

• Distant Mind

Jag är ganska säker på att du har springmask jag har haft det och dom såg ut som små vita hårston

Svar på tråden Ser springmask ut som ett hårstrå?