• sockerbomben

Vett och etikett vid skilsmässa

Du som har skilt dig (kvinna) - vad har du gjort med ringarna? Vi har betalt dem tillsammans.

Och bara av nyfikenhet - när kan man börja dejta andra utan att bli sedd som ett känslokallt monster? Vad tycker du? Idag skickar vi in papper så att vår skilsmässa går igenom, efter ett halvårs betänketid.

• Svar på tråden Vett och etikett vid skilsmässa
  • Åsiktskvinnan

Jag behöll mina och han sina, vad han har gjort med sina har jag ingen aning om, jag har mina kvar. Du kan väl dejta när det passar dig, varför bry sig om vad andra tycker??

• Birgitta2

Man skiljer sig ju inte bara sådär. Vid en skilsmässa så har det ju skett efter moget övervägande och troligen är man ganska klar med relationen i de flesta fall. Så man kan nog börja dejta så fort själva separationen är klar. Jag hade INTE dejtat så länge vi bodde ihop - även om man inte har mer att säga varandra.

Min vigselring åkte ner i avloppet. Men det var många år senare. Annars låg den i skafferiet lååååångt in.

• LillemorR

Jag skulle smälta ner ringarna för att sedan göra ett smycke var till våra flickor.. 

• noraa

Spara ringarna till eventuella barn, eller smält ner dom till nya smycken.

När det gäller frågan om att träffa nya partners så håller jag med ovanstående, en skilsmässa/separation sker efter långt och moget övervägande, ni har dessutom haft betänketid. Ni är klara med relationen och beredda att gå vidare med era liv. Jag ser ingen anledning till att vänta. Varför vänta med kärlek?

• Trust me

Jag skulle nog säga att skilsmässan är ett faktum när båda har juridiskt accepterat den. Antingen genom att man gemensamt skickat in papper om det eller att det finns ett rättsligt beslut om det.

Dejtande kan börja när skilsmässan är ett faktum förutsatt att man inte längre bor ihop. Eventuell betänketid är ointressant i det här fallet. Känns mer som en gammal kvarleva som få bryr sig om.

Ringarna är intressant då man i teorin får dem av den andra men nu oftast i praktiken väljer och köper gemensamt. Möjligen kan förlovningsringen vara speciell men då mest om man ännu inte gift sig. Att bryta en förlovning innebär att tecknet på den, ringen, återlämnas. Tycker man att ringarna har ett ekonomiskt värde så bör det tas med i bodelningen.

Man slänger inget i avloppet som inte ska den vägen! Lite miljötänk om jag får be.

Svar på tråden Vett och etikett vid skilsmässa