• Spexig

Snabbluncher för oss som går hemma

Det är så tråkigt att laga mat bara till sig själv när man är mammaledig! Ofta blir det bara müsli. Kanske vi kan tipsa varandra  om snabb, enkel, god lunch?

Här är mina tips:

Omelett, tärna whatever man hittar i kylen o släng i.
    Mackor m kokt ägg.
    Frysta falaflar som man mikrar o mosar på macka med cf-sås (cf, salt, koriander, spiskummin, citron)

Fler? 

• Svar på tråden Snabbluncher för oss som går hemma
  • Birgitta2

Macka med skivad ostekt eller stekt falukorv och senap?
    Macka med tonfisk och majonnäs?
    Varm macka i ugnen med skinka, tomat och ost?
    Smörgås med salladsblad, skinka och keso?

Det finns hur mycket som helst. Man MÅSTE inte laga mat till lunch. Men det finns mycket kul att lägga på en smörgås. Man kan steka upp några baconskivor också och lägga på macka (GOTT!).

• frökenelisabeth

hackad avocado, räkor, lite salt och pressad lime i en skål... mums!

eller koka pasta och blanda med kallrökt lax, lite crème fraîche och spenat

annars är knäckebröd med bara ost och gurka/paprika på en storfavorit här hemma när jag inte pallar laga mat.

• Skratt

En enkelt snabbt och framförallt god lunch eller middag är färsk tortellini med champinionfyllning som vi efter kokning blandar med en sås gjord på knaperstekt bacon, 2,5 dl crème och 1/2 svampbuljontärning. Blanda ihop allting och ha på svartpeppar- gott!

• Piff

Jag åt GI för ett tag sen, då åt jag ost-och-skink-paj, utan pajskal.

3 ägg
    3 dl mjölk
    massa riven ost
    riven kassler eller strimlad skinka
    strimlad purjolök om man vill
    salt och peppar.

blanda allt, ner i en form och in i ugnen i 30-40 min.

Det tar lite längre tid än en macka, och tillagningen i ugnen gör ju att man får fixa det ett tag innan man vill äta, MEN om man gör detta så har man mat hela veckan, för det blir ju mer än en portion. bara att ställa in i kylen och värma i micron dagen efter.

Riktigt gott!

• snabla

oj har själv idétorka o vill ha tips här har jag en treåring hemma o då blir det mer krav på
    att ha riktig mat...pfta kan vi äta rester från dagen innan eller koka en gröt o ha mackor till
    men vill gärna ha fler tips...

• brummagumman

Har just stoppat i mig en simpel lunch av ihopplock
    Pasta, en sked pesto, ett par cocktailtomater, en snutt renkorv och en avokado. klart på några minuter och helt ok smak.

• grynet80

Tonfiskröra

1 burk tonfisk
    3msk creme fraiche
    1 msk majonäs
    hackad lök
    gräslök
    lite citron.

Rörs ihop och äts på knäckebröd!

• Spexig

Har kommit på go greens frysta falafflar!
    Äts med hackade grönsaker (tomat, gurka, sallad...) och creme fraishesås (cf, kryddor, typ tandoori eller taco o lite citron), helst i pitabröd, men även på vanlig macka/knäcke/tunnnbröd.

• MBert

Jag har i flera trådar tidigare tipsat om en god, enkel, snabb, billig (kostar mindre än 4 kr/portion) och nyttig (dessutom lågt GI) linssoppa .
    Kokar du upp vattnet i en vattenkokare medan du plockar fram ingredienser så är det så klart ännu snabbare.

1,5 dl röda torkade linser
    5 dl buljong (vatten plus en buljongtärning. kött-, höns- eller grönsaksbuljong väljer man själv).
    koka i 15-20 minuter och passera med stavmixer eller vispa ihop.
    (2-3 port.)
    Servera gärna ett nybakt hembakt bröd till.

Vill man lyxa till det lite så reder man med lite vispgrädde eller mjölk, kryddar med timjan och har i lite räkor eller nåt.

• Tinkerbelle

Usch vad känner igen mig i det här. Brukar bli macka ofta men ibland även varma mackor, perfekt om det finns tex köttfärssås eller köttbullar eller något annat kul från middagen.
    Omelett är en favorit med hackad lök, tomat, jalapenjo, ost och avocado.
    Keldas färdiga soppor med stekta grönsaker. Gör en stor lasagne och frys in i lagom bitar.

Lite tips från mig

http://louisespis.blogspot.com/

• snabla

gjorde en god macka igår baguette m ringlad honung i, stek lätt chevreost, pinjenötter, rucola
    o lägg på sedan några skivor kalkon...

• alvide

arla.se har jättebra och smidiga recept med oftast bara 4-5 ingredienser som man känner igen. Sen om man har nåt i kylen som snart går ut i datum t ex en litet paket tärnad bacon så kan man skriva in sökordet "bacon" och då får man upp superlätta recept med bacon som ingrediens och förmodligen har man de andra ingredienserna hemma.

• Amoudara

Gör lite extra middagsmat och spara till lunch till dagen därpå eller frys in i lagom portioner.

• elink

hm.... lagar ni lunch till er själva när ni är hemma? jag har se jag blev mammaledig med barn nummer ett alltid gjort tillräckligt mycket mat till middag så det räcker till både mannen och mig på lunchen dan efter. nu räknar jag med min stora pojke oxå. så sparar man en massa tid när man kommer hem från öppna förskolan etc och stora pojken är hungrig NU!

• snabla

ett annat bra tips: skär tomat och mozzarella i små bitar, ringla över lite olja, krydda m basilika
    och servera m pasta. Om man vill kan man även ha avokado o oliver i också.

• snabla

har testat linssoppan nu supergod! fast det stod på förp koka i 40min så det gjorde jag o då blev det ju helt torrt
    så fick späda m vatten kör på 15-20min nästa gång...

Svar på tråden Snabbluncher för oss som går hemma