• frokenforsberg

Vill dela barnbidrag vid växelvis boende

Precis som rubriken säger. Jag, mamma till 2 barn, som bor v v hos mig och sin pappa vill dela barnbidraget med barnens far.
    Han motsäger sig det! Anledningen är att när vi skilde oss för 2 år sedan så visste inte jag bättre utan vi kom överens via ett samarbetssamtal hos familjerätten att barnbidragen skulle gå in på ett gemensamt konto till mig och pappan. Därifrån skulle vi sedan plocka avg för barnomsorg, vi skulle även ta pengar därifrån till dyrare inköp ex overaller, skor till dagis osv, så vi inte behöver ha dubbel uppsättning beroende på var de befinner sig.
    Nu har det hänt att jag och pappan inte är överens om vad vi kommit överens om gällande barnens fonder som vi sparade pengar i under tiden vi levde tillsammans. På dessa fonder har vi satt att vi får göra förändringar utan den andres underskrift. Nu har pappan flyttat pengar från barnens födelsedagskonton med samma upplägg som fonderna och köpt fler andelar i fonder som barnens farföräldrar köpt i barnens namn ( som vårdnadshavare så har jag insikti de fonderna, som tur är) För att minimera risken att sådana här situationer uppstår där vi är oense om vad vi bestämt gällande barnens ekonomi så vill nu jag dela barnbidraget. Han vill inte och han nu kontaktat Familjerätten. Snälla, vad kan jag göra, jag vill dela men han vill inte ta emot och jag vill inte senare bli anklagad för att ha tagit hela barnbidraget. Vad kan jag göra???

• Svar på tråden Vill dela barnbidrag vid växelvis boende
  • SeTa

Du kan inte tvinga honom att ta emot halva barnbidraget, däremot kan du ändra kontot som barnbidraget ska gå in på. Skicka ett mejl eller sms där du skriver att från och med "datum" kommer barnbidraget gå in på det här kontot istället, var snäll att skicka det kontonummer du vill att jag sätter in din del på så fixar jag en stående överföring.

Då har du bevis på att du inte vill roffa åt dej allt själv. Fixar han det inte, ja då är det hans beslut.

• hymafr

Sätt in halva barnbidraget på ett konto till barnen där ni båda föräldrar måste skriva på för att kunna ta ut pengar. På så sätt kan du omöjligt röra pengarna utan hans vetskap.

• bonnieloveskim

Behåll hela barnbidraget då på eget konto.
    Du kan ju köpa då overaller eller det som ni kom överens om att ni skulle köpa för barnbidraget.

vad tjänar du i relation till vad han tjänar?
    kan du inte be kommunen att dela på barnomsrogsfakturan istället då får ni varsinna.

Du har också rätt att ta alla barnens pengar och sätta in dem på egna fonder, omdu anser han gjort det tokigt så kan du plocka ut allt och förvaltea det själv, eftersom du har den rätten.

Om pengarna är låsta nu kanske det är bra eftersom ingen av er kan röra dem

Svar på tråden Vill dela barnbidrag vid växelvis boende