köldutslag
Min 1,5 åriga kille har fått köldutslag runt munnen. Vad finns det för salva att smörja med?
Min 1,5 åriga kille har fått köldutslag runt munnen. Vad finns det för salva att smörja med?
Hej!
Får barn köldskador, som är kvar trots att ni kommit in och varit inne mer än 15-30 minuter, då bör man kontakta läkare. Under tiden ska man värma den del som är köldskadad. Håll det även torrt, så gott det går runt munnen förstås.
MVH Christine
ser inte ut som köldskada utan det är mera som små små plitor/eksem...blir oftast bättre när han är inne o är torr runt munnen...försöker undvika napp så gott det går.
Hej!
Om jag tolkar det rätt denna gång Så rör det sig om utslag som kommer av att han är blöt/fuktig kring munnen i kombination med kylan. I så fall rekommenderar jag att ni försöker hålla det så torrt som möjligt ute.
Kan han vara utan nappen ute, så är det naturligtvis bäst. I övrigt bör man göra rent och torka när man kommer in. Smörj sedan med t e x Locabase repair (finns på apoteket), helst på em och kvällen. I princip alla krämer innehåller vatten, vilket man alltså skall undvika att smörja med då man skall gå ut i minusgrader. Läs på förpackningen hur länge krämen är effektiv, så kan du bedöma hur ofta du bör smörja.
MVH Christine
Tack så mkt för svaret :)