• sarek

köldutslag

Min 1,5 åriga kille har fått köldutslag runt munnen. Vad finns det för salva att smörja med?

(¯`°•.¸ Simon 051101 o Andreas 070218 och Jonathan 090415¸.•°´¯)
  • Svar på tråden köldutslag
  • BVC Sköterskan

Hej!

Får barn köldskador, som är kvar trots att ni kommit in och varit inne mer än 15-30 minuter, då bör man kontakta läkare. Under tiden ska man värma den del som är köldskadad. Håll det även torrt, så gott det går runt munnen förstås. 

MVH Christine

• sarek

ser inte ut som köldskada utan det är mera som små små plitor/eksem...blir oftast bättre när han är inne o är torr runt munnen...försöker undvika napp så gott det går.

(¯`°?.¸ Simon 051101 o Andreas 070218 och Jonathan 090415¸.?°´¯)
  • BVC Sköterskan

Hej!

Om jag tolkar det  rätt denna gång Flört Så rör det sig om utslag som kommer av att han är blöt/fuktig kring munnen i kombination med kylan. I så fall rekommenderar jag att ni försöker hålla det så torrt som möjligt ute.

Kan han vara utan nappen ute, så är det naturligtvis bäst. I övrigt bör man göra rent och torka när man kommer in. Smörj sedan med t e x Locabase repair (finns på apoteket), helst på em och kvällen. I princip alla krämer innehåller vatten, vilket man alltså skall undvika att smörja med då man skall gå ut i minusgrader. Läs på förpackningen hur länge krämen är effektiv, så kan du bedöma hur ofta du bör smörja.

MVH Christine 

• sarek

Tack så mkt för svaret :)

(¯`°?.¸ Simon 051101 o Andreas 070218 och Jonathan 090415¸.?°´¯)
Svar på tråden köldutslag