Saker som är bra att ha i åtanke innan terminen börjar:
1, Fixa lägenhet om det inte redan är gjort. Örebro Universitet har "bostadsgaranti" via kommunala hyresbolaget ÖBO men ställ dig i lägenhetskö på www.obo.se snarast. Ju mer poäng desto större chans till en vettig lägenhet. Bostadsgarantin kan innebära att vara inneboende/bo i en campingstuga med 5 andra etc. så lika bra att inte förlita sig på det.
2, Se till att vara med på mycket aktiviteter i samband med kursstarten. Det är under nollningen man lär känna flest människor och hoppar man det momentet är det lätt att hamna lite vid sidan av. Det brukar vara en ganska bred variation av aktiviteter de första veckorna, allt från studieteknik, barrunda inne i stan till maskeradfester.
3, Se till att lära känna stan, särskilt om du har lägenhet uppe på Campus. Jag läste på ÖRU för några år sedan och bodde i innerstaden vilket innebar att jag rörde mig mycket där medan många kursare bodde i studentlägenhet och först sista året fick upp ögonen för själva stan. Finns en hel del fint och roligt att se så isolera dig inte för mycket i universitetsområdet.
Kurslitteratur är ur ekonomiskt skäl bäst att antingen låna på biblioteket, är dock olika på olika kurser hur många ex. av böckerna som finns så det gäller att vara där så snart litteraturlistan är släppt, alternativt Campusbokhandeln som ligger på Campus där de säljer begagnad kurslitteratur. Jag har för mig att de även har webbutik numera där man kan handla/reservera böcker vilket kan vara bra då de populära böckerna ofta går snabbt vid kursstart. Annars gäller lycknis.se eller bokus.com.
Universitetet är ganska lätt att hitta till, ligger ca 10-15 min cykelväg från centrala Örebro. Det går två bussar dit (de har nyligen bytt busslinjesystem så jag vet tyvärr inte vilka nr det är men det kan du kolla på www.lanstrafiken.se/orebro). Det är väl skyltat från stan. Om du har boende klart kan du väl säga ungefär vart det ligger så kan jag ge en utförligt vägbeskrivning om du vill ha det? :)
Hoppas det gav lite klarhet, svarar gärna om du har fler frågor !