• familj­05
    Äldre 10 Dec 16:02
    3512 visningar
    18 svar
    18
    3512

    Vad hade ni med er till den lilla på planet hem?

    Hej!
    Vad hade ni packat, till den lilla,  för att ha tillgängligt under flygresan hem?
    Var det något ni inte hade som ni önskar att ni inte hade missat?
    Vi reser från Korea.  
    Trevlig helg! 

  • Svar på tråden Vad hade ni med er till den lilla på planet hem?
  • Äldre 10 Dec 16:42
    #1

    Nattflyg om möjligt!!!

    - Nässpray (utifall all)
    - Febernedsättande (ta med stolpiller utifall att)
    - Nappflaska om ditt barn är litet
    - Några grejer att banka/leka med
    - Snacks.  Russin tycker typ alla barn om!
    - extra kläder. 
    - bärsele för flygplatserna
    - mat som är ett 'säkert kort', kanske grötpulver, t.ex.
    - vällingpulver
    - en sked
    - pipmugg
    - filt (flygplan filtar är så läskiga)

    Det är säker mer, jag kommer inte på nåt just nu.  Det blir alltid lite extra kladdigt med barn på ett flygplan, så tänk på att inte ta på er själva något man är jätterädd om.  Om man vill vara snygg vid ankomst i sverige, ta med något och byt efter landning!

  • Äldre 10 Dec 20:06
    #2

    Beror givetvis på barnets ålder men när du skriver Korea antar jag att vi pratar yngre barn. Vår A var 11 mån när vi flög hem från Kina.

    bärsele, vid start och landning fick vi när vi reste med SAS inte ha henne i selen men däremot var den guld värd på den 9 tim långa resan då A knappt sov någonting. När inte säkerhetsbältesskylten lös kunde man ha henne sittande i den + att det blev många promenader ombord i gångarna
    ombyte kläder
    tjockare tröja
    vällingpulver
    prassel-pekbok
    snuttisar
    smörgåsrån, riskakor

  • Kricki­ta
    Äldre 10 Dec 20:39
    #3

    Massor med kläder, både till oss och bebisen
    Några bebis leksaker
    Bärsele
    Några handdukar (Kan vara ovärderligt, fråga Ethi vars son fick lite stress diarre)

  • Nystar­t
    Äldre 10 Dec 20:52
    #4

    Hej!
    Håller med ovanstående med tillägget flera nappflaskor (välling o vatten) och en vällingdoserare så man slipper drälla så mycket. Vår son åt en blandning av ersättning och välling när vi hämtade och det var skönt att ha blandning klar i vällingdoseraren.

    Och, som sagt, bärsele, bärsele, bärsele.

    Kolla med fostermamman om han har någon favoleksak - bitring, boll eller vad  det nu kan vara. Men det beror ju så mycket på ålder vad som behövs.

    Lycka till och jag blir lite avisFlört

  • Manche­ster
    Äldre 10 Dec 21:07
    #5

    Ombyteskläder även till föräldrarna! Vår dotter var ju lite över året och hade egentligen redan lärt sig att bajsa på potta, men just på planet blev det en monsterblöja. Hennes kläder fick vi byta innifrån och ut. Att jag klarade mina kläder vid bytet inne på den minimala flygplanstoaletten var ett rent underverk.

    Vår dotter var fortfarande rätt intresserad av babyleksaker. Hon hade inte fått leka så mycket över huvud taget innan vi fick henne. På planet hem hade vi bland annat en snurra avsedd för riktigt små barn. Den var stor, greppvänlig och färgglad. Hon kunde se den snurra runt hur många gånger som helst, tröttnade aldrig på att se hur färgerna sakta visade sig när den började snurra långsammare. Hon älskade också en liten okrossbar spegel. Den räddade minst en timme på hemvägen.

  • saax
    Äldre 10 Dec 21:53
    #6

    Majskrokar......hade aldrig överlevt flygresan hem utan dom!!!

  • familj­05
    Äldre 11 Dec 00:43
    #7

    Tack, ni är underbara:) Han är nu 6 månader så vi räknar med att han är 8 mån när vi åker.

  • M2003
    Äldre 11 Dec 08:49
    #8

    Om barnet är litet;
    Några enstaka småleksaker, att titta på och hålla i - men det behöver inte vara så avancerat, det har varit så att vi dragit med "fina" saker och så är det flygets plastmuggar som har varit roligast.
    Blöjor, puder och handsprit och ett par handdukar. En nappflaska (givetvis i glas så den lilla/e inte får gifter från plasten i sig). Extra byte både till er och den lille/a. Vällingpulver i doserare är bra.
    Man behöver faktiskt inte så mycket mer om barnet är litet. Barnmat brukar man få på flyget och om barnet passar i babybasket så är en sådan perfekt. De lite större barnen får sovsäckar att sova i på flyget.
    Vi har flygit ganska långt med riktigt små barn och deras syskon och  det värsta på hela resan är att slita med både handbagage och småbarn när man skall byta plan. Då måste man göra om hela proceduren med säkerhetskontroller och ofta är det ganska långa sträckor som man skall förflytta sig på flygplatserna, så min absoluta rekommendation är att inte ta med så mycket för säkerhetsskull grejer utan att lita p att mnycket redan finns att få på flygplanet.
    Ett tips är att innan start och landning, fylla en nappflaska med saft/juice så man säkert vet att barnet gillar det (de flesta barn gillar sött) och få dem att dricka (det blir som att tryckutjämna om och om igen) när planet take off och när det landar för att slippa få ont i öronen.
    Är det ett större barn, 2-3 år så får man ha några fler leksaker med och lite kex att underhålla dem med. Tänk på att inte ta med mat som de kan sätta i halsen - det är inte kul att ha ett barn som blir blåfärgat när man är 1 km upp i luften över någon oändlig grässtäpp! Vi har haft choklad med, det är bra och smälter snabbt, smörgåsrån och dylikt. Vi har haft några fruktmos barnmatsburkar med också.

  • M2003
    Äldre 11 Dec 08:54
    #9
    familj05 skrev 2010-12-11 00:43:59 följande:
    Tack, ni är underbara:) Han är nu 6 månader så vi räknar med att han är 8 mån när vi åker.
    En 8 månaders har vi också rest med. Då har de börjat med smakportioner så fruktmos är bra att ha med. Han kan vara på gränsen för babybasket, beroende på hur stor han är och barn från Korea abrukar vara välnärda. Försök att få en babybasket bokad, det underlättar oerhört! Leksaker bryr de sig inte speciellt mycket om i den åldern, en plastmugg går lika bra att undersöka och skaka på.
  • Namast­e72
    Äldre 11 Dec 12:23
    #10

    Plastnappflaskor i Sverige är numera fria från gifter, så MAM eller NUK. Jag hade inte velat ha glasflaska i ryggsäcken, inte med tanke på alla stötar osv.

    Blöjor i massor till lillen. Öronproppar så ni själva får sova. Våtservetter. Doserare för ersättning.

    Måste bara berätta. På väg hem från Bryssel efter en helt fantastiskt lugn resa, precis innan boarding kissar dottern igenom blöjan (som satt snett) och selen och blöter ner mig. Byta kläder 2 minuter innan boarding. På planet precis innan start, värsta bajsblöjan, så jag springer fram till en mikroskopiska toan (kan inte ens stänga dörren när skötbordet är nere) och hinner precis byta på henne innan start... rusar tillbaka till vår plats...då kräks hon rakt ut i gången (hon hade reflux)och träffar nästan killen som sitter framför oss i planet..

    Jag var så trött tat jag bara flabbade och sa: Hoppsan, välkommen till verkligheten morsan!


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Äldre 11 Dec 13:49
    #11

    Jag har inget nytt att komma med - min dotter var 10 månader när vi flög hem och selen var fantastiskt skön att ha. Hon var för stor för att få en baby-basket och genom att hon sov i selen hos mig så kunde jag också slappna av och sova vilket jag aldrig hade kunnat om hon inte suttit fast på mig.


    Majskrokar (heter fortfarande muta i vår familj ) och smörgåsrån, välling och grötpulver hade vi med oss. Pulver i vällingdoserare - mycket praktiskt.

    Min tös hade inte börjat äta någon annan mat än just gröt och välling så barnmaten på flyget hoppade vi över.

    Mjuka, sköna lite varmare kläder var skönt att ha på henne. Det var kallt på flygplanet.

    Jag hade lite leksaker med men lillan sov nästan hela vägen

  • Äldre 11 Dec 15:16
    #12
    Namaste72 skrev 2010-12-11 12:23:57 följande:
    Plastnappflaskor i Sverige är numera fria från gifter, så MAM eller NUK. Jag hade inte velat ha glasflaska i ryggsäcken, inte med tanke på alla stötar osv.

    Blöjor i massor till lillen. Öronproppar så ni själva får sova. Våtservetter. Doserare för ersättning.

    Måste bara berätta. På väg hem från Bryssel efter en helt fantastiskt lugn resa, precis innan boarding kissar dottern igenom blöjan (som satt snett) och selen och blöter ner mig. Byta kläder 2 minuter innan boarding. På planet precis innan start, värsta bajsblöjan, så jag springer fram till en mikroskopiska toan (kan inte ens stänga dörren när skötbordet är nere) och hinner precis byta på henne innan start... rusar tillbaka till vår plats...då kräks hon rakt ut i gången (hon hade reflux)och träffar nästan killen som sitter framför oss i planet..

    Jag var så trött tat jag bara flabbade och sa: Hoppsan, välkommen till verkligheten morsan!
    Hahahahaha kunde inte låta bli att skratta då jag läste allt det där
    Hon lyckades då få in ALLT just på planetSolig
  • M2003
    Äldre 11 Dec 19:14
    #13
    Namaste72 skrev 2010-12-11 12:23:57 följande:
    Plastnappflaskor i Sverige är numera fria från gifter, så MAM eller NUK. Jag hade inte velat ha glasflaska i ryggsäcken, inte med tanke på alla stötar osv.

    Blöjor i massor till lillen. Öronproppar så ni själva får sova. Våtservetter. Doserare för ersättning.

    Måste bara berätta. På väg hem från Bryssel efter en helt fantastiskt lugn resa, precis innan boarding kissar dottern igenom blöjan (som satt snett) och selen och blöter ner mig. Byta kläder 2 minuter innan boarding. På planet precis innan start, värsta bajsblöjan, så jag springer fram till en mikroskopiska toan (kan inte ens stänga dörren när skötbordet är nere) och hinner precis byta på henne innan start... rusar tillbaka till vår plats...då kräks hon rakt ut i gången (hon hade reflux)och träffar nästan killen som sitter framför oss i planet..

    Jag var så trött tat jag bara flabbade och sa: Hoppsan, välkommen till verkligheten morsan!
    Glasnappflaskorna är extremt hållbara (riktigt kraftiga) och klarar de flesta stötar. Jag beställde ett gäng från USA för några år sedan och de har haft många "liv" och den stora tjejen har med sig själva flaskan men med en annan skruvkork på utflykter och picknick (då ser de inte ut som nappflaskor längre!). Dessutom är de väldigt mycket mer hygieniska då de går att koka är man är utomlands - vilket vi har haft nytta av många gånger.

    Vilken resa ni hade! tur att ni inte skulle så långt! Stackars liten och er också!

    ....som sagt klädombyten till alla i familjen är faktiskt väldigt viktigt! Vi har inte varit med om lika dramatiska resor, men flera resor har jag fått döttrarnas läsk över mig - det är inte heller så kul, när man vet att man har 12 timmars resa kvar innan man skall landa ;-( och blir riktigt dyngsur av kladdig cola.
  • Ethi
    Äldre 11 Dec 20:52
    #14
    Krickita skrev 2010-12-10 20:39:48 följande:
    Massor med kläder, både till oss och bebisen
    Några bebis leksaker
    Bärsele
    Några handdukar (Kan vara ovärderligt, fråga Ethi vars son fick lite stress diarre)
    Hahaha, det var inget "lite" över den diarrén... Vi landade på Arlanda med en stor SÄCK (som vi fick av flygplanspersonalen) med nedbajsad smutstvätt och ett ynkans rent ombyte till sonen kvar i väskan! *pust* Fast det var inte stressidarré utan campylobacter som orsakade det, men vidden av bajseriet märktes ju inte hemma på samma sätt som på flygplanet om man säger så Skräcken att landa på Arlanda med sonen insvept i enbart en pappershandduk var inte att leka med... Och då hade vi ändå så många bebisombyten, föräldraombyten, handdukar och filtar i handbagaget att folk skrattade åt oss. Innan.

    Så jag håller med alla föregående talare (och extra sympatier till Hanya, vet precis hur det är... ) och lägger till: ,massor med pappersnäsdukar (torkar det mesta), hundbajspåsar (bra till det mesta man vill slänga eller behålla eller att kräkas i), massor med våtservetter (av en sort som man kan torka HELA barnet med, det kan behövas...) och handsprit! Inte till bebisen förstås men till er Jag kan ju lägga till att den där mardrömsbajsnatten så fanns det heller ingen tvål inne på toaletten... Vad vi gjort utan våtservetter och handsprit vet jag då inte... Men förmodligen inte klarat oss från campylobacter i alla fall.
  • familj­05
    Äldre 12 Dec 09:42
    #15

    God morgon!
    Blir så glad av alla era svar, tack
    Känns så spännande att snar är det vår tur att göra trippen....
    Har nu målat klart lillemans rum och i dag monteras spjälsäng och möbleras. Sen ska jag ställ in en resväska samt ett handbagage och börja packa och då kommer alla era bra tips väl tillhand!
    Vi får väl bara ha 3 handbagage, jag maken och storasyster!?
    Känns som om ryggsäcksvarianten är bäst med tanke på att de lär vara rätt fullastade
    Nu ska jag åka och köpa nappflaskor
    Stor kram till er alla!

    ps Hanya72 och Ethi, jag hoppas att vi får en torrare resa än ni.. ds 

  • Ethi
    Äldre 12 Dec 10:28
    #16

    På vägen dit tre och på vägen hem borde ni få ha fyra handbagage. Fast, det ska ju vara möjligt att fysiskt få med sig allt också förstås...

  • M2003
    Äldre 12 Dec 10:53
    #17
    Ethi skrev 2010-12-11 20:52:10 följande:
    Hahaha, det var inget "lite" över den diarrén... Vi landade på Arlanda med en stor SÄCK (som vi fick av flygplanspersonalen) med nedbajsad smutstvätt och ett ynkans rent ombyte till sonen kvar i väskan! *pust* Fast det var inte stressidarré utan campylobacter som orsakade det, men vidden av bajseriet märktes ju inte hemma på samma sätt som på flygplanet om man säger så Skräcken att landa på Arlanda med sonen insvept i enbart en pappershandduk var inte att leka med... Och då hade vi ändå så många bebisombyten, föräldraombyten, handdukar och filtar i handbagaget att folk skrattade åt oss. Innan.

    Så jag håller med alla föregående talare (och extra sympatier till Hanya, vet precis hur det är... ) och lägger till: ,massor med pappersnäsdukar (torkar det mesta), hundbajspåsar (bra till det mesta man vill slänga eller behålla eller att kräkas i), massor med våtservetter (av en sort som man kan torka HELA barnet med, det kan behövas...) och handsprit! Inte till bebisen förstås men till er Jag kan ju lägga till att den där mardrömsbajsnatten så fanns det heller ingen tvål inne på toaletten... Vad vi gjort utan våtservetter och handsprit vet jag då inte... Men förmodligen inte klarat oss från campylobacter i alla fall.
    Mycket klokt ...absolut handsprit också - på apoteket finns typ tvättservetter som är jätte bra om man är nervös över att inte få med sig en flaska med flytande sprit på planet!
  • Mimab
    Äldre 13 Dec 19:15
    #18

    Vår son var nio månader när vi åkte hem. Vi hade en prasselbok, en "handledskallra" med oss in på planet. Det som dock var mest intressant de timmar han var vaken var mitt guldhalsband. Det kan gå bra med en färgglad sjal runt halsen också!

    Ett tips är att ge varandra någon timmes "fri" tid så man får nicka till en stund. Det är det verkligen värt. Vi hade eget säte till sonen där han sov mellan oss. Dessutom var storasyster med och en del av hennes säte kunde han också sträcka ut sig på. Väl värt den extra kostnaden.

Svar på tråden Vad hade ni med er till den lilla på planet hem?