• Anonym (Letar hopp)

Vad tycker DU gör livet värt att leva?

Hej.
    Jag är en tjej på snart 21 år som i flera år kämpat med social fobi, depression, GAD och på senare tid tvångstankar. Har en väldigt kämpig period, och min önskan är att en dag kunna känna att jag VILL leva det här livet.
    Min fråga till alla som vill svara; Vad tycker DU gör livet värt att leva? Det kan vara allt från stora saker som att leva för sina barn, till små saker som att se solen gå upp... 

• Svar på tråden Vad tycker DU gör livet värt att leva?
  • Spexig

Kärlek.
    Alla jag älskar.
    Mina barn.
    Glädje.
    Skratt.

• 4mychildren

Min son, min sambo, alla mina nära och kära. Godis, mat, naturen, djur, sex, baka, äta bakat, sova .... Ja jag kan hålla på men det får räcka för nu. 

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • Vilda Tiger

Mina underbara barn.
    Min man och livspartner.
    Mina vänner.
    Kärlek.
    Att få skratta med andra.
    Naturupplevelser.
    Kanelbullar.
    Att förstå - alltså att lära sig något nytt som ger mig en aha-upplevelse.
    Att få trösta.
    Att få höra andras levnadshistorier.
    Att få glädjas med andra.

mm

• Toppen9

Solen
    Sommarvärme
    Snön som gnistrar
    Min son
    Mysa med sambon
    Choklad

Ja, det var några grejjer

• Önskan

Hej du,
    Lider med dig, förstår om det är svårt ibland. Jag undrar om du får hjälp, jag menar med samtal, medicin, stöd från familj och vänner?

Vad gör livet värt att leva för mig? Min familj, mina barn och min man, först och främst. Sen kan det ibland vara små saker som vårsolen som värmer ansiktet en stund, en vattenpöl med is över som man bara måste krossa, fraset av gräs med frost i, lukten av jasminbuskar en varm sommarnatt, snusandet av mitt barn när han och hon sover....små saker som ger goda känslor. Lyckokänslor, om man så vill.

Att kunna röra mig, dansa och sjunga, träffa människor jag tycker om, se vackra platser kan ibland göra ge mig kraft. Och jag är inte någon "Pollyanna" hela tiden, jag har mina ledsna dagar eller stunder när jag är ett deppigt monster, elak, ledsen, sur och tvär, trött. Ibland känns det motigt att gå upp och ta itu med dagen. Men de goda dagarna uppväger för mig.
    Jag önskar att du får dessa känslor för det som betyder något för dig.

• Dragonia

Barnen, litteraturen, familj och vänner. Men även sömn, mat, semester och små guldglimtar i vardagen när man bara känner att allt flyter på! Ett varmt bad, ett intressant samtal, att se något från ett nytt perspektiv. Att utvecklas som person. Att göra ingenting och vara okey med det, fastän det finns tusen saker på att-göra-listan.. Musik, sträva mot ett mål. Prova att göra nya saker.

Förut kunde jag grotta ner mig i negativa tankar och bara fokusera på det som var dåligt eller tungt, men nu försöker jag att fokusera på det som är positivt och det tänket har hjälpt mig att ha bättre dagar överlag. Men det tog lång tid att få in det och ibland lyckas jag inte, men mer och mer gör jag det..

Ta hand om dig och hoppas att du får en massa svar som hjälper dig framåt!

• illythedestroyer

Nyfikenhet gör livet värt att leva. Nyfikenheten på vad man skulle missa om man inte fanns här längre.
    Kärlek, i alla dess former, sinnliga och kroppsliga
    En kulen kväll i soffan under ett täcke med någon man inte riktigt fått ihop det med än, spänningen, förväntan, pirret i magen.
    Årets första bad i en sjö, kladdkaka, att vara stolt över något man är eller har gjort.
    Jag kan räkna upp miljoner saker som gör livet värt att leva men dessa ligger i topp och nyfikenhen är ett steg över allt annat. Det var det som höll mig med näsan över ytan när det var som värst, jag var så sjukt nyfiken på vad som skulle ske i framtiden.

• Anonym (Letar hopp)

Jag har en bra familj som stöttar mig, går i terapi, äter Lyrica mot ångesten och är för tillfället mellan antidepressiva. För tillfället kämpar jag på för min familjs skull, har långa tuffa dagar då det mesta känns jobbigt. Ibland när jag mår bättre kan jag tycka att det är jättehärligt att vara ute i solskenet, vilken årstid det än är. Jag älskar mitt syskonbarn på två och ett halvt - ibland när jag är ledsen kommer han upp i famnen och ger mig en puss mitt på munnen, Det är stunder som dom som får mig att kämpa, men ibland känns det inte tillräckligt... Vet att det är väldigt individuellt vad som ger människor lycka, men det är ändå ett stöd att se hur mycket det faktiskt FINNS att glädjas över.

• Anonym (depp)

jag känner som du TS men jag håller mig flytande genom att inte stressa och gör saker i den takt jag orkar.
    tänker att efter regn kommer solsken.
    promenader när orken finns.
    laga god mat
    inreda hemma
    jag går i terapi
    min dotter håller livsgnistan uppe.

• Gurkburk

Naturligtvis betyder de nära och kära enormt mycket, men det är lätt att missa alla små glädjeämnen i livet som får en varm känsla att spridas genom kroppen. Små saker som kan verka banala, men som ändå känns så bra. För mig kan det vara ett leende från en helt främmande människa i morgonstressen (kan få mig att le hela vägen till jobbet), att se småfåglarna hugga in på allt fågelfrö jag fyller på varje morgon även om jag egentligen inte har tid, när ena katten har smitit in i sovrummet (sambon vill inte ha dem där) och kurrandes kryper intill mig mitt i natten, när jag helt själv utan någons hjälp klarar av att byta däck på bilen eller när jag tänker på att min farfar som är 100 år, helt döv sen 10 år tillbaka och börjar se dåligt alltid är så positiv och tacksam för det liv han har haft även om han verkligen har kommit från en tuff bakgrund och fått kämpa. Det är saker som får mig att le och känna en varm känsla spridas i kroppen.

Svar på tråden Vad tycker DU gör livet värt att leva?