• Anonym (undrandetjej)

hur vet man att man är MANISK ? berätta ...

hur ser det ut för er som är tex bipolära , med mani.. hur blir ni / beter er / mår / känner er när ni får den där manin när allt går uppåt ? hur vet man att man är manisk ? och inte bara väldigt glad och energisk ?

det va många frågor o lite snurrigt kanske men jag hoppas verkligen någon kan svara mig som själva vet..

jag äter sertralin nu , gjort i några veckor....mot depression... jag vet väll itne om jag är "bipolär" som det kallas .. tror bara jag haft en depression...i flera år.. som nu har försvunnit faktiskt utav dessa tabletter, vad jag själv tycker o känner just nu sedan ett par dagar tillbaka....har varit nedstämd sedan jag började med sertralin , ingen depression för den försvann men dock lite uttråkad o nere om ni förstår... det har hängt kvar... men nu sedan tre dagar tillbaka har smygande glädje kommit i mig och jag har sådan sjuk energi ! känner mig väldigt lycklig o nöjd o glad o sprudlande...har bakat massor idag... och städat... och gjort...massor... tycker själv itne jag känenr mig onormal så sätt.. men ööh...hur ska man förklara... jag har liksom hört att sertralin just, är inte ALLS BRA om man är bipolär, det ökar det maniska i en då... och vissa vet inte ens att dom är bipolära förrrän de börjar äta sertralin då de maniska perioderna blir värre !? är det så ?

vill någon som vet svara på det här o förklara lite för en förvirrad själ som mig :)

det kanske är normalt att jag ska vara såhär glad o lycklig o känna mig tillfreds o lite smått rastlös ( var alltid lite rastlös som person i mig själv innan ja blev depprimerad för flera år sedan)  det hör ihop med glad o energisk för mig , i mig som person , om ni förstår... så det kanske är normalt...bara det att ja inte känenr igen mig själv just nu för jag vart deprimerad så länge... vet ju inte :S

• Svar på tråden hur vet man att man är MANISK ? berätta ...
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Bipolär är en oerhört jobbig sjukdom, så vi får hoppas på att det inte är det!

Det är ingen mani du har, isf är det en hypomani. Det är omöjligt att säga om du är bipolär, det är inte lätt för läkare heller. Jag tycker att du ska ringa psyk imorgon (akutpsyk om inte vanliga är öppen). Det är lättare för dem att ta reda på om du är i en hypomani när du väl är i en.

Kan lika gärna vara så att du blivit lite hyper när du äntligen mår bra.

• Anonym

Det beror helt på hur du normalt är utan depressionerna. Kommer du ihåg hur du var då? Manisk tror jag inte du är, men det kan mycket väl vara hypomani, OM detta inte är ditt vanliga friska jag. Hypomani tyder på bipolär typ 2. Jag blir precis sån då. Ganska trevligt tillstånd.

• Anonym
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2010-12-12 18:16:08 följande:
    Jag är bipolär 2,5 berättar gärna via msn om du vill.
    Jag menar inget illa med denna fråga, blir mest nyfiken. Varför svarar vissa så i trådarna, att de kan svara via mail/msn/eller inbox? Räcker det inte med att man kan vara anonym i tråden om man inte vill prata öppet?
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

För det kanske är lättare att svara på frågor via msn än o sitta o inboxa fram o tillbaka.

Men ni gör ju som ni vill, försökte bara hjälpa till 

• Anonym (undrandetjej)
    Anonym skrev 2010-12-12 18:41:54 följande:
    Jag menar inget illa med denna fråga, blir mest nyfiken. Varför svarar vissa så i trådarna, att de kan svara via mail/msn/eller inbox? Räcker det inte med att man kan vara anonym i tråden om man inte vill prata öppet?
    hej...ja gärna... inboxa din msn till mig om du vill :)
  • Anonym

Anonym skrev 2010-12-10 21:16:28 följande:
    Det beror helt på hur du normalt är utan depressionerna. Kommer du ihåg hur du var då? Manisk tror jag inte du är, men det kan mycket väl vara hypomani, OM detta inte är ditt vanliga friska jag. Hypomani tyder på bipolär typ 2. Jag blir precis sån då. Ganska trevligt tillstånd.

Det är inte ovanligt att man är kanske hypomanisk el. cyklotymisk men då är problemet vanligtvis den andra stämningen (nedstämdhet).

Jag har ibland undrat om jag är cyklotymisk eller jag misstänker att man är. Det finns saker och ting som jag inte kan förklara på annat sätt gällande mina val, saker och ting tar därför längre tid för mig att slutföra för att jag påverkas av just min stämning. När jag läser om cyklotymi så förklarar det en hel del av mitt svajande i livet och  in och ut ur åtaganden. : / 

Jag har aldrig upplevt mitt på topp känsloliv som ett problem, det fungerar för mig men det är när man sjunker ner i någon sorts lägre stämning som det brukar vara svårt för att det under dessa perioder som jag inte borde göra några val för då är det sannolikt
    när man blir "bra igen" att man ångrat sig.

• Anonym (undrandetjej)
    Anonym skrev 2010-12-13 11:38:10 följande:

Det är inte ovanligt att man är kanske hypomanisk el. cyklotymisk men då är problemet vanligtvis den andra stämningen (nedstämdhet).

Jag har ibland undrat om jag är cyklotymisk eller jag misstänker att man är. Det finns saker och ting som jag inte kan förklara på annat sätt gällande mina val, saker och ting tar därför längre tid för mig att slutföra för att jag påverkas av just min stämning. När jag läser om cyklotymi så förklarar det en hel del av mitt svajande i livet och  in och ut ur åtaganden. : / 

Jag har aldrig upplevt mitt på topp känsloliv som ett problem, det fungerar för mig men det är när man sjunker ner i någon sorts lägre stämning som det brukar vara svårt för att det under dessa perioder som jag inte borde göra några val för då är det sannolikt
    när man blir "bra igen" att man ångrat sig.

det där låter som mig det....
  • Anonym (undrandetjej)
    Anonym skrev 2010-12-10 21:16:28 följande:

nej det är inget trevligt tillstånd om det nu är det jag har...
    jag vet ju itne om det är så..
    ja vad jag komemr ihåg av hur jag var innan jag blev deprimerad... för två år sedan eller tre...
    så var jag sån här med.... mer eller mindre hela tiden och väldigt trött samtidigt...lätt för att få ångest, nervig...orolig..osv..vet itne vad det är för fel på mig, jag kanske har GAD jag vet inte :(
    så otroligt frustrerande att hela tiden gå o undra vad man har för diagnos..
    diagnoser hit o dit det finns ju HUR MYCEKT SOM HELST att läsa om på nätet o ALLTING stämmer på mig tycker jag ju nästan. lite av allt. enligt vad jag läst har jag båda en släng av borderline, social fobi, GAD, adhd och hypomani .

suuck :(

• Anonym
    Anonym (undrandetjej) skrev 2010-12-20 17:06:47 följande:

nej det är inget trevligt tillstånd om det nu är det jag har...
    jag vet ju itne om det är så..
    ja vad jag komemr ihåg av hur jag var innan jag blev deprimerad... för två år sedan eller tre...
    så var jag sån här med.... mer eller mindre hela tiden och väldigt trött samtidigt...lätt för att få ångest, nervig...orolig..osv..vet itne vad det är för fel på mig, jag kanske har GAD jag vet inte :(
    så otroligt frustrerande att hela tiden gå o undra vad man har för diagnos..
    diagnoser hit o dit det finns ju HUR MYCEKT SOM HELST att läsa om på nätet o ALLTING stämmer på mig tycker jag ju nästan. lite av allt. enligt vad jag läst har jag båda en släng av borderline, social fobi, GAD, adhd och hypomani .

suuck :(

Men så är det ju, även friska människor har en del av symptomen på de flesta diagnoserna, det är normalt. Men du måste ju uppfylla ett visst antal kriterier för att ha en viss diagnos.
  • Anonym (undrandetjej)
    Anonym skrev 2010-12-20 17:26:54 följande:
    Men så är det ju, även friska människor har en del av symptomen på de flesta diagnoserna, det är normalt. Men du måste ju uppfylla ett visst antal kriterier för att ha en viss diagnos.
    ja det är inte lätt.. puffar upp tråden lite då jag vill ha fler svar
Svar på tråden hur vet man att man är MANISK ? berätta ...