Hej!
Det framgår inte riktigt om du börjat med mat eller om du enbart ammar. Hur som helst så rekommenderar jag att du erbjuder mat/amning var tredje timme under dagen. Ofta äter barn mer på natten om de inte fått i sig tillräckligt under dagen. Är han mätt till natten borde han kunna sova ett längre pass mellan midnatt och sex-tiden.
Han är dock i den åldern då de flesta barn sover oroligt pga av olika utvecklingsfaser som de går igenom. Normalt kan de flesta barnen vända sig vid sju månader och utvecklar dessutom fler motoriska färdigheter, som att sitta och resa sig på alla fyra t e x . Förutom detta så hör det också åldern till att de blir oroliga inför främmande saker/personer, vilket gör att de söker föräldrarnas trygghet och blir genast oroliga om de inte finns i närheten.
Med andra ord skulle jag säga att din son beter sig "normalt" för åldern.
Du beskriver att din son blir nöjd en längre stund när han fått välling, detta talar (precis som du resonerar) för att han blir mätt. Så jag tycker absolut att du kan erbjuda välling. För att din son skall få en varierad och näringsrik kost, bör han dock inte få det mer än tre gånger per dygn.
I övrigt är det bra om du, som sagt, erbjuder mat/amning var tredje timme under dagen och försök dessutom behålla läggningsrutinerna. Även om du kommer behöva hjälpa honom att somna om flera gånger per natt, så beror det förmodligen på att han söker din närhet/trygghet och inte på att han är hungrig.
Prata gärna igenom din sons sömn- och matsituationen med er BVC-sköterka vid åtta månaders besöket, så kan du få mer konkreta råd och tips som passar er!
MVH Christine