• Anonym (TSSSS)

Vad händer med barnen om vi separerar?

Jag och min sambo har haft mycket problem. Jag slänger snart in handduken känner jag. Är orolig och ledsen för barnens skull. Någon som vet hur man gör med umgänge?

Jag har ett barn sedan tidigare förhållande som bor hos oss. Tillsammans har vi ett barn på 1,5 år och i februari beräknas jag få mitt tredje, vårt andra gemensamma barn. Vår dotter är väldigt mammig, speciellt som min sambo inte brukar ta hand så mycket om barnen. När jag är där och han tar henne vänder hon i famnen direkt till mig. Han har två barn sedan tidigare förhållande som är hos oss vh.

Jag är orolig för hur vår dotter skall ta det att vara utan mig. Om min sambo propsar på vv, får han det? Jag vill ha mina barn boende hos mig. Mina barn som bor ihop nu har en bra och tajt relation. Hur gör man med en nyfödd? Jag kommer ju amma...... Någon som vet eller har erfarenhet? 

• Svar på tråden Vad händer med barnen om vi separerar?
  • Anonym

Inte vv från början med så små barn.

Men själklart så ska barnen ha båda sina föräldrar.

• Anonym

Ditt barn är ditt och hans är hans. Det gemensamma får ni komma överrens om hur ni vill träffa, personligen anser jag att barnet är för litet för varannanveckas boende tex, därav bör barnet bo permanent hos en av er och bo varannan helg hos den andra, plus ev umgångesrätt vid särskilda tillfällen under veckodagar osv! Kommer ni inte överrens och den ena vägrar får familjerätten avgöra saken till er. För det ofödda barnet är jag säker på att fam.rätten skulle ge beslut om att barnet bor hos dig på heltid sk men att pappan har umgängesrätt nån timme i taget tills det att barnet är tillräckligt stort för annan fördelning...

• Anonym (TSSSS)

när man får barn får ju båda föräldrarna hälften av föräldradagarna var. Om min sambo vill jävlas kan han vägra skriva över några dagar på mig. Då kan jag ekonomiskt bara klara mig att vara hemma en kort tid. Har han rätt att göra så och jag måste tex börja jobba efter 6 månader? Någon som vet? Om man separerar innan barnet är fött, får han hälften av dagarna ändå?

• Anonym
    Anonym (TSSSS) skrev 2010-12-12 14:17:21 följande:
    när man får barn får ju båda föräldrarna hälften av föräldradagarna var. Om min sambo vill jävlas kan han vägra skriva över några dagar på mig. Då kan jag ekonomiskt bara klara mig att vara hemma en kort tid. Har han rätt att göra så och jag måste tex börja jobba efter 6 månader? Någon som vet? Om man separerar innan barnet är fött, får han hälften av dagarna ändå?
    Ja,. om ni har gemensam vårdnad har han rätt till hälften av dagarna! Det är ju ERT barn inte ditt eller hans..
  • gladare

Det är erat barn inte bara ditt ts så självklart har han rätt till sina dagar om han vill ha dem.

• Anonym (TSSSS)
    gladare skrev 2010-12-12 17:28:53 följande:
    Det är erat barn inte bara ditt ts så självklart har han rätt till sina dagar om han vill ha dem.
    självklart vet jag att det är bådas! Undrade bara om föräldradagarna ändrades om förutsättningarna förändrades. Kan ju vara tufft att tvingas sluta amma tidigt och lämna bort sin 6 månaders bebis på heltid för att tvingas jobba så man kan försörja sig då man är ensam.....

Situationen kan ju uppstå om man som kvinna vill separera men inte mannen........  Skall man då stanna föräldraledigheten ut?
  • Anonym
    Anonym (TSSSS) skrev 2010-12-12 21:00:08 följande:
    självklart vet jag att det är bådas! Undrade bara om föräldradagarna ändrades om förutsättningarna förändrades. Kan ju vara tufft att tvingas sluta amma tidigt och lämna bort sin 6 månaders bebis på heltid för att tvingas jobba så man kan försörja sig då man är ensam.....

Situationen kan ju uppstå om man som kvinna vill separera men inte mannen........  Skall man då stanna föräldraledigheten ut?
    Hade ni inte delat om ni varit ihop?

Antar att du inte tänkt helamma vid 6 månader? Du behöver ju inte sluta amma bara för att du arbetar.
  • gladare

Men jag fattar inte hur du kan säga att vill han jävlas.....han kanske också vill vara hemma med sitt barn utan att det betyder att han jävlas. Pappor kan faktisk vilja vara hemma med sina små det är min erfarenhet. Jag börja jobba när våra stora var 7mån man löser amningen bara man vill o är öppen för nytänkande. Lycka till ts

• Anonym
    Anonym (TSSSS) skrev 2010-12-12 21:00:08 följande:

Och det är inte tufft för pappan att gå tillbaka till jobbet efter sina 10 pappadagar...
    Som gladre skriver så kanske han faktiskt VILL vara hemma med sitt barn.

Försök sätta dig in i en pappas situation!
Svar på tråden Vad händer med barnen om vi separerar?