• tweenies

Vovven har elakartad cancer, vad väntas?

Hunden (inte min hund) har elakartad cancer som kunde spridas, har nu fått flera knölar som växer och får inte nuddas för hunden, hunden är pigg och mår bra nu, men vad väntas? Hur lång tid har hunden kvar innan den blir sämre?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-10 23:18
    Någon som också fått den diagnosen på sin vovve som vill dela med sig?

• Svar på tråden Vovven har elakartad cancer, vad väntas?
  • 7 små apor

Det är ganska omöjligt för aldrig en utbildad veterinär att besvara den något oprecisisa frågan över nätet.

Vad har veterinären sagt?

• tweenies

Tänkte mest om det var någon som själv fått den diagnosen på sin vovve.

Jag vet inte all info, ägaren verkar inte heller veta riktigt vad som kommer hända framöver. Men elakartad cancer som spridits vet den iaf.. Ägaren vill ha kvar hunden så länge den orkar.

• Nesss

Vi hade en Engelsk Bulldogg som fick cancerknölar lite här och var på kroppen. Hon fick somna in efter en del operationer.. Vi drog ut för länge för hennes välmående. Det är sånt man känner efteråt.. Från första operation till avlivning var det väl straxt över ett år kanske. Men de sista tre månadena hade vart bättre att skippa - för hennes del..

• Anonym (Mandy)

Vi hade en blandras som fick mastcelltumörer som spred sig. Hon levde nästan tre år efter diagnosen, och mådde rätt så bra hela tiden. Så en dag säckade hon bara ihop och gav upp och avlivades samma dag.

• hmcc

Min golden fick skeltettcancer och jag skulle ALDRIG låta en hund leva med det.

Jag avlivade honom samma dag som provsvaren kom trots att veterinären sa att det gick att hålla honom vid liv i 5 månader till.

Jag blir förbannad över hur man föreslår att hålla ett sjukt djur vid liv.

När jag sa att jag inte ville plåga hoom sa veterinären att han hade gjort samma sak.

Att ha hunden så länge som möjligt är ren egoism från ägarnas sida sen får folk tycka vad dom vill.

• Zaria

Min Dv schanuzer fick också elakartad Cancer, vi gick dock ej till veterinär då hunden var 13 år utan sa att hon får leva så länge hon kan leva ett bra liv och ha livsglädjen kvar.

Tyvärr blev hon attackerad av en Amstaff och blev rejält skadad, fick antibiotika som gjorde att hon blev mycket bättre MEN när den sattes ut så "exploderade" tumörerna dvs att det tog 3 dagar innan hunden blev såpass dålig att vi fick ta bort henne.

Tydligen inte helt helt ovanligt.

• qenzo

Jag tog bort den tik jag tog hand om, efter 2 års hårt arbete med att hålla cancers i kontroll. Hade jag fått avgöra hade tiken tagits bort så fort beskedet kom eftersom hon redan då hon kom hem till mig,  var mycket sjuk (vilket var anledningen till att vi tog henne till vet. i första hand) och allmänpåverkad. Hon blev fruktansvärt mager (vilket resulterade i en anmälan för vanvård) och drack ofantligt mycket vatten.
    Får någon av mina framtida hundar någonsin cancer, kommer hunden tas bort ögonaböj. Det lidande som både vår familj och tiken hade under dessa år (och gud vet hur länge tiken lidit?) är bland det värsta jag sett med egna ögon under mina 25+ år i hundvärlden.

• tweenies

Snällt att några har delat med sig. Får se hur länge den här hunden kommer må bra, för så länge hon mår bra så borde man ju kunna låta henne leva, hon verkar ju inte lida nu, hon är normal.

Svar på tråden Vovven har elakartad cancer, vad väntas?