missmr skrev 2010-12-11 12:26:26 följande:
Jag har varit hos två olika doktorer på två olika ställen. Jag har fått två negativa streptester + negativa blodsvar.Den ena misstänkte först körtelfeber men jag har inga symtom. Sen sa den doktorn "du kan få antibiotika om du vill"men jag sa nej för det ska ju gå över av sig själv och det har båda doktorerna också sagt.Men att det tar tid..
Jag hade streptokocker i våras och det känns heeelt annorlunda mot en virushalsfluss. Jag får väl vänta 1 vecka till och gå till doktorn igen.
Jag personligen är inte helt frälst på varken strepp tester eller snabb sänkan. Tar dom tillsammans 80%, är det bra. Tror faktiskt inte ens att dom i realiteten ligger så nära. Förvisso är det bra att dom finns, men dom är absolut inget sanningsorakel, som vissa Vårdcentral läkare tycks tro. Finns det vita prickar på tonsillerna, anser jag att man i princip utsätter patienten för risk, om man inte skriver ut antibiotika på symptomatisk typis beksrivning. Det finns INGEN medicinsk beskrivning som motsäger den diagnosen. Personligen skulle jag vägra att gå utan medicinering, då jag vet risken med en obehandlad toncillit.
Du kan inte jämföra halsfluss med halsfluss, för dom behöver inte kännas exakt likadana. Du kan ha två patienter som båda har halsfluss, och ena vara i princip döende, men andra ganska pigg. Ändå är dom på pappret, precis lika sjuka. Och tom i samma sjukdom.