• missmr

Virus halsfluss

Ni som har haft detta, hur länge hade ni beläggningarna eller prickarna på mandlarna? Jag har inte ont i halsen längre. 
    Fick detta för ca 4 veckor sen, med halsont + prickar på ena halsmandeln.Var hos doktorn men inga bakterier. Detta höll sig i 10 dar, sen gick det över. Var frisk 14 dar men förra lördag fick jag ont i halsen igen och prickar nu på båda halsmandlarna. Var hos doktorn igen men inga bakterier. Halsontet är borta men har äckliga prickar kvar... Jag har bara erfarenheter av bakteriell halsfluss så jag har inte varit med om detta innan.

• Svar på tråden Virus halsfluss
  • Jesper f

Spontant skulle jag bara säga att den läkare som skulle påstå att jag har en virologisk halsfluss, skulle jag personligen aldrig gå tillbaka till. Bara för att man inte får utslagg på att ta en tuss i halsen, betyder INTE att den inte är bakteriologisk. Och det borde din läkare veta också.

Så längedu har vita prickar, har du en infektion i dina halsmandlar. Och du riskerar att när som helst bli lika tjock i halsen igen. I bästa fall, tar kroppen hand om det här själv. I värsta fall, kommer du att drabbas av halsböld, och det är verkligen inte kul.

Jag tycker du ska byta läkare, och se till att få behandling för dina streptokocker omedelbart, så blir du av med problemet omgående. Annars kommer du att få dras med ditt problem länge.

• missmr

Jag har varit hos två olika doktorer på två olika ställen. Jag har fått två negativa streptester + negativa blodsvar.Den ena misstänkte först körtelfeber men jag har inga symtom. Sen sa den doktorn "du kan få antibiotika om du vill"men jag sa nej för det ska ju gå över av sig själv och det har båda doktorerna också sagt.Men att det tar tid..
    Jag hade streptokocker  i våras och det känns heeelt annorlunda mot en virushalsfluss. Jag får väl vänta 1 vecka till och gå till doktorn igen.

• Jesper f
    missmr skrev 2010-12-11 12:26:26 följande:
    Jag har varit hos två olika doktorer på två olika ställen. Jag har fått två negativa streptester + negativa blodsvar.Den ena misstänkte först körtelfeber men jag har inga symtom. Sen sa den doktorn "du kan få antibiotika om du vill"men jag sa nej för det ska ju gå över av sig själv och det har båda doktorerna också sagt.Men att det tar tid..
    Jag hade streptokocker  i våras och det känns heeelt annorlunda mot en virushalsfluss. Jag får väl vänta 1 vecka till och gå till doktorn igen.
    Jag personligen är inte helt  frälst på varken strepp tester eller snabb sänkan. Tar dom tillsammans 80%, är det bra. Tror faktiskt inte ens att dom i realiteten ligger så nära. Förvisso är det bra att dom finns, men dom är absolut inget sanningsorakel, som vissa Vårdcentral läkare tycks tro. Finns det vita prickar på tonsillerna, anser jag att man i princip utsätter patienten för risk, om man inte skriver ut antibiotika på symptomatisk typis beksrivning. Det finns INGEN medicinsk beskrivning som motsäger den diagnosen. Personligen skulle jag vägra att gå utan medicinering, då jag vet risken med en obehandlad toncillit.

Du kan inte jämföra halsfluss med halsfluss, för dom behöver inte kännas exakt likadana. Du kan ha två patienter som båda har halsfluss, och ena vara i princip döende, men andra ganska pigg. Ändå är dom på pappret, precis lika sjuka. Och tom i samma sjukdom.
Svar på tråden Virus halsfluss