• Anonym (hjälp)

hur vända tillbaka dygnet?

det har hänt en massa jättejobbiga saker sista tiden som kört slut på mig, och sen åkte jag på en riktigt jobbig flunssa.
    och nu så kan jag inte somna i tid utan är vaken tills jag somnar av utmattning, och sover bort hela dagen.
    nu är jag desperat,hur ska jag vända tillbaka rytmen?
    börjar må dåligt av detta....

tacksam för alla tips och råd!!!

• Svar på tråden hur vända tillbaka dygnet?
  • kakmamman

Du får helt enkelt ta 2 timamr i taget, eller pina dig igenom en dag.
    Låt oss säga att du somnar 04.00... gå då upp vid 08.00, då borde du säkert vara trött kvällen som kommer!

vaniljkrans.blogg.se/ - Livet från den enkla, ljusa och härliga sidan..
  • Anonym

Jag har varit där! Jag har provat med att vända tillbaka en timma i taget, varit vaken 1 1/2 dygn för att återställa mm och jag sov ändå bara till em. Mådde sämre ju längre tiden gick och sov allt längre.

Det enda som fungerar är att gå upp i tid. Samma tid varje dag i en längre  period. Tvinga upp dig oavsett när du somnade!

• Anonym (hjälp)

har provat att ställa larmet så att jag går upp tidigt men jag sover så djupt att larmet tjuter utan att jag hör den.
    måste nog pina mig igenom en hel dagRynkar på näsangud vad jobbigt.

• kakmamman
    Anonym (hjälp) skrev 2010-12-11 00:20:26 följande:
    har provat att ställa larmet så att jag går upp tidigt men jag sover så djupt att larmet tjuter utan att jag hör den.
    måste nog pina mig igenom en hel dagRynkar på näsangud vad jobbigt.
    Gör det, pina dig igenom så länge det går..tills rytmen är "normal"..

Det behöver inte bli jobbigt, lägg dig i tid på kvällen..även om du inte somnar så vilar kroppen.. om du inte kan sova, så strunta i det, var vaken hela natten... men vila INTE på dagen =)
    Lägg dig sen i skön och bestämd tid på kvällen... 20.00 kanske..dom extra timmarna kan behövas =) för att du ska gå upp i rimlig tid dagen efter!
  • Anonym

Sitt inte uppe inatt föra att pina igenom dig en hel dag.
    Gå och lägg dig nu och meditera/gör en avslappningsövning. Sen ligger du kvar i sängen tills klockan ringer. Gå upp oavsett om du så sovit i bara 5 minuter. Nu kan du pina dig. Sen går du och lägger dig imorgonkväll igen och fortsätter så.

• Anonym

Det enda som funkar för mig är att hålla mig vaken ända till nästa kväll och gå och lägga sig tidigt då.

• canmamma

Försök att hålla på normala tider och rutiner. Ät frukost, lunch och middag. Se till att få dagsljus! En promenad eller annan motion är perfekt. Och träffa människor, var social. Ta hjälp av kaffe eller annan stimulans, men bara på förmiddagen. Om du inte kan hålla ut en hel dag så ta en liten tupplur mitt på dagen och så sent att du inte kan lägga dig i tid på kvällen. Jag har flugit många långflygningar med stora tidsomställningar och det som funkar absolut bäst är när jag måste börja jobba direkt så att jag tvingas in i schemat.  

• Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2010-12-11 00:30:25 följande:
    Det enda som funkar för mig är att hålla mig vaken ända till nästa kväll och gå och lägga sig tidigt då.
    vad gör du på dagen för att få tiden att gå???
    går du ut eller ligger och ser på tv hela dagen?
  • andraadvent

Ja först och främst känns det onödigt tycker jag att pina sig överdrivet för att komma i "dygnsrytm". Det finns en tjusning med att komma i olika dygnsrytmer tycker jag, uppleva såväl tidiga mornar som sena kvällar. Måste man gå upp så lyckas det ändå, bara första ca 3 minuterna tills man piggnat till som är supersega. Du sover ju inte vidare om du ska på något viktigt. Samt snozza rejält. Ska du upp 07.00 och är inte i säng förrens halv 3, ja ställ ändå kl på 6 så kan du snooza i en timme. Lättare att vakna då.

Dessutom spricker ju dygnsrytmen då och då, en lördagskväll ute så är dygnen rubbad igen. Trappa ned succesiv är mitt bästa tips samt det viktigaste; att inte stressa upp sig över dygnsrytmen. Varför slösa bort en dag med att vara trött för att vara pigg dagen efter?!

Nej, trappa ned. Om man har möjlighet så sover man till 12 ena dagen. Andra dagen ställer man klockan på 10. Nästa dag på måndagen ex så kan man lätt gå upp kl 7 eller var det nu kan vara,

• Anonym (hjälp)

kom på att jag har theralen,har inte ens tänkt på att jag har det men det kanske får mig att somna????
    har inte använt det på länge så om jag tar 2ml då borde nog jag slockna rätt fort.

• kakmamman
    Anonym (hjälp) skrev 2010-12-11 01:36:16 följande:
    kom på att jag har theralen,har inte ens tänkt på att jag har det men det kanske får mig att somna????
    har inte använt det på länge så om jag tar 2ml då borde nog jag slockna rätt fort.
    Ja.. lägg dig i tid den kvällen =)
    sov ut och vakna i rimlig tid (men tidigt) på morgonen
  • Anonym (hjälp)

nää kunde inte somna fastän jag låg i sängen flera timmar,gav upp 9 imorse och kokade kaffe och åt frukost.
    har hållt igång lite och tvättat kläder,tagit en lång dusch.
    när tröttheten blev jobbig så satte jag på musik och gick o smådona......men snart ska jag lägga mig,ÄNTLIGEN!!
    ska ställa larmet så den ringer vid 10 imorgon.

Svar på tråden hur vända tillbaka dygnet?