• Susie

Röda små prickar runt munnen och under ögonen, som kommer och går!? (8,5 mån)

Hej!

Min dotter är 8,5 mån nu och har enda sen hon var ca 4,5-5 mån haft röda prickar runt munnen och under ögonen. Ibland är prickarna borta några dagar, men sen kommer de tillbaka igen. Tror det beror på att hon lätt blir torr när hon biter/o smaskar på allt medans hon dregglar osv...men prickarna under ögonen är ju samma. När jag smörjer henne med miniderm blir det bättre, men de försvinner inte helt. Jag fick då tips av bvc att pröva mildison för att se om det skulle kunna vara nån typ av eksem...men den verkar inte alls hjälpa, utan tvärtom. Eftersom hon inte har några prickar på kroppen så tror jag inte det har med allergi att göra direkt......men man undrar ju. Jag kan ju inte nu börja mixtra med att ta bort olika saker i maten osv för att försöka hitta vad det är....... men nån annan som har en bebis med samma prickar på samma ställen som smörjer o smörjer o smörjer?!
    När kan man göra ett pricktest hos läkaren? Nån med mer info?

• Svar på tråden Röda små prickar runt munnen och under ögonen, som kommer och går!? (8,5 mån)
  • josce

min dotter har haft precis samma... prickar runt mun å ögon... min bvc sköterska trodde det var nått hon åt... men hon var jätte fin på kroppan i övrigt....

men så en dag så var jag sjuk å ad-dropparna var slut... å jag kunnde inte hämta nya med en gång... å när hon inte fått dom på några dagar var hon jätte fin i ansiktet....

nu får hon inte dropparna längre å hon e jätte fin i ansiktet fortfarande...

jag har en bild på mitt krypin som heter "lite prickig men beslutsam" kolla gärna å se om det e liknande!!

lycka till

• hallonbåt

Mildisonet ska man inte smörja nära ögonen... det står på förpackningen... Så att du vet...

• Susie

Hej Josce!

Tack för ditt tips! Söt liten tjej ni har! Det är såklart svårt att se på bilden....men visst Jolina har små små röda prickar under ögonen och runt munnen......
    Lite nyfiken på vad BVC har sagt om att det måste varit AD dropparna?! Vad ger du henne då för AD droppar eller vitaminer istället?
    Har aldrig hört talas om det förrut men kanske skulle man testa och inte ge droppar några dagar, det kan väl inte skada?!

• Susie

Hallonbåt.....
    OJdå.... jag har nog inte smörjt under ögonen mer än en gång för jag har trott att det inte är bra...... tack ändå..vilken tur! Konstigt att BVC menade att jag skulle använda det, även där...hmmm

• Susie

Josce....
    När jag tänker på det så kan det ju vara så att det är AD-dropparna. Hon har haft prickar nu varje dag i lite mer än en månad..... och innan så blev det ju så att man ibland missade att ge AD-droppar pgv att jag och sambon inte visste ifall den ena eller andra gett henne droppar på morgonen osv....för ca 1 månad sen så bestämde vi att den som ger henne frukosten ger alltid AD-droppar..... så nu får hon dessa varje dag.
    Vad gav du för droppar? Vi ger med olja...... vad ger du istället?

• hallonbåt

Jaaa... det står på förpackningen i alla fall... så jag skulle inte göra det... Tycker också att det var konstigt att bvc sade att ni skulle använda det...

• josce

ja du.. läkaren tyckte jag var totalt dum i huve rent ut sagt... han hadde då alldrig hört talas om att det kunnde vara det så det kunnde de ju inte vara.... men jag vet ju själv vad hon reagerar på... å det e så uppenbart att det e dropparna...

har inte ersatt det med nått derekt... kanske skulle göra det men har inte hittat nått bra... om jag vore du sjulle jag prova att inte ge några dagar å se om det blir bättre... blir det de så prova att ge igen å se om prickarna kommer tillbaka....

om jag ska vara ärlig så tror jag det e ganska många som inte ger ad-droppar... man glömmer å så du vet!!!

• Susie

Nån annan med samma symtom?

• josce

jag har provat både oljebaserat å vattenbaserat... ingen skillnad...

• Odie

Min tjej har ocskå precis samma. Det har kommit och gått,,, men nu har hon varit prickig i över en månad, vissa dagarn massa, vissa bara litegran. Jättekonstigt.
    Det är inte ad dropparna.
    har provat utesluta röd mat men hon blir fortfarnade prickig.

Jag har ingen aning om vad det kan vara det är jättejobbigt.??

• Susie

Hej hej......
    Ja jag ska kolla med BVC om man kan göra nån typ av test.... Jolinas prickar är inte alltid Röda små prickar utan är oftast små "blämmor" prickar fast inte röda---- det är säkert typ hormonprickar av nåt slag som man inte kan göra nåt åt.
    AD-dropparna var det inte ialla fall.... tack o lov....testade att inte ge henne dem igår men det var som vanligt prickar.

Svar på tråden Röda små prickar runt munnen och under ögonen, som kommer och går!? (8,5 mån)