• Anonym

Förbannade migrän! Några tips?

Sonen och jag skulle åka pulka med några vänner idag men så vaknar jag med en vidrig huvudvärk och är på väg att spy. Jag tar mig till köket och försöker äta frukost så fort som möjligt fast jag inte har någon aptit. Jag tar två treo och sitter still och väntar på att anfallet kanske kan brytas men flera timmar senare så sitter jag här fortfarande. Vågar inte röra mig för mycket, då känns det som om någon slår en slägga i skallen på mig och jag är konstant spyfärdig.

Jag hatar verkligen detta. Sonen bygger lego men är förstås besviken för att pulkaturen fick ställas in, stackarn. Förhoppningsvis kan vi åka imorgon i stället. Vi skulle köpa en ny hjälm och dräkt till lussetåget idag också och kanske hinner vi innan affärerna stänger om attacken släpper. 

Jag har haft en bra period under några år när attackerna inte har blivit så illa. Förr i tiden kunde jag vara helt utslagen och spy i flera timmar. På sista tiden har de kommit när jag har mens. Det finns ett tydligt mönster. Jag måste ställa in mig på att ca tre dagar blir för jäkliga i samband med det. Igår var det inte kul på jobbet när jag fick knapra treo hela dagen och knappt kunde titta på datorskärmen p.g.a. ljuskänsligheten.

Jag får domningar i halva ansiktet och 'aurakänsla', ibland kan jag nästan sluddra lite när jag pratar. Oftast lyckas jag bryta attacken men det går ju inte när man vaknar mitt i.

Jag inser att jag måste skaffa riktig migränmedicin men är osäker på vilken som är bäst för min 'typ'. Har ni några rekommendationer? (Jag prövade Eeze förut men den bet inte på mig.)    

• Svar på tråden Förbannade migrän! Några tips?
  • Liniz77

Jag har en kompis som vände sig till en homeopat pga sin migrän o hon har varit helt besvärsfri i flera år nu...

• venture

Gå till husläkaren och få ordentlig migrän medicin utskriven.
    Det finns många bra att välja på.

• Trollsländan

Maxalt rapitab är suveräna! Det är smälttabletter som jag tar så fort jag får symptom, visserligen har det hänt att jag har haft en dunkande huvudvärk efter tabletten men det går ju att uthärda! Medicinen har jag fått utskriven av läkare.

• mimi66

En till här, som har perioder med fruktansvärd migrän. För mig har medicinen Imigran varit en räddning. Den finns i tablett, spray och injektion. Om du kräks då du har ditt anfall rekomenderar jag spray eller Injektion.
     Kan berätta att vid ett tillfälle då jag hade ett anfall, kunde jag 10 minuter efter injektionen vara ute och skotta snö. Näs-sprayen kan ta lite längre innan det släpper, men jag är så gott som alltid besvärsfri innom en ½ timme efter att jag tagit min spray. Bivärkningar finns i form av (spray) en besk smak i munen. Samt svettningar..
    Lycka till med ditt val av migrän medicin.

• Jesster

Receptbelagda tabletter är ju billigare men Apoteket har även en hel del receptfria bra nu.
    2 Alvedon och 2 Pronaxen tillsammans.
    2 Alvedon och 1-2 Zumo tillsammans.

Innan hade jag Maxalt rapitab på recept men dom hade så kort bäst-föredatum så jag är glad att receptfria funkar bra.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Chris Cross

Gå till vårdcentralen som kan ge remiss till neurologen för ordentlig medicinering!!!

Jag lider själv av auramigrän, men synbortfall och domningar som värsta problemet. Måttlig huvudvärk. Eftersom det inte är själva huvudvärken jag har problem med så finns det ingen akutmedicin jag kan ta som hjälper mot de där förbaskade hemska domningarna.

Efter att jag en period hade tre anfall i veckan fick jag äntligen remiss till neurologen som direkt satte mig på förebyggande med betablockerare! Vilken fantastisk medicin! Åt den i ett halvår men gav sedan upp den då jag fick totalt stopp i magen av den. Men den bröt min migränperiod och efter att endast ha haft en handfull anfall på hela våren har jag inte haft ett enda under hösten. Häromdagen fick jag ett anfall, det var väntat då jag varit så stressad då gubben min legat ordentligt sjuk. Så nu äter jag några veckor med betablockerare igen och hoppas migränen ska hålla sig lugnt.

Jag rekommenderar varmt förebyggande medicinering och sen är det också viktigt att ha ordentlig akutmedicin att ta. Lycka till och hoppas du får må bättre snart!

• Anonym

Jag har också fått betablockerare mot min migrän med väldigt bra effekt. Min migrän följer menstruationscykeln och är stressutlöst dessutom. Har gått från 5-6 anfall per månad till max 1. När jag får anfall tar jag Zomig nässpray, och det hjälper nästan alltid.
    När jag var gravid och ammande fick jag använda mig av en annan strategi, 2st Panodil, 1st 400mg Ibumetin och kaffe eller cola till.

• Anonym

Tack för alla goda råd!
    Migränen släppte sent på kvällen men jag hade känningar hela dagen igår. Fast det blev pulkatur ändå .
    Jag ska boka en tid med husläkaren och fråga om receptbelagda medel.Jag har det inte så illa att jag behöver något förebyggande tycker jag, då var det mycket värre när jag var yngre, utan något som snabbt bryter attacken.
    Jag undersöktes av neurolog och med kontraströntgen när jag fick mina första attacker i 20-årsåldern eftersom de ville utesluta hjärntumör men då fick jag bara Treocomp utskrivet och jag inser ju att det finns mycket bättre preparat.

Svar på tråden Förbannade migrän! Några tips?