• bonnieloveskim

de tre vise männen kom med gåvor till jesus... vad heter de, vilka gåvor och vart kom de ifrån?

Högtid eller regligion.. julen är ju en religös högtid och vi pratar mycket om den hemma.

Eftersom barnen nu frågar miljoner frågor om julkrubban vi köpte, och det är kul att berätta en hel del för dem, så undrar jag nu vad de tre vise männen heter?
    varifrån kom de och vilka gåvor hade de med sig?

om ni vet mer som tex vem som kom varifrån och hade med sig vad så är det kul..

• Svar på tråden de tre vise männen kom med gåvor till jesus... vad heter de, vilka gåvor och vart kom de ifrån?
  • honkie

kasper, jesper och jonathan. de kom med kalasbyxor, truckerkeps och haschpipa.

• Zygo

Knatte, Fnatte o Tjatte o de hade alla med sig tårta.

• bonnieloveskim
    honkie skrev 2010-12-11 18:10:53 följande:
    kasper, jesper och jonathan. de kom med kalasbyxor, truckerkeps och haschpipa.
    Zygo skrev 2010-12-11 18:11:58 följande:
    Hade jag varit ironisk så hade jag faktiskt lagt tråden i sandlådan.
  • bonnieloveskim
    abinito skrev 2010-12-11 18:09:28 följande:
    Kaspar, Melchior och Balthasar. De kom med guld, rökelse och myrra.
    tack vet du varifrån de kom ?Eller nån som vet?
  • Zygo
    bonnieloveskim skrev 2010-12-11 18:20:56 följande:
    Zygo skrev 2010-12-11 18:11:58 följande:
    Hade jag varit ironisk så hade jag faktiskt lagt tråden i sandlådan.
    Det där jag skrev är ju precis lika sant som något annat.
  • TrailerTrash

När Jesus var född i Betlehem i Judeen på kung Herodes tid, se, då kom visa män från Östern till Jerusalem och frågade: "Var är judarnas nyfödde konung? Vi har sett hans stjärna gå upp och har kommit för att tillbe honom." 

När kung Herodes hörde det, blev han förskräckt, och hela Jerusalem med honom. 
    Och han samlade folkets alla överstepräster och skriftlärda och frågade ut dem, var Messias skulle födas. 
    De svarade: "I Betlehem i Judeen, ty så är skrivet genom profeten: Du Betlehem i Juda land, inte är du minst bland Juda furstar, ty från dig skall utgå en furste, som skall vara en herde för mitt folk Israel."

Då kallade Herodes i hemlighet till sig de visa männen och frågade ut dem om när stjärnan hade visat sig. Sedan skickade han dem till Betlehem och sade: "Gå och sök noga efter barnet, och när ni har funnit det, underrätta mig, så att även jag kan komma och tillbe det." 

De lyssnade till kungen och begav sig i väg. 

Och se, stjärnan som de hade sett gå upp gick nu före dem, tills den stannade över den plats där barnet var. När de såg stjärnan, uppfylldes de av mycket stor glädje. Och de gick in i huset och fick se barnet med Maria, dess mor. Då föll de ner och tillbad det, och de tog fram sina skatter och överlämnade gåvor till barnet: guld, rökelse och myrra. 

Och sedan de i en dröm hade blivit varnade för att vända tillbaka till Herodes, tog de en annan väg hem till sitt land.

• carolinae

Det står att de kom från Österland, men ungefär vad vi idag kallar Iran/Irak. Det vill säga både det som varit Babylonien och Persiska riket...

Myrra är en slags kåda som kommer från myrraträdet. Det luktar gott och kunde användas som parfym.

Svar på tråden de tre vise männen kom med gåvor till jesus... vad heter de, vilka gåvor och vart kom de ifrån?