• Rosdraken

När kan man börja duscha sin bebis?

Jag har funderat på en sak sen vår tjej som nu är snart 7 månader började att sitta bra själv utan stöd.

Det jag funderar över är när man kan börja använda duschen i stället för badbaljan då jag har en dålig rygg skulle det underlätta mycket för mig (är ensam hemma när hon badas oftast då pappan har lång resväg till/från jobb).

Men jag vet inte hur jag gör det bäst när jag introduserar duschen och hur jag ska lägga upp det när det blir rutin. Jag vill inte ha för bråttom heller har försökt googla men hitta inte riktigt något bra svara.

Så ni som duschar med era barn, från vilken ålder? och sittter den lille själv på golvet och ni sjöljer av med duschen eller har ni h*n i famen och duschar tillsammans?

Blev kanske snurrigt med hoppas ni förstår mina frågor Skrattande

Sonja 20/5-10 BF 1/6-11
  • Svar på tråden När kan man börja duscha sin bebis?
  • älskarlivet81

Det kan man väl göra från vilken ålder som helst? Vi kommer börja göra det nu, vår dotter är 6 månader, men hade kunnat göra det innan också, då hon suttit i sin barnstol sen hon var 4 månader. Vi har alltså en vit barnstol från ikea, en sådan i plast. Den kommer hon sitta i när vi duschar.

Går man på babysim så duschar man alltid tillsammans och då kan barnet vara så litet som 12 veckor. 

• Ema86

har hänt att jag sätter ner henne i sin badbalja o "duchbadar", dvs. spolar av o tvättar bara.
    annars när hon va pytte så hade jag en duschhjälp .. det är en "liggstol" till småbebisar. o det hände att jag satte na i den på golvet i duchan o spolade oxå. det har gått bra för mig iaf.

• sasan

när mina barn kunnat sitta själva har jag satt dem i duschkabinen eller badkaret och satt på duschen med lätt stråle, de tycker det är jätteskoj och plaskar och har sig :) ibalnd får de duscha själva och ibland tillsammans med mig. Mina barn har väl duschat från 7 mån tror jag ungefär så det är bara att prova, de flesta barn gillar ju vatten! sätt på duschen först med lite vatten och lagom temp och sen sätter du henne bara på golvet. sen när de blir vana brukar de inte bry sig om vatten i ansiktet osv, då är det bara att köra på!

• Rosdraken

va bra var lite osäker på om hon var för liten då jag har tyckt att dusch strålarna kan upplevas som lite otäcka innan men nu tror jag kanske hon skulle klara av det lite bättre. är ju lättare att ta med henne när man själv ska duscha i alla fall än att hålla på med badbalja osv. Sen är det ju lättare för mig med när man kan sätta ner henne i någon min för att tvåla in sig mm.

Då kan jag i alla fall börja med att introdusera duschen här hemma utan dåligt samvete. tex på en simhall finns det ju bara duschar med.

Sonja 20/5-10 BF 1/6-11
  • Cia o krabaten

Jag duschade med mina från start.
    Bara man sänker duschen så att det inte sprutar högt från huvudet utan mer på kroppen.
    Akta dig för tvål bara, det blir halkigt att hålla i bebis då  

• sommartjejen1

har en pojke på 4 månader han badar både i badbljan och duschar antingen med mig eller med min sambo...så fort han kan sitta bra själv utan stöd så blir det duschen där han får sitta-.testa att duscha med ditt barn några gånger så han vänjer sig sen kan han ju sitta där själv

• Rosdraken

jag testade nu sist jag duschade och hon gnällar alltid vid bad i badbaljan och nu var det ungefär samma gnäll så hon gillade det ju inte men hon var inte jätte ledsen i alla fall. Satte ner henne vid in tvålning eller la ner henne när hon inte ville sitta. Försöker leta efter en duschstol för barn nu hittat en på tradera tror det kanske blir lite lättare eller är det onödigt när hon sitter själv? Hon är ju inte super stadig men det blir ju bättre o bättre hela tiden (hon är ju bara snart 7 mån).

Sonja 20/5-10 BF 1/6-11
  • saarvitossan

Jag har duschat med min dotter i famnen ända sedan hon var nyfödd. Hon fullständigt älskar det, blir alldeles avslappnad, seg och go :)

• Sulfur76

har duschat med mina barn från start har dem i famnen och nu vid 4 mån så sitter hon även i sin matstol från ikea

Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar, vi lånar den av våra barn!
  • Rosdraken

har testat nu vid 5 tillfällen och även köpt en duschstol då vår barnstol i köket är i trä (tripp trapp) kännde den inte så bra och tung att släpa upp på övervåningen till duschen inte minst.

Hon gråter/gnäller sig igenom duschandet men är inte jätte ledesen eller hysterisk så vi fortsätter för hon brukar gnälla när hon badade med.
    Så varvar med stolen och famnen som hon mest föredrar men även där är det mindre roligt mellan varven.

Men en fråga duschar ni själva samtidigt eller bara barnet? Nu har jag bara tagit henne eftersom det känns som hon skulle bli svår att hålla om jag tvålade in mig med. Men den stunden kan hon ju kanske sitta i duschstolen även om hon blir lite ledsen med. Men skulle va intressant att hör hur ni gör där

Sonja 20/5-10 BF 1/6-11
  • sahara sahara

Vi har duschat tillsammans från första början. Barnet älskar det! Oftast duschar en av oss med henne i famnen och så tar den andra emot och torkar medan den första duschar färdigt själv. Men visst funkar det att vara ensam också. Hon vill inte sitta på golvet i duschen själv och bli intvålad, men om man sitter där med henne så tycker hon att det är jättekul. Vi har också en matstol i badrummet som hon sitter i i duschen ibland, framför allt om jag är ensam med henne.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Pappa2006

Vi har duschat med alla ungarna redan från första veckorna. Vi hade en ganska stor dusch och det har fungerat bra att lägga en handduk på golvet som dom kan ligga på innan de klarar av att sitta. Det enda som varit krångligt, var den gången i november som jag testade att duscha med alla tre själv. Trångt var det, men rena blev dom och dom tyckte bara att det var roligt att trängas med varandra och plaska på.

Svar på tråden När kan man börja duscha sin bebis?