• Stealth

Bilbomb/brand i stockholm city

Någon som är på plats? Någon som kan verifiera något som polisen säger?
    Just nu rapporteras det alltså om en explosion, en brand och en död person. Först var det fyrverkerier, sen en bomb under bilen och nu gasoltuber. Den andra bilbranden och den döda personen 300 meter från första platsen är i nyhetsinslaget nu 19.00 väldigt nedtystat.

Så, vad tror vi, terroristbrott? Olycka? Den döda som visades i inslaget hur bekräftades det att han var död utan att pulsen togs, de la över en filt direkt i filmen. Är han verkligen av på mitten?

Ah frågor frågor!

• Svar på tråden Bilbomb/brand i stockholm city
  • Stealth

det var inget han var av på mitten såg jag nu.

• Stealth
    LadyLi skrev 2010-12-11 19:34:04 följande:
    www.flashback.info
    Jag vet, jag såg bilden där. Jag vill(e)?dock diskutera här, fast det kanske är meningslöst.
  • Argo

Lär nog inte bli särskilt lång tråd här på FL, nä. 

Fast signaturen Amatullahs åsikt om saken hade varit spännande att höra.

En självmordsbombare mitt i julrushen på Drottninggatan bara minuter efter att TT mottagit ett islamistiskt dödshot mot Sverige och svenskarna.

• Stealth
    Argo skrev 2010-12-11 22:43:02 följande:
    Lär nog inte bli särskilt lång tråd här på FL, nä. 

Fast signaturen Amatullahs åsikt om saken hade varit spännande att höra.

En självmordsbombare mitt i julrushen på Drottninggatan bara minuter efter att TT mottagit ett islamistiskt dödshot mot Sverige och svenskarna.
    Ja, och årets klantigaste självmordsbombare med (som tur var)
    har du kollat på expressens livesändningar?

Tror du att det är flera i ett nätverk? Jag tror att det är en ensam dåre...
  • Argo
    Stealth skrev 2010-12-11 22:48:58 följande:
    Ja, och årets klantigaste självmordsbombare med (som tur var)
    har du kollat på expressens livesändningar?

Tror du att det är flera i ett nätverk? Jag tror att det är en ensam dåre...
    Nä, jag kollar inte på sådana bilder. Jag gick förbi bägge platserna bara häromdagen - det är nära nog för mig i mitt verkliga liv.

SÄPO varnar mest av allt för självradikaliserade muslimer. Det här verkar vara en sådan. Klantigt gjorda spikbomber och möjligen en bilbomb av gasoltuber därtill.

Det finns ingenting som tyder på några större resurser bakom men det räcker ju faktiskt med en islamist som har lite "tur". Det kommer nya försök.
  • tjej87

Jag tycker det är läskigt, min lillebror bor precis där bilbomben sprängdes... Har inte fått tag i honom för att höra om han vet nått om det eller om han ens var hemma när det hände.

• Argo
    tjej87 skrev 2010-12-11 23:15:53 följande:
    Jag tycker det är läskigt, min lillebror bor precis där bilbomben sprängdes... Har inte fått tag i honom för att höra om han vet nått om det eller om han ens var hemma när det hände.
    Vilket är en av effekterna dessa islamister vill uppnå.

Svenskarna skall tycka att det är läskigt och obehagligt och då kanske vi ger efter för deras krav på att fängsla Vilks (och döda honom?) samt allt annat som de räknar in i "kriget mot islam".
  • tjej87
    Argo skrev 2010-12-11 23:23:57 följande:
    Vilket är en av effekterna dessa islamister vill uppnå.

Svenskarna skall tycka att det är läskigt och obehagligt och då kanske vi ger efter för deras krav på att fängsla Vilks (och döda honom?) samt allt annat som de räknar in i "kriget mot islam".
    Jo, det är ju klart att det är det dom vill. Dock vill jag inte göra något med herr Vilks för jag har lekt en massa vid Nimis som liten :D

Vet man förresten ens om det är en islamist ännu eller är det bara rykten?
  • Micke
    tjej87 skrev 2010-12-11 23:32:45 följande:
    Jo, det är ju klart att det är det dom vill. Dock vill jag inte göra något med herr Vilks för jag har lekt en massa vid Nimis som liten :D

Vet man förresten ens om det är en islamist ännu eller är det bara rykten?
    "

Cirka tio minuter före explosionerna skickades ett mejl till TT, även adresserat till Säpo, där en man vänder sig till ”Sverige och svenska folket”.

Han hänvisar till den svenska tystnaden kring Lars Vilks målningar, de svenska soldaterna i Afghanistan och säger att "nu ska era barn, döttrar och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dör."

- Våra aktioner kommer att prata för sig själva. Så länge ni inte slutar ert krig mot islam och förnedrande mot profeten och ert dumma support till grisen Vilks, säger mannen.

Därpå uppmanar mannen alla muslimer i Sverige att "sluta fjäska och förnedra er". Han avslutar meddelandet med ännu en uppmaning till "alla mujahedin i Europa och Sverige":

- Nu är det dags att slå till, vänta inte längre. Kom fram med vad än ni har även om det är en kniv och jag vet att ni har mer än en kniv att komma med. Frukta ingen, frukta inget fängelse, frukta inte döden.

• tjej87
    Micke skrev 2010-12-11 23:35:33 följande:
    "

Cirka tio minuter före explosionerna skickades ett mejl till TT, även adresserat till Säpo, där en man vänder sig till ”Sverige och svenska folket”.

Han hänvisar till den svenska tystnaden kring Lars Vilks målningar, de svenska soldaterna i Afghanistan och säger att "nu ska era barn, döttrar och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dör."

- Våra aktioner kommer att prata för sig själva. Så länge ni inte slutar ert krig mot islam och förnedrande mot profeten och ert dumma support till grisen Vilks, säger mannen.

Därpå uppmanar mannen alla muslimer i Sverige att "sluta fjäska och förnedra er". Han avslutar meddelandet med ännu en uppmaning till "alla mujahedin i Europa och Sverige":

- Nu är det dags att slå till, vänta inte längre. Kom fram med vad än ni har även om det är en kniv och jag vet att ni har mer än en kniv att komma med. Frukta ingen, frukta inget fängelse, frukta inte döden.

Ja, stämmer det mailet så verkar det ju vara en islamist iaf...
  • Micke
    tjej87 skrev 2010-12-11 23:38:34 följande:
    Ja, stämmer det mailet så verkar det ju vara en islamist iaf...
    jo
  • Stealth
    Argo skrev 2010-12-11 23:30:41 följande:
    Finns ju två trådar om bomberna.

HÄR sitter alla de förväntade FL:arna och ägnar sig åt full "damage controll" just nu och förminskar, förvanskar, dunkar rygg och ironiserar så gott de kan:

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m56095012.html
    Underbart. Jag ska inte ta ifrån trådstarten lyckan över att ha varit först

Jag somnade tillslut igår men lyssnade på presskonferensen imorses. Polisen tiger mer än vad de gjorde igår, de var mer detaljrika igår av någon anledning.

Beror det på mer  presstränad polis att vi nu får mindre men bättre information?
Svar på tråden Bilbomb/brand i stockholm city