hjälp hopplös bonusmamma att få ordning!
Jag är sedan ett år tillbaka bonusmamma till en treårig flicka. Vad jag anser har vi en god relation till varandra, vi busar, leker och har kul. Men när det kommer till att lyssna är våran relation helt omöjlig. Flickan är otroligt beroende av uppmärksamhet (vilket jag mycket väl förstår att barn är i den här åldern) och hon får uppmärksamhet hela tiden. Trots detta kräver hon mer och mer och att bli tillsagd blir för henne att upprepa den tillsagda händelsen tills dess att hon tar till gråten.
Jag känner mig hemsk som bonusmamma som inte kan få ordning på detta och både jag och pappan kämpar med olika metoder för att hitta någon som kan passa. Vi båda vill ha lek och bus, men också ordning och reda när det behövs. För att exemplifiera detta så kan det handla om att hon klättrar i garderoberna. En av oss säger till en gång och ingen förändring sker. Tillsägelse en gång till med samma utgång. Den tredje gången lyfts hon bort från själva "problemet" och då blir hon helt hysterisk, gråter, sparkar och skriker. Försöker man lugna ned henne blir det bara värre, vilket gör att ingenting verkar ge vidare resultat. Under gråten är hon dessutom helt okontaktbar vilket gör att lugnande ord för att få ner det hysteriska stadiet inte ger någon verkan.
Jag vet att både jag och hennes pappa blir frustrerade av detta, vilket i sin tur påverkar hela våran lilla familj. Ni som har erfarenheter av liknande karaktär, eller vet råd som jag behöver veta, hjälp mig! Jag vill att våran lilla flicka ska få lugn och ro, och att vi alla ska kunna jobba med detta.