När försvinner foglossningen?
Min baby är nu snart fyra månader och jag har fortfarande ont av foglossning.
Hur lång tid tar det innan det blir bra igen?
Min baby är nu snart fyra månader och jag har fortfarande ont av foglossning.
Hur lång tid tar det innan det blir bra igen?
Min dotter är 18 månader och jag kan fortfarande känna av min foglossning. Så det är nog väldigt olika från person till person.
Det är ju väldigt olika, vissa blir ju aldrig helt bra, andra har i några år, ytterligare andra i några månader. Det är jätteviktigt att man vilar bäckenet och inte överanstränger det om man får ont, först om bäckenet får vila så kan det läka. Ibland kan det tydligen "läka ihop" fel om man snedbelastar bäckenet..
Jag överbelastade mitt bäcken bara några dagar efter förlossningen då jag bar henne i sjal till och från affären (någon km i tung uppförsbacke) vilket var totalt idiotiskt fattar jag ju i efterhand, tror det är mycket därför som jag hade foglossning så pass "länge". Nu är hon snart 4 månader och det var nog ett par veckor sen jag sist kände att jag hade ont.. men jag bär henne i sjal och har börjat bära lite mer nu och har som sagt inte fått ont av det jag burit nu på sistone! Men det är väldigt lätt hänt att överbelasta särskilt när det finns syskon också, jag var ju tvungen att bära hennes storasyster, både före och efter förlossningen, lite då och då.. lyfta upp osv, för att inte tala om att dra barnvagn...
Jag tycker du ska ta det på allvar och se till att få ordentlig träning som är mild mot bäckenet, du kanske gick hos sjukgymnast innan förlossningen? Jag har i första hand sett till att vila mycket och bära lite, pappan har fått dra ett stort lass, sen har jag egentligen inte tränat mer än bara vanliga knipövningar och långsamma promenader. Jag har inte vågat träna mer än så... och det verkar ju som sagt ha fungerat rätt bra *peppar peppar*
"Om man belastar bäckenet fel under läkningsperioden kan det störa läkningen och göra att besvären blir långdragna. Man ska till exempel undvika att lyfta barnvagnsinsatser och bära äldre syskon på höften den första tiden. En del kvinnor kan ha problem ända upp till något år efter förlossningen med vissa rörelser."
"Om besvären är kvar efter tre månader är det viktigt att man tar det på allvar, inte minst om man planerar att bli gravid igen. Man bör boka ett besök hos sjukgymnast, helst samma person som man träffade under graviditeten, för att få råd om hur man går vidare. Ofta kan man behöva träna och anpassa sina rörelser för att avlasta bäckenet."
vard.vgregion.se/sv/Sjukdomar-och-besvar/Sjukdomar/Sjukvardsradgivningen/&ChapId=36817
Just det, nu när jag bär (särskilt när jag går snabbt) så kan jag känna av det i höfterna, att musklerna blir överansträngda. Tänkte först om det berodde på foglossningen, men det känns som sagt i musklerna och inte i bäckenet och det tar jag som positivt för det känns som att det betyder att min kropp är så pass läkt att det nu är musklerna som får jobba och inte själva bäckenbenet! Innan så kände jag istället enorm belastning på framsidan av bäckenet när jag gick mycket med henne i sjalen, kändes fruktansvärt obehagligt... men nu är det som sagt musklerna som får jobba mest tror jag