• goldfish

sundaville... skötsel???

Fick en blomma för ett år sen som heter sundaville.
    Den har växt otroligt mycket, och blir bara större å större men kommer den någonsin att blomma igen?
    Vet någon hur man sköter om den på bästa sätt för att kanske få den lite "grövre" och för att den ska kunna blomma igen?

• Svar på tråden sundaville... skötsel???
  • VIXIE

Är det möjligtvis en bägarranka(rosa el vita blommor och klättrar på en ställning?)
    Dipladenia sundaville i så fall,har du kvar ettiketten?
    Vixie

• goldfish

Ah vixie!

Någon som svarat!!!

Nej tyvärr har jag inte kvar etiketten, visste inte ens vad det var för blomma förrän jag såg den på ett foto jag hade i datorn.
    Med maximal zoom kunde jag se att det stod sundaville på etiketten... kanske är en bägarranka, ska kolla på nätet nu när jag har ett svenskt namn på den.
    Jag har för mig att det var röda blommor på den, men det kan kanske ha varit mörkrosa för iallafall så är det en klätterväxt som nu täcker hela köksväggen.

• goldfish

Ja, precis den jag menar!
    Precis det du skriver passar perfekt på beskrivningen också.

Har ni några själva och har ni fått dem att blomma igen?
  • Mausiii

Jag skulle skaffa extra belysning på timer till den, speciellt nu när det är mörkt ute.
    Till vären skulle jag plantera om den, klippa ner den lite och ge den flytande gödning vid varje vattning under vår och sommar. Då skulle det nog bli fart på den.

• goldfish

Det gjorde massor att få veta vad den heter på svenska, och jättebra länkar mausii.
    Tack!

Svar på tråden sundaville... skötsel???