• heleneuz

Vill jobba som undersköterska på sjukhuset!

Jag läser till undersköterska och är på min andra termin...
    Just nu praktiserar jag på röntgen på sjukhuset och det är ganska kul....Första terminen praktiserade jag på ett äldreboende...
    Men jag tycker detta passar mig mer att jobba på sjukhuset..
    Hur är det? ...tar dem in undersköterkor till sjukhuset och vilka avdelningar då?....för på röntgen anställer dem inga fler undersköterskor utan det jobbar gammla undersköterskor där...
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vill jobba som undersköterska på sjukhuset!
  • Bast

Nu vet jag ju inte hur arbetsläget är där du bor, men som det ser ut idag där jag bor är det inte helt lätt att komma in som ny undersköterska på lasarettet. Jag passade på när jag gjorde min sista praktik och fick då ett vikariat. Sedan är det lättare, för då har man redan foten inne.
    Den avdelning jag jobbade på var en medicinsk akutvårdsavdelning, så jag tror inte att det finns några särskilda begränsningar för vilken avdelning man kan få jobb på. Största problemet är nog snarare att de gamla undersköterskorna har jobbat där länge utan att byta arbetsplats, och de blir nog kvar tills pension...
    Men jag tycker absolut att du kan höra med chefen om möjlighet till tjänst efter avslutad utbildning! Sen kanske det finns någon sorts pool elelr resurs du kan höra med, om inte annat för möjligheten till timkort. Tyvärr verkar det som att det är svårt att få en fast tjänst om man jobbar som uska, men vik eller timkort är iallafall en inkörsport, så då är det lättare senare.

• annica26

Hejsan,passa på att göra praktik på nån avdelning som du är intresserad utav så söker du sedan sommarjobb där...då är det ganska så stor chans att du får sommarjobb till att börja med och sedan vara kvar som timanställd,och då kan du ju höra dig för på andra avdelningar oxå.Men jag tror att det är lättast att söka sommarjobb först.Lycka till....är själv undersköterka och skötare och jobbar inom psykiatrin på sjukhuset.

Svar på tråden Vill jobba som undersköterska på sjukhuset!