• Anonym (Trötta morsan)

hur länge behöver bebisar äta på natten?

Jag har två "problem"

Första är att min sju månaders dotter vaknar flera gånger per natt, 99% för att nappen har åkt ut och det brukar bli bra och hon somnar om när man stoppat in den igen..

Det är inte alltid som hon somnar med nappen men efter kanske 4-5 timmar efter att hon somnat för natten vaknar hon och vill oftast äta eller ha nappen. Där kommer vi in på problem nummer 2. Moa äter fortfarande under natten och det blir 1-2 gånger. Oftast runt midnatt och sen igen vid 5 på morgonen. Jag försöker nästan alltid få henne att somna om med nappen, men jag måste även byta blöjan för hon pinkar nå fruktansvärt under natten. Då är det oftast som hon inte nöjer sig med nappen.

Hon äter jätte mycket under dagen men vill ändå äta på natten. Ska jag vänta ut henne med maten och fortsätta mata henne. Sen hur ska jag göra med nappen? Det kan ibland bli att jag måste gå upp 8-10 gånger per natt (om det är en riktig jobbig natt) för att stoppa in nappen.

Såhär har det inte alltid varit ut blivit den senste månaden.

• Svar på tråden hur länge behöver bebisar äta på natten?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Din dotter beter sig helt ålder-adekvat!
    Väldigt ofta får barn i hennes ålder problem med störd sömn, även de barn som tidigare sovit "hela" natten. Detta beror normalt på en kombination av att de utvecklas (motoriskt och psykosocialt) och att de har upprepade perioder av ytlig sömn. 

Detta kan yttra sig i att barnet vaknar till ur sin ytliga sömn p g a något har förändrats sedan de somnade. Antingen kan de ha tappat nappen eller så har de snurrat runt i sömnen. Hur som helst märker det också att mamma och/eller pappa inte finns där. Genast signalerar barnet efter föräldrarnas uppmärksamhet och närhet. Skillnaden mot förut är alltså att barnet tidigare kunde somna om själv, men nu är det återigen i behov av att bekräfta föräldrarnas närvaro=trygghet. Denna fas kan pågå under en några veckor eller månader, men den går över!

Min erfarenhet är att man inom varje familj måste komma fram till hur man skall hantera detta. Att hålla fast vid läggningsrutiner och inte börja erbjuda mer mat nattetid brukar vara värdefullt. Kan man dessutom ta ut nappen precis innan hon somnar brukar det underlätta. Erbjud också en snuttetrasa eller en nalle som hon kan använda som ett  övergångsobjekt, som hon kan trösta sig med. 
    Många familjer väljer att låta barnet sova nära föräldrarnas säng, så att de inte behöver göra några större ansträngningar nattetid. Dessutom kan det vara värt att dela upp nätterna, så att en får sova (hyfsat) ostört. 

Nåväl, er dotter behöver mycket närhet och trygghet och tillåtelse att vara klängig. Lek mycket titt-ut på dagarna, det ökar förståelsen för att saker som inte syns finns kvar!

MVH Christine

Svar på tråden hur länge behöver bebisar äta på natten?