• Anonym (Fattiglappen)

Snål eller fattig?

Jag börjar fundera om det är nåt fel på mig. Är jag för snål? Jag har ett realtivt stort sparkonto, men låg inkomst. Självklart skulle jag vilja shoppa nya fina saker hela tiden. Jag skulle gärna vilja leva som värsta Hollywoodfrun, men jag känner faktiskt att jag inte har råd. Trots det har jag råd att lägga undan lite pengar varje månad. Tänker att det är viktigare att ha en ordentlig buffert ifall nåt skulle hända. Har ingen bil utan cyklar eller åker buss dit jag ska. Visst är det lite jobbigt när jag ska handla mat och så, men allt går.

Idag kände jag att jag blev lite ledsen när jag var ute och shoppade med mina kompisar. Skulle köpa en ny nattkräm och de skulle visa mig vilka de använder. Det var bara de dyraste krämerna och jag sa att jag absolut inte ville betala 300 kr för en liten burk kräm. De tyckte att jag var galen som köpte den billigaste Olay. Såhär är det hela tiden, jag börjar känna mig utanför. Visst kan jag köpa såna krämer, men det känns fel. Jag köper de flesta kläder på HM och liknande, Lorealsmink istället för Dior osv. Jag tycker inte direkt jag klär jag fulare än det andra. Jag kollar noga så att det är nåt som ser bra ut på mig. Ibland köper jag nåt dyrare, men det är inte automatiskt finare tycker jag. Är jag för snål tycker ni? Vad lägger ni era pengar på? Jag känner att jag inte vill följa med ut och shoppa längre nu. Känner mig som en fattig liten kyrkråtta alternativt en riktig snålis.

• Svar på tråden Snål eller fattig?
  • Some

Har du ett sparkonto är du inte fattig. Så frågan är snarare snål eller ekonomisk. Snål är du om du förvägrar dig själv saker du behöver för att det kostar för mycket. Att välja ett billigare plagg som är lika snyggt är att vara ekonomisk.

• Elinb90

Jag lägger inte heller mkt pengar på krämer och sånt. Onödigt tycker jag med! Det är ju märket som oftast kostar. Hm duger fint och har lätt de snyggaste kläderna :D. Jag handlar hellre fem snygga plagg på hm ist för ett snyggt med ett finare märke. Du är inte snål kan du hälsa dem! Du är ekonomisk ju. Dessutom kan du ju unna dig något dyrare och mer behövligt om du vill. Jag tycker du är smart! Haha, undrar vad de skulle tycka om mig som helst fyndar på tradera ;)

• Anonym (Fattiglappen)
    Some skrev 2010-12-11 22:08:39 följande:
    Har du ett sparkonto är du inte fattig. Så frågan är snarare snål eller ekonomisk. Snål är du om du förvägrar dig själv saker du behöver för att det kostar för mycket. Att välja ett billigare plagg som är lika snyggt är att vara ekonomisk.
    Nä fattig är jag inte, det var fel uttryckt. Däremot känner jag att har mycket mindre pengar än alla vi umgås med. Jag börjar skämmas. Skulle jag köpa dyra krämer och märkeskläder skulle jag inte ha ett öre på sparkontot.

Lite intresserad hur andra resonerar. Är det viktigt att lyxa lite i tillvaron även om man då inte har nåt sparande?
  • Anonym (Fattiglappen)
    Elinb90 skrev 2010-12-11 22:09:09 följande:
    Jag lägger inte heller mkt pengar på krämer och sånt. Onödigt tycker jag med! Det är ju märket som oftast kostar. Hm duger fint och har lätt de snyggaste kläderna :D. Jag handlar hellre fem snygga plagg på hm ist för ett snyggt med ett finare märke. Du är inte snål kan du hälsa dem! Du är ekonomisk ju. Dessutom kan du ju unna dig något dyrare och mer behövligt om du vill. Jag tycker du är smart! Haha, undrar vad de skulle tycka om mig som helst fyndar på tradera ;)
    Haha skönt att höra att man inte är ensam. Blev så förvånad idag när de köpte en massa saker i affärerna som jag vet man kan få betydligt billigar på nätet liksom. Jag tycker absolut det är värt det är kolla runt efter bästa pris.

Folk handlar säkert massor på Tradera, men jag tycker aldrig man hör talas om det. Inte bland mina vänner iaf.
  • MajaVira

För mig är skillnaden mellan snål och ekonomisk att om man är snål så köper man inte sånt som man egentligen behöver. Är man ekonomisk tänker man på vad man gör med sina pengar men ser till att köpa det man vill ha och faktiskt behöver i "lämplig" prisnivå. Smink etc från Dior är ju nödvändigtvis inte bättre än Olay, så där skulle iallafall inte jag tycka att Dior är värt vad det faktiskt kostar.

• Some
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2010-12-11 22:11:28 följande:
    Nä fattig är jag inte, det var fel uttryckt. Däremot känner jag att har mycket mindre pengar än alla vi umgås med. Jag börjar skämmas. Skulle jag köpa dyra krämer och märkeskläder skulle jag inte ha ett öre på sparkontot.

Lite intresserad hur andra resonerar. Är det viktigt att lyxa lite i tillvaron även om man då inte har nåt sparande?
    Att känna sig fattig i relation till andra kan man såklart göra utan att faktiskt vara fattig.

Jag tycker det är viktigt att lyxa till det lite då och då även om jag är mammaledig och inkomsten är låg. Men lyx för mig är inte dyra krämer eller kläder, sånt intresserar mig inte. Lyx för mig är att ta ett bad i lugn och ro, gå på teatern med maken, ett par bitar riktigt fin choklad. Vardagslyx är the shit.
  • Anonym (Fattiglappen)
    MajaVira skrev 2010-12-11 22:18:53 följande:
    För mig är skillnaden mellan snål och ekonomisk att om man är snål så köper man inte sånt som man egentligen behöver. Är man ekonomisk tänker man på vad man gör med sina pengar men ser till att köpa det man vill ha och faktiskt behöver i "lämplig" prisnivå. Smink etc från Dior är ju nödvändigtvis inte bättre än Olay, så där skulle iallafall inte jag tycka att Dior är värt vad det faktiskt kostar.
    Bra beskrivet.

Nä jag tycker ju inte heller att man behöver det dyraste sminket eller krämerna. Vet inte om de ser så mycket vackrare ut med sina krämer, så jag blir arg på mig själv som skäms
  • Anonym

Är lite som du, TS. Köper normalt inte jättedyra märkeskläder. Har nått par vinterskor och nån vinterjacka som inte var helt billiga. Samtidigt har jag aldrig frusit om fötterna i de skorna och även vinterjackan är riktigt gosig.

Pengarna jag spar på att köpa billiga/begagnade baskläder har jag då till att köpa saker som jag verkligen vill ha som jag annars inte skulle haft råd med. Ett exempel är den bärbara datorn jag köpte när jag pluggade. Sparade stenhårt, levde fattigt och köpte knappt några kläder på nästan ett år men det slutade med att jag hade råd att köpa min drömdator.

• Anonym (Fattiglappen)
    Some skrev 2010-12-11 22:23:25 följande:
    Att känna sig fattig i relation till andra kan man såklart göra utan att faktiskt vara fattig.

Jag tycker det är viktigt att lyxa till det lite då och då även om jag är mammaledig och inkomsten är låg. Men lyx för mig är inte dyra krämer eller kläder, sånt intresserar mig inte. Lyx för mig är att ta ett bad i lugn och ro, gå på teatern med maken, ett par bitar riktigt fin choklad. Vardagslyx är the shit.
    Tycker det är så skönt att läsa att jag kanske inte är så konstig ändå. Jag behöver inte det dyraste för att lyxa till det.
  • Päron1986

Jag handlar på hm, lindex osv.
    Har aldrig ägt ett märkesplagg vad jag vet,
    sminket kan jag lägga lite mer pengar på, tex en foundation för 250-300kr men då håller den minst ett halvår-ett år för mig!

skor - köpte nyss nya för 800 å tyckte att jag lagt ut MYCKET pengar..
    träffade en kompis idag, hon hade betalat 1700kr å tyckte hon kom undan billigt..
    men jag älskar mina skor ändå, de är satans bekväma :)

jag handlar efter plånbok och har aldrig förstått mig på det här märkesjagandet...

Svar på tråden Snål eller fattig?