• smulanC

min 15 månaders sover så Dåligt!!!! HJÄLP!!

Min lilla tjej på 15 månader är en jätteglad och sprallig liten krabat. Vi har bra rutiner med fasta mat och sovtider hela dagen. men nätterna är ett STORT problem.
    för det första så vaknar hon cirka 3-6 gånger per natt (somnar vi halv åtta på kvällen och sover till sju på morgonen) och vill att man sätter in nappen. men är det bara det så klassas det som en "bra" natt. Såna nätter inträffar tycärr inte så ofta då hon bara vill ha nappen.
    under en viss period somnade hon bara om när hon fick ligga på vårat rum med oss i sängen. just nu fungerar inte ens det, hon ligger bara och rullar runt och drar mig i håret.
    nu för tiden vill hon bli upptagen och då blir hon tyst direkt. men jag måste sitta och vagga henne i famnen minst en halv timma innan jag kan lägga ner henne, annrs vaknar hon direkt igen. och såhär kan jag göra flera gånger per natt.
    det känns som att hon är så orolig och kan verkligen inte komma till ro..
    och nu känns det som att vi har provat allt. vaggat henne, låtit henne ligga kvar i sängen och lugna ner henne, låtit henne ligga i vår säng.. känns som att ingeting hjälper!!
    Har inte sovit en hel natt på cirka ett år.. jag är verkligen i desperat behov av tips!!!
    Hur ska jag göra när hon vaknar på nätterna?
    Hur ska jag få henne att känna sig trygg?
    TACK!!!

• Svar på tråden min 15 månaders sover så Dåligt!!!! HJÄLP!!
  • Detta är jag

min e likadan. också 15 mån. Var vaken 2 timmar inatt. jag håller på att dö! Så jag hänger här för tips..

• Snuvan

Min 13 månaders är likadan, fast det svåraste är att få honom att somna på kvällen. Men han stälelr sig upp på en gång på natten när han vaknar. Kan ta upp mot en timme innan han somnar om i vår säng, men vi sover riktigt uselt båda två. Han kryper ju runt och krånglar.
    Jag är gravid i v 33 så jag börjar liksom få panik, hur ska det funka med en bebis om han fortsätter sova så här dåligt.

Letar hon efter nappen själv när hon vaknar i "vanliga" fall eller börjar hon gråta på en gång? Olle har lärt sig tt leta efter nappen och hitta den själv, jag vet mammor som har flera nappar ligger i sängen så att barnet kan ta första bästa. Men nu verkar ju inte nappen heller hjälpa.

Har hon aldrig sovit bra?

• Maariee

Samma problem här. Min är 14 månader. Tidigare var det bara att lägga henne i sin säng o säga go natt så somnade hon. Vaknade till ibland men hittade nappen o somnade om själv. Klarade hon inte det var det bara att gå upp o byta blöja o sen lägga henne o hon somnade o sov sen till 6- 6.30.

Nu måste nån av oss sitta vid henne när hon ska sova både på dagen och kvällen. Kan vara tänder eller att hon har varit så förkyld flera ggr. Hon har svårare att komma till ro nu än tidigare. Ligger o snurrar runt, sätter sig upp får att pussas, tar ut nappen för att prata lite.

Jag är gravid i v 36 o funderar på hur det ska bli. Vill ha tebax våra gamla rutiner.... Men det verkar som att det är väldigt många som har det så här vid den här åldern. Kan det vara en fas? *hoppas*

• Marie01

Mitt barn sov mycket lugnare på nätterna efter att jag fått rådet att se till att hans utrymme i sängen inte var för stort! Han rörde sej så mycket i sömnen att han vaknade till för mycket av sina egna rörelser. Han behövde känna att det var ombonat och tryggt, barn vill ju ha närhet och tomrum kan vara ett hot. Jag gjorde spjälsängen mindre med hjälp av extra täcken och lade ner flera nappar & kramdjur och stoppade om honom väl - funkade !

• smulanC

Heej tjejer.. vi verkar ju tydligen inte vara ensama om vårt problem..

som svar på era frågor..

Hon sov bra när hon var cirka 4 månader, då somnade hon nio på kvällen och sov till nio på morognen. Underbart!! Det varade ungefär en månad om jag inte minns fel. sen började helsiket..

jag har sällan problem med att få henne att somna på kvällarna, hon somnar i min famn mellan sju och halv åtta när hon får sin välling.

jag har verkligen försökt att göra det mysigt till henne i sängen. hon har massa filtar och gosedjur som ligger runt henne och har även lagt 4-5 nappar i sängen. men hon tar dem inte..

Snuvan, jag förstår verkligen din panik över att din andra lilla bebis kommer snart. och jag och min sambo har funderat på exakt samma sak när vi pratar om att skaffa ett barn till, jag vill så fruktansvärt gärna, men hur ska jag orka gå upp med 2 barn på natten?!?!

Vad ska vi göra??????

• Snuvan

Vi har bestämt oss för att köpa en stor säng till vår son. Alltså en vanlig 90 säng och sen sätter vi dit en stödbräda. Han kommer att ha spjälsängen kvar i sitt rum för att vi ska testa hur det funkar. Kommer säkert att bli idiotsvårt eftersom han då kan klättre ur sängen på kvällen o natten. Men om jag ska amma på nätterna så funkar det inte att ha en krypande, bökandes storebror i vår säng. Så vi har bestämt för att pröva med en stor säng så att olles pappa får ta honom på nätterna och då kan de ligga tillsammans i hans säng i hans rum om det krånglar så kan jag och bebisen sova i vår säng. Jag kommer att ha en korg bredvid min säng de första månaderna till bebisen men sen behöver ju den spjälsängen. Och jag känner inte för att köpa en till när storbror börjar bli stor.

Inatt var det skitjobbigt, Olle vaknade flera gånger, två ggr somnade han om i sin säng men vid 02.00 så tog vi över honom i vår säng men det hjälpte ingenting, han grät, kröp runt och krånglade. Efter en halvtimme så la vi tillbaka honom i hans säng och då somnade han faktiskt. Sov i några timmar och sen vaknade igen vid 05, då sov vi vidare i några timmar tillsammans i vår säng. Jag börjar tröttna rejält. Jag kan ju liksom inte ligga hursomhelst i sängen efter magen börjar bli stor och när Olle ska sova hos oss så ska han absolut ligga på min arm eller tvärsöver mig.

• Detta är jag

Hur går det för dig? Kaos här!

Svar på tråden min 15 månaders sover så Dåligt!!!! HJÄLP!!